Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ljuddämpare

Featured Replies

Publicerat

Jag har några funderingar!

En 222a kommer snart att bo i mitt skåp. Denna pjäs avser jag skaffa en ljuddämpare till men vad för någon vet jag inte så jag önskar få hjälp med detta.

Har kollat runt lite på nätet och där talar många varmt om Ase Utra dämparna, dessa verkar bra men är de värda den extra kostnaden mot tex en RCC dämpare? 

Nu har jag RCC 45minuter bort vilket kan vara en god orsak till att skaffa en sådan men samtidigt vill jag gärna köpa en som håller länge. ( Dom kanske är skitbra?) Bör jag gå upp i pris kontra kvalitet? 

De jag kollar på i dagens läge är rcc, ase utra, stalon samt vmac. Finns det egentliga skillnader kring skötseln på dem? Läste i någon tråd att det finns dämpare som gör rent sig själva...?!?

Storleken på en stalon compakt tilltalar mig.

Ge mig gärna lite input :)

Publicerat

Jag har haft någon RCC men desto fler ASE varianter och jo då det är bra grejer, men tunga, idagsläget tittar jag på kolfiber dämp och eller annan Lättviktsdämp och då ser både Atec och RCC ut som möjliga kandidater.

I detta med dämparval finns det många röster, jag gillar A-tec, ASE, jag har reservationer för en del märken, läs många även om RCC har kommit en lång väg sedan jag ägde min och de bör säkert ges en ny titt och utvärdering.

Hausken, A-tec, ASE, Vallrud  mfl är kända märken, det finns fler som duger till säkert om man bara ser till att utvärdera dem. /Christian

Publicerat

Är det en lätt och smidig 222 du köpt så kommer den bli ohyggligt framtung med en frontmonterad helstål ase-utra, å andra sidan är det en dämpare som är outslitlig och okänslig för extrem varmskjutning.

Är det huvudsakligen en bössa för skytte=ase-utra.

Är det huvudsakligen en bössa för jakt=annat fabrikat i alu eller kolfiber.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Det är en varmintmodell så den väger en del.

Då ska jag samla mer info om dem.

Tack alla :)

Publicerat

Svårt att tro att tro att du lär behöva ngt annat än RCC speciellt med tanke på att du bor så pass nära. Har en på min Vixen, funkar skitbra. 

Publicerat
  • Författare

Mycket att fundera på :) Sist men inte minst kommer väl frågan hur mycket de faktiskt dämpar. Vilket såklart är största anledningen då jag vill kunna skjuta räv på tider där anständiga människor faktiskt sover.  :biggrin:

Publicerat

Be rcc göra en specialare för dig så får du en häftig dämpare som dämpar riktigt grymt.. Eller va nöjd med en standarddämpare från honom. Vilketsom så är faktiskt rcc den dämpare som jag varit mest nöjd med öht för kal 22 patroner.

blir en till framöver när en extrapipa till en blaser ska in i skåpet.

Publicerat
  • Författare

Be rcc göra en specialare för dig så får du en häftig dämpare som dämpar riktigt grymt.. Eller va nöjd med en standarddämpare från honom. Vilketsom så är faktiskt rcc den dämpare som jag varit mest nöjd med öht för kal 22 patroner.

blir en till framöver när en extrapipa till en blaser ska in i skåpet.

Får nog prata med honom :)

Publicerat
  • Författare

Trodde folk skulle föreslå stalon o vmac direkt men det vart tyst :D

Publicerat

Jag har en Stalon compact till min 222 och fungerar perfekt.

Publicerat

du,

jag fixade en RCC F35a nyligen. jag gillar den, lätt och fin, dämpar tillräckligt bra. jag tar hellre den än min stalon kompakt.

