Publicerat Augusti 18, 201411 yr Detta är en populär post. Fick det till bom... Men lite märkligt är de ändå... Två bockar, skogspass, alltså mitt inne i storskog. Killen fick ett läge men stod då på knä i tornet och siktade under ribban som omgärdar tornet i överkant. Inte optimal skjutställning. kaliber 8x57, 14 grams kula tror jag de va, avstånd en 80 m. Bocken vänder bara 90 grader på stället och står still några sekunder med röven mot honom, han tro den bara ska ramla ihop där. men sen går den bara i väg från honom. Försvinner efter ett par meter nerför backen. Hittar inget på skottplats, Signe tar först fel djur... förstod jag men så tar hon rätt löpa och vi spårar 700m utan att se nått av värde. Går tillbaka och gör en ordentlig skottplatsundersökning men hittar inget. Släpper sen Signe en stund som far omkring och söker men hittar inget kring skottplats, drar visserligen några skall på ett ställe. Sätter henne sen på löpan där vi bröt och hon gick väl 3-400m i löpan utan att de hände nått. Killarna vid bilen får för sig att de hört en bock bröla till när Signe skällde. även att de tyckte det luktade mage precis då... fan de stod ju 150-200m från där hon skällde till... iofs i rätt vind men det gjorde jag oxå 50m därifrån utan att känna nått eller höra annat än 4-5 skall. Men bockens beteende direkt efter skott gör mig lite osäker... tog så dit Blackie för o kolla. Hon va totalt ointresserad. Visserligen är hon hårt präglad på gris men luktar det blod eller annat borde hon iallafall satt ner näsan... slog en ring oxå och gick över där Signe skällde men inte en markering. Måste fan varit helbom. Den kulan och kalibern måste ge genomslag, regnade iofs men det va torrt inne under granar och annat så jag borde hitta nått i blodväg i spåret om det varit träff. Men bockens beteende och killarnas övertygelse om vomdoft och bröl gör mig lite förvirrad.... Lita inte fullt ut på unghunden men den gamle borde jag kunna lita på. Funderar nu på om jag ska ta en koll när det ljusnar oxå.... eller är man som vanligt dum i hela huvudet och har svårt att se fakta och bara vill hitta bocken oavsett... retar mig oxå på att vi sett bocken flera ggr, en stor fin sexa som gästen skulle få skjuta men så blev de skit av de hela.... o andra sidan .. är det helbom går den ju kvar Så med facit i morse... Va där igen och kollade lite.. Hittade detta 20 m från tornet... Summarum... Bom!
Publicerat Augusti 19, 201411 yr Hmmm, känner igen märket på trädet. Gjorde ett sånt för några år sen när jag tyckte jag kunde skicka iväg kulan mellan två stammar. Kunde inte begripa varför hjorten bara gick iväg utan några blodspår eller hår på skottplatsen.....tills jag såg märket på trädet.