Publicerat Augusti 21, 201412 yr Hur gör ni med Karl johan svamp? Har en vakuumförpackningsmaskin som jag tänker använda men frågan är hur. Ska man bara låta svampen mjukna i en panna på låg värme och sedan frysa den i eget spad eller finns det andra bättre sätt?
Publicerat Augusti 21, 201412 yr Alltid bäst att förvälla svamp först innan man fryser. Då svamp innehåller mycket vatten så "spränger" den svampen vid infrysning då is har högre densitet än vatten. Dvs resultatet blir sämre =)
Publicerat Augusti 21, 201412 yr Kör den på låg värme tills i stort sett all vätska har kokat bort och förpacka sen. Dock brukar jag alltid torka Karl Johan, trattkantarell och svart trumpetsvamp. Men kantarell och övrig svamp brukar jag koka in.
Publicerat Augusti 21, 201412 yr Som ovan karljohan och trattisar torkas, håller oändligt länge och enkelt att använda till matlagning. Gula och taggsvamp mm förvälls utan smör och fryses i lämpligt stora portioner
Publicerat Augusti 21, 201412 yr Brukar häll i vätskan som är kvar i pannan, det bildar som ett skyddande islager.
Publicerat Augusti 21, 201412 yr Ni som torkar svamp, torkar ni i ugnen? I så fall vilken värme och hur länge?
Publicerat Augusti 21, 201412 yr Jag har torkat på nät i rumstemp tar 4-5 dagar. Men sedan några år i svamptork då går det på 4-5 timmar
Publicerat Augusti 22, 201412 yr Ni som torkar svamp, torkar ni i ugnen? I så fall vilken värme och hur länge? Jag torkade på vanligt brunt skyddspapper som jag spände upp på en enkel ram av läkt. Sen hade jag en fläkt som vispade runt luften. Brukade ta några dagar att torka ner svampen då. Nu har jag en enkel tork,http://www.obhnordica.se/svamp-och-frukttorkar-58.aspx?ProductID=PROD823 , och den fungerar utmärkt. Det går i och för sig i lite i den men det torkar så snabbt att man kan fylla på hela tiden och på så sätt få in mera i den. Torkade ner en hel IKEA-påse med trattkantareller på en kväll i den förra hösten.