Publicerat Augusti 17, 201411 yr Är det en bakfull österrikare som monterat min kikare helia 5, 1-5 ?? bägge justerrattarna är märkt h/r. Kan betyda både höger och high har jag listat ut men då man som jag har mycket liten erfarenhet av inskjutning av kikare så skapar det en viss osäkerhet vilken ratt som justerar vad. Jaha tänkte jag och drog till med rejäla antal klick för att se vad som hände men jag tyckte att det hände som lite både höjdmässigt som sidledes. Tacksam för tips från grunden allt från inskjutnings avstånd till vilken ratt som ändrar vad. Hade problem att hitta tavlan först, sista skottet igår kväll så sköt jag på 50 m, var skall träffen sitta på det avståndet??? skall prova ikväll på 100 m och hoppas att jag hittar tavlan iallafall tacksam för ett uförligt svar från en klantskalle
Publicerat Augusti 17, 201411 yr Backa några steg och ta det lugnt. Först sätter du bössan i något form av stöd och grovriktar genom att titta genom pipan, 30-50 m avstånd. Sen tittar du i kikaren och vrider in den mot samma riktpunkt. Skjut ett skott och kolla så att det hamnar på tavlan, skruva in siktet om det behövs men det primära målet i detta stadie är att du ska hitta träffen på tavlan, grovrikta, inte träffa mitt i prick. Öka avståndet till 80-100 eller vad du nu vill skjuta in bössan på, skjut 2 st 3-skottsserier på olika mål. Gå fram och markera, skruva på kikaren om det behövs. Grupperna bör vara väl samlade när du slutar och inte hoppa runt på tavlan. Bara att nöta på och inget att stressa upp sig för. Tror jag snittade en ask/50 ptr per gång jag var ute första säsongen men det var bra träning. När du skruvat klart skjut en 3-skottsserie till med övningsammo, låt bössan svalna och skjut sen ytterligare en 3-skottsserie med jaktammo. Skruva på siktet om det behövs för att kompensera för jaktammons träffpunkt. Saker som underlättar oerhört är ett eget skjutstöd och en baksäck. Ta även med eget målmaterial i överflöd. /Markus
Publicerat Augusti 17, 201411 yr http://www.kahles.at/fileadmin/kahles/Downloads/BA_Helia5_K16i.pdf (se sida 15) h står för höhen/high dvs upp i pilens riktning. r står för rechts/right dvs höger i pilens riktning. för övrigt läs nuke´s inlägg, är man ovan/tycker om att skjuta så går det åt mycket ammo.... Raggarö
Publicerat Augusti 17, 201411 yr En sak till, låt det få ta den tid det tar och ha inte bråttom. Man slinker helst inte in på vägen och skjuter inte in bössan strax innan ungarna måste hämtas på dagis. /Markus
Publicerat Augusti 17, 201411 yr Håller med nuke, men jag gör det ännu enklare. Tar en norma inskjutningstavla (går med vilken tavla som helst) men den har cm rutor. Ställer mig på 15-20m stående utan stöd, håller i mitten av tavlan. Obs försöker ej prickskjuta, men någotsånär. Skjuter 2 skott. Redan då ser man åt vilket håll skotten går, skruvar siktet de cm som de gå från mitten. Sen sätter jag mig på bänk med stöd från 80m. Skjuter 2 skott o de har hittills alltid träffat tavlan. Riktar siktet igen o skjuter 2 skott. När du får samlat mot mitten, så skjuter jag 2 jaktammo för att kolla, O skruvar siktet ännu en sista gång. Skjuter då 2-3 jaktammo o kollar en sista gång. Brukar gå åt 6-8 övningsammo o 4-5 jaktammo. Obs, låter pipan svalna mellan justeringarna. När man skjuter in siktet så behövs det inte så många skott, men att det är kul o skjuta många skott, ja det är en annan sak. Sen har jag tillgång till 2 olika banor, en 80m o en 100-500m bana. Den på 80 skjuter jag in siktena, men övar en del på de andra banorna.
Publicerat Augusti 17, 201411 yr Den justerratt som sitter på toppen på siktet reglerar höjdjustering, den på sidan sidojustering. Förutsatt att den som monterat siktet inte vridit det ett kvartsvarv......men det borde du märka.
