Publicerat Augusti 22, 201411 yr Jag har läst vad jag kan hitta om piplängder, min gamla pipa var 63cm lång men vill ju ha korta pipor! Enligt RS så är minsta perfekta längd 57cm (kenneth) men kollar man i QL så klarar man 99% förbränning med rätt krut med 45cm pipa. så till min fråga OM jag kapar till 45cm, är det risk för att bränna ljuddämparen? enligt ql skiljer det ca 3m/s för varje kapad cm och det ser jag inte som något problem. fråga 2, om jag använder fabriksammo typ federals TBBC 250 grains, får jag då problem? den borde ju vara laddad med ett långsammare krut.
Publicerat Augusti 22, 201411 yr Hmmm, vad av denna kärlek till korta pipor? 2 om du nu vill ha korta pipor, ladda själv och pula ner ett snabbare krut. Dvs full förbränning på kortare tid (Eg snabbare till full expansion av drivgaserna) En dämpare kan till viss del fungera som en pipförlängare. Dvs gasexpansionen fortsätter genom dämparen och fortsätter att ge kulan fart, trots att dämparens kammare delvis fångar upp och begränsar expansionen framåt.... Kort, en 45 pipa med dämpare, kan kanske ge samma fart till kulan som en 50-55 cm odämpad pipa. Om man nu hittar rätt förhållanden med tex krut, konstruktion på dämpare osv....
Publicerat Augusti 22, 201411 yr Författare Jo, den är smidig, långa störar är inget för mig! med dämpare så blir balansen bra med. Jag funderade mest på om nån testat en kort 375a? sakos är väl 53cm och den funkar ju!
Publicerat Augusti 22, 201411 yr Vill du ha korta pipor för att kunna använda dämpare? Dämpare gör varken till eller från eg.... Inte för en ev hund 40-50 m bort som inte står direkt i pipans längdriktning. För dig själv.... Det finns kåpor och proppar som gör bättre jobb. Plus att du då även kan ha ljudförstärkning så du hör vilt på dubbla avståndet. Samt att du kan koppla jaktradio och/eller tel till dom. Skyttetekniskt kan en dämpare ge fördelar om man inte är villig/har pengen att köpa en kaliber du kan hantera, fixa en kolv som är anpassad efter dig. Skulle då vara tvungen att ha an kaliber som du inte kan hantera, då finns det rekyldämpare för en 500ing som inte tynger ner pangen. Behöver du tyngre pipa för att skjuta ok, köp en tyngre pipa då..... Behöver du en kort pang pga att du går mycket i sly, köp en 308 eller 8x57.. Dom funkar bra med korta pipor, dvs du tappar inte så mycket i prec eller fart. Och om du pular ner ett lite snabbare krut, får du samma fart som fabriks trots kortare pipor...
Publicerat Augusti 22, 201411 yr Jo, den är smidig, långa störar är inget för mig! med dämpare så blir balansen bra med. En pang med varmitpipa på 55-60 cm är inte längre än en 45:a med dämpare, och har minst samma vikt..... Sen en 55-58 pipa med några cm rekyldämpare och ev pipvikt lär funka minst lika bra skyttemässigt som en 45:a med dämpare..
Publicerat Augusti 22, 201411 yr Författare Japp , ser bara fördelar med ljuddämpare, mindre rekyl, kan skjuta utan hörselskydd(några jaktskott) jo jag vet att 222, 308,8x57,9,3x57/62 funkar bättre med korta pipor men 375 borde funka med kort pipa även den! jag har beställt en 308 pipa, som ska kapas! Jag ska ju till afrika igen o då funkar 375 bättre än 9,3x62. kort bössa med bra balans är ao för mig, i vakkojan, i som du skrev sly, finns väl bara ett läge där lång pipa är ok och det är på banan! jag gillar korta smidiga bössor så det blir nog en dsd i framtiden , men den blir svår att sätta ljuddämpare på
Publicerat Augusti 22, 201411 yr Författare En pang med varmitpipa på 55-60 cm är inte längre än en 45:a med dämpare, och har minst samma vikt..... Sen en 55-58 pipa med några cm rekyldämpare och ev pipvikt lär funka minst lika bra skyttemässigt som en 45:a med dämpare.. jo dämparna bygger ju ca 11cm
Publicerat Augusti 22, 201411 yr Japp , ser bara fördelar med ljuddämpare, mindre rekyl, kan skjuta utan hörselskydd(några jaktskott) jo jag vet att 222, 308,8x57,9,3x57/62 funkar bättre med korta pipor men 375 borde funka med kort pipa även den! jag har beställt en 308 pipa, som ska kapas! Jag ska ju till afrika igen o då funkar 375 bättre än 9,3x62. kort bössa med bra balans är ao för mig, i vakkojan, i som du skrev sly, finns väl bara ett läge där lång pipa är ok och det är på banan! jag gillar korta smidiga bössor så det blir nog en dsd i framtiden , men den blir svår att sätta ljuddämpare på Går som hundkarl... Har min 7mm på 62 cm + ca 4-5 cm rekylbroms. Har aldrig haft problem med att få bössan med mig genom sly osv! Men jag kan skjuta älg på 8 m lik väl som orre på ca 200 m. Ser inga eg fördelar med dämpare, iof så skjuter jag aldrig med hunden under pipan eller att jag själv inte bär hörselskydd.(Mest för att förstärka ljud och kunna koppla radio till dom) Köp en båge istället för en 375! Du får jaga samma vilt och den är helt ljudlös! En kortad 375 är väl i "princip" samma som en 9,3x62?
Publicerat Augusti 23, 201411 yr Författare 375 är tillåtet på allt vilt i södern. Ungefär som en kortad 6,5a är som en lång 6xc men bara en är klass ett.
Publicerat Augusti 23, 201411 yr Nix. En kortad (eller okortad, beroende på piplängd och ammo...) 6,5:a är bara klass 1 om den uppfyller energikraven. Huruvida någon lyckas sätta dit en om man använder fabriksammo som ska ge klass och en studsare med originallängd på pipan är väl extremt tveksamt, men kortar man pipan skulle jag inte bortse från att en domstol anser att det ska du i så fall ha kollat med smeden eller någon annan. Dvs kronografera det hela. Däremot har du rätt om .375:an.
Publicerat Augusti 23, 201411 yr Författare Även med 160grains kula? Menar du att en ex 50cm 6,5a inte klarar kraven?
Publicerat Augusti 23, 201411 yr Författare Jag räknade själv.... 630m/s krävs på 100m. Betyder Ca 705 m/s i utgångshastighet. Borde man inte få det ur en 50cm pipa? Någon som har testat?
Publicerat Augusti 23, 201411 yr Det är självklart i spannet 9-10 gram som man snabbt får problem, eftersom energikravet är 2700 joule istället för 2000. Men den som kortar kalibrar i gränslandet bör testa med kronograf, skulle jag säga... Det var ffa principen jag invände mot; NV säger inte att man har en klass 1 studsare oavsett ammo och piplängd. Deras lista är en vägledning för jägare och Tillståndsmyndigheter med "normala" kombinationer av vapen och ammo. Självklart kan man ladda även grova kalibrar så att de inte klassar in.
Publicerat Augusti 23, 201411 yr Författare Jo, helt klart. Så du tror inte det blir problem med 160grains?
Publicerat Augusti 23, 201411 yr Pass... men beror garanterat delvis på val av ammunition, om man inte laddar själv.
Publicerat Augusti 23, 201411 yr Författare Ok, får kolla i ql, är det gränsfall så får man skita i att kapa så mycket.