Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Billiga övningskulor/jakt till 6,5x55/

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Är på väg att skaffa en Tikka 6,5x55 och skulle vilja veta vilka kulor ni använder? Gör inget om det är nå billigt skit för att dom ska användas till övning. Samtidigt är jag ute efter nån blyspets till hyfsat pris. Jag ska jaga älg framför allt med den.

Har laddat myckt till 308 och 30-06 men ingen erfarenhet till 6,5.

Publicerat

Om du behöver en billig övningskula kan du ju köpa Sellier & Bellot FMJBT 140 gr som kostar drygt 250 spänn per 100 st på Vapex.

För jakt finns det ju två vägar du kan ta, antingen tar du en 9.1-gramskula och försöker få upp den i så hög hastighet det bara går eller så tar du en kula som väger minst 10 gram och slipper massa krångel, men får en väldigt tråkig kula. Lite som att ha en Volvo 240 -88 som gått 24.000 mil.

Om du tar en 9.1-gramskula måste du ladda den till en mynningshastighet på ca 830-850 m/s (Beroende på kulans luftmotstånd - detta för att den ska ha en anslagsenergi på 2700 joule på 100 meter avstånd vilket är kravet för klass 1. Isåfall får du använda ett ballistikprogram för att se vilken hastighet kulan du valt måste ha vid mynningen för att klara 2700 joule på 100 meter) och det är inte säkert att det låter sig göra i ditt vapen - det kräver generellt en pipa på minst 24". Då bör du också kronografera laddningen så att du är säker på att den klarar klass 1. Bra kulor här är Nosler Accubond och Nosler Partition, båda är kulor av mycket hög kvalitet och båda väger 140 gr. De kostar kring 350-400 kr per 50 styck.

Den enkla vägen är som sagt att välja en kula som väger minst 10 gram vilket ger alternativen Lapua Mega 155 gr, Norma Alaska, Vulkan och Oryx, alla på 156 gr, samt Hornady RN 160 gr. Lapua Mega 155 gr kostar kring 600 kr för 100 st. Normas Alaska och Vulkan kostar drygt 600 och Normas Oryx, som är bondad, kostar drygt 700 kr för 100 st. Ett prisvärt alternativ, om den finns kvar, är Hornadys rundnos 160 gr som kostar kring 400 kr för 100 st.

De flesta brukar vara nöjda med Oryx så den skulle jag gått på (Även om jag hatar kulan själv), utan att veta mer än att du ska jaga älg.

Publicerat

Hej!

Är på väg att skaffa en Tikka 6,5x55 och skulle vilja veta vilka kulor ni använder? Gör inget om det är nå billigt skit för att dom ska användas till övning. Samtidigt är jag ute efter nån blyspets till hyfsat pris. Jag ska jaga älg framför allt med den.

Har laddat myckt till 308 och 30-06 men ingen erfarenhet till 6,5.

Titta på Jaguargruppen så har de S&B 8 gram 6,5x55 kula för 1,5 sek/st för minst 500 st.

Ingen erfarenhet dock av kulan...men elektronälgen kan säkert matas relativt billigt.