Publicerat Augusti 17, 201411 yr Backa några steg och ta det lugnt. Först sätter du bössan i något form av stöd och grovriktar genom att titta genom pipan, 30-50 m avstånd. Sen tittar du i kikaren och vrider in den mot samma riktpunkt. Skjut ett skott och kolla så att det hamnar på tavlan, skruva in siktet om det behövs men det primära målet i detta stadie är att du ska hitta träffen på tavlan, grovrikta, inte träffa mitt i prick. Öka avståndet till 80-100 eller vad du nu vill skjuta in bössan på, skjut 2 st 3-skottsserier på olika mål. Gå fram och markera, skruva på kikaren om det behövs. Grupperna bör vara väl samlade när du slutar och inte hoppa runt på tavlan. Bara att nöta på och inget att stressa upp sig för. Tror jag snittade en ask/50 ptr per gång jag var ute första säsongen men det var bra träning. När du skruvat klart skjut en 3-skottsserie till med övningsammo, låt bössan svalna och skjut sen ytterligare en 3-skottsserie med jaktammo. Skruva på siktet om det behövs för att kompensera för jaktammons träffpunkt. Saker som underlättar oerhört är ett eget skjutstöd och en baksäck. Ta även med eget målmaterial i överflöd. /Markus SIst jag sköt in ett sikte skjöt jag tre skott från scratch. Syfta in kikarens rm mot pipan centrumlinje - välj ett föremål låååååångt bort, desto längre desto bättre. Skjut ett skott på 50m (senast låg kulan 5cm lågt och 30cm åt höger) Mät med linjal Skruva på siktet (minnesregeln är vanligen att skruvar man IN skruven går riktmedlet åt andra hållet) (i exemplet ovan blev det 10 klick i höjd (skruva uppåt), och 60 i sida (skruva in) eftersom 1 klick är 1cm @ 100m, dvs 5mm @ 50m) Skjut ett kontrollskott, om det tar rätt backa till 100m Skjut ett skott, kontrollera. Om det behövs, justera. Skjut ett kontrollskott, klart. Gör man rätt krävs det normalt bara tre skott..... /T
Publicerat Augusti 17, 201411 yr Ursäkta om jag kapar tråden men som du skrev PMT "syftar in kikaren" Är det bara för att det blir mer exakt om du nyttjar ett föremål långt bort då toleransen blir mindre? Är novis på detta....
Publicerat Augusti 17, 201411 yr Ursäkta om jag kapar tråden men som du skrev PMT "syftar in kikaren" Är det bara för att det blir mer exakt om du nyttjar ett föremål långt bort då toleransen blir mindre? Är novis på detta.... Ja /T
Publicerat Augusti 17, 201411 yr Senaste bössan jag sköt in (min Valmet 412 kombi 5,6x52R)...hamnade första skottet, efter syftning genom pipa och invridning av kikaren, faktiskt blott 5 cm lågt och 5 cm höger om riktpunkt (80 m)...nöjd B-)
Publicerat Augusti 17, 201411 yr Senaste bössan jag sköt in (min Valmet 412 kombi 5,6x52R)...hamnade första skottet, efter syftning genom pipa och invridning av kikaren, faktiskt blott 5 cm lågt och 5 cm höger om riktpunkt (80 m)...nöjd B-) Skryt lagom
Publicerat Augusti 17, 201411 yr Senaste bössan jag sköt in (min Valmet 412 kombi 5,6x52R)...hamnade första skottet, efter syftning genom pipa och invridning av kikaren, faktiskt blott 5 cm lågt och 5 cm höger om riktpunkt (80 m)...nöjd B-) Desto klenare kaliber desto enklare att få det rätt i insyftningen, det är så knöligt att kompensera rekylförflyttningen....... /T
Publicerat Augusti 18, 201411 yr Enligt en gammal instruktion ska det gå att skjuta in kikare med två skott, (men det kanske bara gäller äldre kikare utan centrerat riktmedel?). Man skjuter 1:a skottet mot riktpunkten (skottet måste sitta på tavlan). Med samma riktning skruvar man hårkorset till kulhålet, då ska 2:a skottett sitta i riktpunkten.
Publicerat Augusti 18, 201411 yr Enligt en gammal instruktion ska det gå att skjuta in kikare med två skott, (men det kanske bara gäller äldre kikare utan centrerat riktmedel?). Man skjuter 1:a skottet mot riktpunkten (skottet måste sitta på tavlan). Med samma riktning skruvar man hårkorset till kulhålet, då ska 2:a skottett sitta i riktpunkten. Det går hur bra som helt, givet att man har något att sätta fast bössan i medans man skruvar...... /T
Publicerat Augusti 18, 201411 yr Har hänt att man skruvat sig åt he**** å fått åka hem utan plugg å inskjuten bössa
Publicerat Augusti 18, 201411 yr Det går jättebra att skjuta in ett nytt sikte på 3 skott när man har skaffat sig en rutin och set up som man vet funkar och har förtroende för. Nu tolkade jag mer TS inlägg som ett nybörjarproblem så jag ser inte att minimera mängden skott som det primära målet, leder bara till stress, utan just att påbörja etableringen av de rutinerna. /M
Publicerat Augusti 18, 201411 yr För de flesta som behöver fråga så är många av råden ovan helt galna enligt min mening. Om du inte är en driven skytt och väl förtrogen med bössan kikarsiktet osv så vill jag rekomendera fler skott innan man skruvar. Ingen ide att mer än grovrikta innan du sett vad du har för spridning. Jag har sett folk sitta lääänge vid inskjutningen och skruvat 3cm hit och 4cm dit men när man ber dem dra tre skott i följd kan man inte täcka dem med ett kaffefat...
Publicerat Augusti 20, 201411 yr Det löste sig till sist... Herr Nobs är numer inskjuten och klar för stoorälgarna. Han hjälpte även mig med min inskjutning, eftersom sako75an fått en annan kikare för femtielfte gången.... /M.