Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Licensfråga .22 småviltstudsare

Featured Replies

Publicerat

Hejsan,

Min far har en gammal Husqvarna .22 (5,6 x 15) studsare (med magasin, ej salongsgevär) som han inte använt på många år och tänker göra sig av med, och eftersom min garderob inte är full så tänkte jag ta över den. Ska jag vara helt ärlig så är det mest av nostalgiska skäl - första bössan jag övningsskjöt med som grabb. Kan tänkas att det blir lite övningsskytte och jakt på småvilt/skadedjur.

Det var några år sedan jag tog jägarexamen, men vill minnas att kursledaren då berättade att det är mycket svårt att få licens på småviltstudsare. Detta skulle vara p.g.a. att de har begränsat användningsområde vid jakt, men kan användas till brott och tjuvjakt då de är relativt smidiga och tysta men ändå har tillräcklig kraft för att kunna fälla större vilt eller för den delen döda en människa. De enda som skulle kunna få licens på dessa vapen var enligt kursledaren den som i större omfattning ägnade sig åt fällfångst då geväret kunde användas för avlivning.

Stämmer detta? Hur ser det ut idag? Kan jag få licens på studsaren eller kräver det speciella omständigheter?

//RJ

Publicerat

Också hört detta men det är hörsägen. Ansök på :)

Publicerat

Det skulle i så fall vara enkelskottare som kan vara svårt att få licens på. I vanliga fall är det inga problem alls. Om detta blir ditt vapen nr 5 eller 6 måste du som du säkert vet motivera behovet och då måste du hävda något annat än nostalgi/affektionsvärde, det är inte ett jaktligt behov. Kråkfågeljakt, avlivning i fälla och grävlingjakt med ställande hund är nog det vanligaste att använda 22an till. Utöver det är det väl inte fel att skriva övningsskytte i motiveringen.

Publicerat

Har faktiskt inte hört om något sådant för ett gevär i .22lr - däremot vid ansökan om en grytrevolver så ställer man högre krav!

Publicerat

Jag har hört liknande saker men då enbart om det du kallar salongsgevär, alltså enskott-22or, vare sig det gäller gevär eller grytpistol (för jakt). Har de magasin ska det inte vara något problem, har själv inne en ansökan på en brno 455 i 22lr och med tanke på hur många som har 22or kan jag inte tänka mig annat än att det är som vilken kaliber som är godkänd som helst.

telefonskrivet

Publicerat

är väl tom så besvärligt att det är enkelskottare som väger mindre än 2,5 kg som är extra besvärligt att få licens på

Publicerat
  • Författare

Tackar för alla svar!

Som dessutom lutar åt samma håll, att det inte bör vara några problem. 

Visste dock inte att man kunde skriva med övningsskytte i motiveringen vid licensansökan. Jag har alltid gått i tron om att jakt var den enda godkända motiveringen.

Publicerat

Tackar för alla svar!

Som dessutom lutar åt samma håll, att det inte bör vara några problem. 

Visste dock inte att man kunde skriva med övningsskytte i motiveringen vid licensansökan. Jag har alltid gått i tron om att jakt var den enda godkända motiveringen.

Hade jag varit du hade jag definitivt inte skrivit endast övningsskytte, då det mer liknar en sportskyttelicensansökan i mina ögon.

Publicerat

Det räcker inte med att skriva bara övningsskytte, men det är nog många som lägger till det i motiveringen. Det ingår ju ganska naturligt i det man faktiskt brukar vapnet till. Jag skrev faktiskt "utöver det" i mitt förra inlägg.

Publicerat

Skriv inte med övning i motiveringen så har polisen en sak mindre att gnälla på.

Publicerat

Du ska skriva ändamål "jakt" i din ansökan.  Då kan bössan givetvis även användas till övning, tävling, osv...

Om du skriver övningsskytte så kan det tolkas som "målskytte" och då är det det som gäller.

Publicerat

Från min naiva horisont är det märkligt att en enkelskottare är svårare att få licens på än en med magasin. Även om jag hört samma sak.

Min .22 väger in på 3.2 kg med kikare och träkolv, magasinet är i plast och bidrar inte nämnvärt.

