Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hylsa BERGFAST i kalibreringsverktyget!

Featured Replies

Publicerat

Helt plötsligt, en hylsa sätter sig bergfast i kalibreringsverktyget och bara vägrar att lossa! Nå'n som råkat ut för detta och nå'n som har lösning på problemet?

Publicerat

Tja

Gjorde det för några år sedan och fick det här svaret av Robban M.

"Du har antagligen använt för lite smörj och inte för mycket. Mässingen är så mjuk att den gärna bondar med stål vilket gör att det blir lite av ett helvete att få loss det hela. Men det finns trix för detta med. Man kan dels köpa ett "stuck case remover kit" eller så spänner man upp verktyget på ett vettigt sätt ex. i en chuck på en svarv sen tar man en gängtapp i rätt dimension och skruvar i det i hylsan sen drar man ut hylsan med hjälp av dubbdockan."

På den tiden var ju Robban verksam i vapen teknikerbranschen så han hjälpte mig men nu får du nog leta upp någon annan om du inte klarar det själv.

Lycka till

Publicerat

Jag har lyckats klämma fast 308w hylsor i ett verktyg som var felbearbetat och var i underdimension. Dom hylsorna satt utav h-e. Jag borrade ur tändhattshålet med en 6.5mm borr och gängade M8. En skruv i hålet och draghammare löste biffen. Se till att dra tillbaka utstötarpinnen innan du borrar bara. Gjort i ett nafs om du har verktygen men helt ogörligt utan vid köksbordet.

Publicerat

om du inte lyckas så skick ned verktyget så kan jag prova att frysa det i flytande kväve och få loss den så, det kan gå. annars skicka verktyget till tillverkaren via post och skriv att du inte fattar vad som hände. det brukar komma tillbaka tillrättat.

Publicerat

vet du vad jag gjorde en gång... jag tryckte in en 8x57a i 308 verktyget och hela knöddes in. fan vad det satt...

Publicerat

Jag har använt samma teknik som här: 

Hylsan och verktyget har endast "blivit ett" en enda gång och det var Lee´s förb---ade tandkrämssmörja som ställde till det......ricinolja gör susen för både hylsa och mage.

Raggarö

Publicerat
  • Författare

Jag har använt samma teknik som här: 

Hylsan och verktyget har endast "blivit ett" en enda gång och det var Lee´s förb---ade tandkrämssmörja som ställde till det......ricinolja gör susen för både hylsa och mage.

Raggarö

Det verkar ju löjligt enkelt... Ska testas!

Tack till alla för input, resultatet meddelas!

Publicerat
  • Författare

Hm, ja... Gängorna i hylsbottnen höll inte men nu är den borta i alla fall med milt övervåld!

Bygger på frågan och det handlar om samma kalibreringsverktyg som fortsätter att trilskas.  :verymad:  Verktyget verkar bestämma själv att ibland felkalibrera hylsorna, såpass illa att man ibland kan trycka i kulan för hand i hylsan. Fattar att det kan bli knas men då borde det bli knas hela tiden inte bara ibland och oavsett om det är en flergångsskjuten hylsa eller en engångsskjuten.

RCBS 9,3 x 57 och endast Normahylsor är konstanterna i mysteriet.

Publicerat

Aah milt övervåld, det bästa sättet att lösa problem :D

Publicerat

vad använder du för hyls fett ?

jag använder rcbs och har aldrig haft någe problem .