Publicerat Augusti 18, 201411 yr Hej! Jag funderar på att köpa en irländsk setter valp och skulle behöva få lite hjälp angående om man ska ha en tik eller en hanhund? Vilken är lugnast? Lättast att dressera? Jaktligt? Hur mycket skiljer det i vik/storlek? Sjukdomar? Kennelägaren rekommenderar en hanhund. Detta kommer att bli min första hund så jag tar gärna alla tips och råd jag kan få. Mvh
Publicerat Augusti 18, 201411 yr Först och främst grattis till ett bra rasval! Får man fråga vilken uppfödare du pratat med? Det som är allra viktigast är egentligen inte om du ska ha tik eller hane utan att hunden har bra linjer. Dvs. föräldrar som jagar. Irländsk setter är en delad ras mellan exteriöravlade och jaktavlade och risken att bli besviken är större om du väljer en exteriörsavlad. I alla fall om du tänkt jaga med den. Detta vet du säkert redan men tyckte ändå det var viktigt att säga det. Nu till din fråga om vilket kön du ska välja. Det tråkiga svaret är att det är en smaksak. Vi har bara tikar och jag inbillar mig att de är lite lugnare och mer lättdresserade. Den stora nackdelen med tikar är ju att de löper ca. två gånger per år och då är man inte välkommen på alla kurser och prov. Fördelen är väl att de inte påverkas särskilt mycket av att en annan tik löper om nu löptikar är tillåtna på någon kurs eller om granntikarna löper. Sedan är ju ofta tikarna något mindre även om min uppfattning är att det inte skiljer så vansinnigt mycket hos just irländska settrar. Hur mycket som är tänkt att det ska skilja finns ju i rasstandarden. Fördelen med hanhundar är ju att de inte löper däremot kan de bli väldigt påverkade av att tikar i omgivningen löper. Hur påverkade de blir är väl till viss del en träningssak. Sedan har jag ju inte haft någon hane själv men upplever dem som lite buffligare än vad tikarna är. Nu ska jag för ordningens skull säga att jag har min första (men absolut inte sista) irländare och hon är ju rätt ung ännu så jag vill inte utge mig för att vara någon expert i ämnet.
Publicerat Augusti 18, 201411 yr Bra inlägg av Sun Flower. Har själv ingen direkt erfarenhet av rasen mer än att jag träffat på den flera gånger och själv skulle kunna tänka mig skaffa en hund om det blir aktuellt med fågeljakt en vacker dag Slut på off topic. Fundera på om du inom en överskådlig framtid kommer att skaffa fler hundar. Jag upplever (min uppfattning) att om man har en hane och sen ska skaffa en till så blir det en störning hur man än gör. Med två hanar kan det ju bli lite dominans bråk om det vill sig illa. En hane och en tik så landar du i strulet när tiken väl löper. Men flera tikar brukar fungera bra utan större knussel. Men det är ju bara om du kommer skaffa fler hundar du kanske ska ta och fundera på det. Ska du bara ha en så gå på vad som känns bäst För att relatera till det Sun Flower skrev så upplever inte jag att tikar är lugnare. Det är nog högst bundet till individen. Vi har två tikar nu, den ena finner ro hela tiden, medans den andra bara raltar och ska vara uppi hela tiden. Lycka till!
Publicerat Augusti 18, 201411 yr Håller med om att individen spelar stor roll och det finns antagligen lika stora skillnader inom könen som mellan könen. Mitt svar var ett försök till generalisering av mina upplevelser.
Publicerat Augusti 19, 201411 yr Fundera kanske lite på vad du vill ha för mentalitet på hunden i sig och bry dig mindre om könet på hunden? Vill du ha mycket energi och fart? Stor reviering? Ska den apportera eller bara peka? /Markus
Publicerat Augusti 19, 201411 yr Författare AA det håller jag med om. Könet är inte de viktiga, men jag tänkte mer på om det skiljer något specifikt mellan könen när det gäller mentalitet (lugn,trygg,dressering)?