Publicerat Augusti 20, 201411 yr Tja! Alla diskussioner kring vapnets och kaliberns redighet, andra vapens eventuella förträfflighet osv osv undanbedes vänligt…… Ska köpa en begagnad Sauer 202. Var idag hos en handlare som har en fin i 30-06 inne, köpt 2009 och rätt sparsamt använd om jag förstått rätt. Leopold QR-baser och ringar ingår. Vad jag fattat det som ingår inte verktygen för pipbyte som brukar följa med 202:orna (?) men det är väl egentligen "bara" en lång mejsel/insexnyckel? Bössan har fint, mörkt kolvträ med karaktär som faller mig i smaken. Dock enstaka tryckmärken/repor på några ställen, såna som kommer när bössan får smaka på vapenskåpets kant eller vaktornets trä osv… men det gör inte så mycket för min del. Iaf - handlaren vill ha 16500 kr för den. Är det ett skäligt pris enligt er som kan tänka sig/har en bössa i denna kategori, så objektivt bedömt som möjligt? Kommentarer från folk som förordar andra fabrikat och modeller är inte efterfrågat som ni säkert förstår, är bara ute efter en 202:a. Tack så mycket på förhand! /Rookie på kulgevär
Publicerat Augusti 21, 201411 yr Låter spontant som att den ligger lite högt. Den är ändå fem år gammal vilket på något sätt inte är negativt men ofrånkomligt när det gäller priset. Sen råkar kalibern vara "kall" på marknaden vilket inte underlättar. Jag hade inte betalat vad de begär.
Publicerat Augusti 21, 201411 yr Tja! ........... Iaf - handlaren vill ha 16500 kr för den. ............ Tack så mycket på förhand! /Rookie Det är lite "Volvobil" över frågan.... VILKEN 202a, och med VILKEN kolv i VILKEN grade så blir frågan en aning enklare att besvara. /T
Publicerat Augusti 21, 201411 yr Författare Det är lite "Volvobil" över frågan.... VILKEN 202a, och med VILKEN kolv i VILKEN grade så blir frågan en aning enklare att besvara. /T Helt sant, men med den infon hade jag (kanske) kunnat göra bedömningen själv… handlaren i fråga var kanske inte världens mest kommunikativa, om vi säger så. Tänker mest på det allmänna prisläget och vad det är värt att punga ut för en begagnad, när en ny Classic går för omkring 19900. I varje fall, det vad jag kan se (och vad han sa att han trodde det var) är att det är en Classic, med Monte Carlo-kindstöd (mycket mer utpräglat sådant än vad jag känt på exempelvis Classic Jubilee-modellen, vad jag inbillar mig iaf). Kolvträet har karaktär, är mörkt och känns spontant som finare än en Classic, men har ingen erfarenhet av vad som kännetecknar en viss grade på 202:orna. Dock inget mörkare/svart ädel- eller rosenträ längst fram på förstocken eller på pistolgreppet vilket väl brukar vara fallet på de nyare modellerna. Robust lite tyngre känsla i träet, bra balans. Kändes lite kortare i hellängden, men det är nog bara bristande erfarenhet, pipan är 57 cm. Snälltryck. Bifogar två bilder som dock påverkas av bunkerns lite dassiga belysning.
Publicerat Augusti 21, 201411 yr Det ser ut att vara en standardmodell. Och inget fel med det, tvärtom faktiskt... Du ska kunna pruta ett par, tre tusenlappar. Bössan är bra, men det finns mycket, mycket att välja på för den summan pengar. Både nytt och beg. Jag har sett fina Sauer 202 hos handlare för 12-13.000 kr, men de var i 270W om jag minns rätt. 30-06 är kanske lite hetare på den svenska marknaden.
Publicerat Augusti 21, 201411 yr En 202a i 308w som enligt uppgift skulle vara i nyskick såldes nyligen på blocket för 14kkr tror jag.
Publicerat Augusti 21, 201411 yr Författare Tusen tack för svar hörrni! Jo den spontana känslan är att det borde gå att pruta ner en del. Speciellt med tanke på repor/tryckmärken, avsaknaden av pipbytesverktyg och faktumet att den är omkring fem år gammal. Får hoppas att handlaren är samarbetsvillig… tips på bra argument att komma med, utöver de som redan är nämnda? Just butiken är förövrigt rätt dyr… skulle ha typ 11-12 000 för den begagnade belysta Schmidt & Bender 1-4x24 (tror jag förstoring och diameter var) som satt på. För det får man ju förbövelen ett nytt sådant för på Torsbo om jag inte tar fel…
Publicerat Augusti 21, 201411 yr Enklast är väl att ge honom ett bud? Tar han det så gör han. En handlare lyssnar sällan på egna anledningar till en prisjustering.
Publicerat Augusti 21, 201411 yr Helt sant, men med den infon hade jag (kanske) kunnat göra bedömningen själv… handlaren i fråga var kanske inte världens mest kommunikativa, om vi säger så. Tänker mest på det allmänna prisläget och vad det är värt att punga ut för en begagnad, när en ny Classic går för omkring 19900. I varje fall, det vad jag kan se (och vad han sa att han trodde det var) är att det är en Classic, med Monte Carlo-kindstöd (mycket mer utpräglat sådant än vad jag känt på exempelvis Classic Jubilee-modellen, vad jag inbillar mig iaf). Kolvträet har karaktär, är mörkt och känns spontant som finare än en Classic, men har ingen erfarenhet av vad som kännetecknar en viss grade på 202:orna. Dock inget mörkare/svart ädel- eller rosenträ längst fram på förstocken eller på pistolgreppet vilket väl brukar vara fallet på de nyare modellerna. Robust lite tyngre känsla i träet, bra balans. Kändes lite kortare i hellängden, men det är nog bara bristande erfarenhet, pipan är 57 cm. Snälltryck. Bifogar två bilder som dock påverkas av bunkerns lite dassiga belysning. Skulle gissa på att det ären tidig Classic, sprontant tycker jag nog att 16 är i överkant. /T
Publicerat Augusti 21, 201411 yr Författare Jo, får nog buda. pmt, vad hade du budat som högstapris? Förutsatt då att du tänkte köpa en osv…
Publicerat Augusti 21, 201411 yr Jo, får nog buda. pmt, vad hade du budat som högstapris? Förutsatt då att du tänkte köpa en osv… Ptja - jag gav ju 11 för min med två pipor...... Iofs för ett bra tag sedan. Men säg runt 12-13 tror jag den undre smärtgränsen ligger på. /T
Publicerat Augusti 21, 201411 yr Författare Ja, det låter rimligt. Mer än 15 vill jag definitivt inte betala för någon som inte är en av "specialmodellerna" typ Elegance eller Forest. Skulle vara en beggad med flera pipor, minimal användning eller bra montage… men inget av detta beskriver ju nämnda bössa direkt, så det får bli prutkalas. Tackar för hjälpen alla!