Publicerat Augusti 22, 201411 yr Hej, funderar på att köpa Vortex som mitt första kikarsikte och har ett par frågor som jag hoppas någon kan svara på För det första så vet jag inte vad för typ av jakt jag kommer att bedriva (mest)... Med det i åtanke; är förstoringen bra? För mig som inte kan så mycket så känns det som att en förstoring som går från 6.5 till 20 är en förstoring som är väldigt allmän och generell. Eftersom jag inte vet vad för typ av jakt som jag kommer bedriva mig av så kan det vara bra att ha ett sikte som fungerar bra både för räv, samt rådjur och älg? Kanske t.o.m toppfågel? Jag har hört väldigt gott om Vortex relativt till deras pris, och beställer du via Amazon (http://www.amazon.com/VORTEX-6-5-20x50-Riflescope-Reticle-VPR-M-06MD/dp/B002DODONG/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1408736483&sr=8-1&keywords=Vortex+Viper+PA+6.5-20x50) så får du det för ca 3.200 inklusive frakt, och beställer jag från astrosweden får jag det för drygt 5000 Det enda jag är lite osäker på är kanske hur pass bra det fungerar vid skymning, men enligt vissa så ska det fungera bra då också. Är objektivdiametern tillräcklig för det? Jag föredrar nog V-Plex Wide riktmedel. Det är till 100% baserat på vad jag tycker är snyggt och har ingen praktisk grund. Är det någon som har någon åsikt om den? Sen en till dum fråga ... Säljaren av mitt gevär kommer att skicka med qr-fästen... Kommer dessa att fungera för Vortex sikten? Vad jag har försökt luska fram så ska det gå men det gör ingenting om någon erfaren svarar direkt på den frågan! Tack
Publicerat Augusti 23, 201411 yr Jag har ett sådant sikte. Är nyligen nyexaminerad och skaffa en quad .22lr + wmr. Köpte vipern i tron om att det skulle passa till både jakt o bänk men har hittills tyckt att 6,5x blir lite väl mycket på nära håll. Skaffade ett db 3.5-10x50 för jakten med denna bössa ist och är nöjd med det. På 6,5x kan du sitta i skymning ett tag men sen går det snabbt. Det finns tveklöst sikten med bättre skymning och grynings egenskaper men för priset och deras garantin kommer jag nog köra på vortex tills jag behöver något dom inte kan erbjuda. Jag har haft ett vortex sikte som var paj och mailade vortex som bekräfta att ett byte va ok. Vb'a detta till handla digitalt (kommer att ta alla mina sikten därifrån i framtiden) som skicka ett nytt. Dagen efter jag upptäckte felet står jag alltså med två sikten hemma ifrån HD, grym service. Definitivt värt några extra lappar när servicen ligger på denna nivå. Vet inte hur svenska återförsäljare/lightforce hanterar ärende av sikten köpta utanför SE. Jag hade valt riktmedel efter kulbana och jakt som ska bedrivas. Generellt tycker jag det är hjälpsamt med någon form av mildot etc för att eventuellt hålla över. Ska fästena passa så får dom vara 30mm diam och sen passa vad du har för skena/spår på din bössa. Edit: Mitt första jakt skott med bössan var med vipern på 6,5x på 70m. Då for en rävvalp till rävhimlen. Jag blev sedvanligt gratulerad av bonden jag jagar hos och han sken upp som en sol då vi tror att grytet ligger i närheten där räven föll. Så nu kanske han kan få ha sina höns ifred efter en tids vak på samma plats. Ok...mycket text där. Lycka till!
Publicerat Augusti 23, 201411 yr 6,5-20 är som ovan sagt lite väl hög förstoring till alljakt. till rådjurspyrch och toppfågel funkar den säkert bra. till älg är 6,5 som minsta för stort, 2,5 tycker jag. leta 3-12, 2,5-10 det funkar till det mesta! Vortex är lite dålig i mörker, men det kostar om du ska skjuta de sista 15 minuterna på kvällen.
Publicerat Augusti 24, 201411 yr Finns många trådar om vilket sikte som kan vara lämpligt som allround. Använd sökfunktionen så ska du se att du får lite mer kött på benen. Skickas från min iPhone via Tapatalk