Publicerat

Från min naiva horisont är det märkligt att en enkelskottare är svårare att få licens på än en med magasin. Även om jag hört samma sak.

Min .22 väger in på 3.2 kg med kikare och träkolv, magasinet är i plast och bidrar inte nämnvärt.

Nja... Förr i tiden var så kallade "salongsgevär" licensbefriande och användes mest för "pest-control" (skadedjur såsom råttor och annat).

Det är ungefär samma regler för ett sådant vapen idag som för en grytpistol (typ avliva fällfångst, ...).

Typiskt svenskt; gammalt skit lever vidare!

Publicerat
  • Författare

Självklart menade jag utöver. Jakt måste ju stå med. Tänkte mer på att övning i sig inte skulle vara ett giltigt skäl att inneha jaktvapen och därför helt skulle utelämnas från licensansökan, även om det är det mest naturliga i världen för en jägare att använda sina vapen till övningsskytte.

Publicerat

Nja... Förr i tiden var så kallade "salongsgevär" licensbefriande och användes mest för "pest-control" (skadedjur såsom råttor och annat).

Det är ungefär samma regler för ett sådant vapen idag som för en grytpistol (typ avliva fällfångst, ...).

Typiskt svenskt; gammalt skit lever vidare!

Nja - de var "trädgårdsbössor" men framförallt var de mål och nöjesskjutningsbössor i skyttesalonger..... En på sin tid smått skandalös verksamhet där man träffades, sköt till måls och drack kaffe. Eftersom dessa paviljonger var för båda könen sågs de med stor skepsis från "moralens väktare" eftersom de lockade till "synd". Därav benämningen "SALONGSgevär".

Då dessa även gjorde för barn och kvinnor för skytte på ganska korta håll (salongen hade vanligen bara 10-12 meters banor) så sköt inte alltid jätte bra och var ofta av ganska sloppig kvalitet. Men en liten kort 22a under rocken duger bra att plocka en träad fasan med....

/T - som ägt ett hus med ett servitut från Svenska Kyrkan att "offentlig dans eller skjutbana inte icke fick bedrivas på fastigehten"

Publicerat

Se på fan, jag trodde de hette så för att de "hängde i salongen"...

Publicerat

Se på fan, jag trodde de hette så för att de "hängde i salongen"...

Aldrig hört talas om "Örkelljunga skyttepaviljong"? Skyttepaviljong var ett annat namn på skyttesalongerna - skyttepaviljonger, fast då var banan vanligen utomhus..... Det är nog närmast att jmf med dagens luftgevär sett till användningsområdet.

Det mesta här i världen har sin historia.

/T

Publicerat

Jag fick just ett telefonsamtal, avslag på min ansökan om inköpstillstånd på ett helt vanligt 22lr gevär  :ohmy: WTF! 

Det skulle bli mitt 6:e vapen och anledningen/motiveringen var inte tillräcklig.

Min motivering var att vapnet skulle användas som avlivning vid fällfångst, övning och allmän småviltsjakt.

Handläggaren ville att jag skulle fylla i en blankett och redovisa i hur stor utsträckning jag använde fällor.

Det skulle typ vara yrkesmässigt fällfångst. 

Öva tyckte hon jag kunde göra med de vapen jag redan hade.  :verymad:  Vad gör man?

Antar att motiveringen var felformulerad från början men va fan. Hade jag bara tryckt på småviltsjakten hade det förmodligen varit helt ok.

En riktig paragrafryttare till handläggare, läste högt ur vapenlagen typ hela tiden vi pratade.

Jag blev förbannad men kunde ändå vänligt men bestämt säga att "vi skiter i det hela, lägg ner"

Haggan i luren fattade inte vad jag menade och harvade vidare om blanketter, bevis och redovisningar på knackig polsk/svenska. 

"LÄGG NER ANSÖKAN" Äntligen fattade människan. Har varken tid eller ork att tjafsa med folk som int begrip nå!

Det får bli en senare strid. Fan va jag blev sur.

Publicerat

Jäklar vad konstigt.

Jag har under dom senast 4 åren fått både min 5e och 6e bössa utan en enda extra motivering.

Men då har jag angivit jakt i licens ansökan.

Publicerat

Har en misstanke att handläggaren var väldigt ny i sitt yrke.