Publicerat

Har en B&T på min 222a, helstål o smidig. Tycker den funkar bra

• 2 weeks later...
Publicerat

Har en Atec Maxim, min första o enda dämpare, och det som känns smart m den är att man kan ta bort och lägga till moduler om ca 3.5-4cm längd per bit. Bafflarna är lösa brickor och kläms mellan modulerna. Mao utbytbara om de blir brända.

Publicerat
  • Författare

Är det funkis med en dämpare i kaliber 30 och använda den på .224 med?

Publicerat

Det läcker en del och det är inte optimalt men visst det fungerar, beroende på dämp, volymer (krutgas och på dämpen) samt kulvikten så kan det fungera överasskande väl.

Vi ie fler än jag har en notering, en känsla av att exempelvis långa kulor, i 6,5 mm och 6 mm som i dämpen i praktiken täcker flera bafflar på en gång under vägen genom dämpen gör dämpningen mer effektiv, på samma sätt som korta kulor inte alls får/har samma goda funktion.

Om detta är helt korrekt eller om det handlar om hur ljudet "ser" ut, att det ändras ut från dämpen och att vi som hör lite illa inte kan avgöra saken korrekt vet jag inte. /Christian  

Publicerat
  • Författare

Eftersom bössan inte kommer skjutas på ett sätt som dämparen blir onödigt varm med har jag bestämt att köpa en begagnad atec dämpare som är skjuten ett par hundra skott med till ett bra pris.

Dock är det en varmintpipa på bössan och jag undrar om det verkligen är okej att det sitter en 14:1 gänga på den. Oftast verkar det vara 18:1 på grövre pipor... Ska jag se till att få gängat om den eller köra på den som är?

Dämparen är 14:1. Visar det sig vara behövligt med en annan gänga får jag kolla på andra dämpare.

Publicerat

På en varmintpipa (normalt ca 20-21mm diameter) skulle jag absolut välja M18x1. Men att det ser går att ha M14x1 är ju självklart, sen får man ju själv avgöra hur man vill göra, men snyggt är det definitivt inte.

Publicerat

är ju struntsamma om det är m14 eller m18, har man bara ett snyggt gjort gängskydd så syns det inte.

Har själv min match pipa på blasern gängad m15x1, det för att kunna använda samma dämpare på pipor man införskaffar senare som inte är i match/varmint profil.

Dämparen jag använder till min 6.5'a är en V-mac V8 men har även en custom front, så man får ett lite smidigare format vid rörlig jakt(toppfågel).

har bara gott att säga om den dämparen, blir väldigt tyst även med heta laddningar och rekylen blir mycket mildare, inte för att det spelar nån roll på en 222 men.

/Baner

Publicerat
  • Författare

Trodde dämparen kanske satt för dåligt om man hade 14 istället för 18 på en varmintpipa.

• 1 month later...
Publicerat

En liten fråga...

När man har fått en sådan licens på en dämpare...

låser man då den till ett vapen (olovlig att flytta?)eller kan man flytta den mellan bössor i samma vapenklass?

Publicerat

Frank- de flesta söker på klass 1-2 för dämp, då är man fri att montera den dämpen på alla vapen man har själv och andra som man brukar.

Ingen begränsning för de flesta dämpare. En del personer har dämp för klass 3-4, dessa har villkor av olika slag och kan inte lånas ut självständigt, men självfallet skjutas med under uppsikt. För dämp fungerar det omvänt mot tillstånd för vapen och deras klasser, ie har man klass 1 får man låna alla andra klasser, har man en klass 4 dämp får den brukas på alla andra klasser, men oftast är det omöjligt på grund av dämpens egenskaper, dock inte begränsat av de legala möjligheterna. 

/Christian 

Publicerat

Tackar så mycket Christian för ett uttömmande och fint svar! :yes:

Publicerat

Köpte just en stalon compact, har sedan tidigare en rcc till min 9,3x62 så får se hur jag trivs med denna =) 

Publicerat

Är det möjligt att få licens på säg en dämpare för klass 1-2 om man har jägarexamen men inga vapen som den avses för?