Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Förvirrad efter gårdages grytjakt, idéer?

Featured Replies

Publicerat

Var ute igår & jagade räv med min Silmas. Till vår hjälp hade vi ett par Stövare som jag hoppades skulle driva in nån räv åt oss.

Kan inte låta bli att fundera på vad som egentligen hände & tänkte höra om ni har några tankar & idéer om det hela?

Så här gick det till:

Fick meddelande via radion att räv troligtvis gått i gryt någonstans vid ett berg & att några passkyttar skulle försöka hitta grytet. Det visade sig vara i stort sett omöjligt då berget var fullt av hål & skrevor, så jag bestämde mig för att gå dit med Silmas i hopp om att vi tillsammans skulle ha bättre lycka.

Släppte Silmas nedanför, vad som visade sig vara en relativt brant bergskam & lät honom söka av området medans jag & ett par passkyttar kollade av potentiella hål där räven kanske kunde gått in. Silmas håller alltid bra kontakt med mig så jag var inte orolig att han skulle försvinna.

När hoppet om att hitta något gryt nästan sjunkit till noll & vi börjat söka oss tillbaka längs berget hörde jag helt plötsligt skall en bit framför mig... Silmas hade hittat räven trots allt.

I den svårframkomliga terrängen blev det svårt att hitta lämpliga pass. Jag & en skytt stannade en bit ifrån grytet (med bara en ingång som det verkade) utan möjlighet att se ingången & en del potentiella flyktvägar. Den andra skytten stod ovanför oss några meter upp, en bit in i skogen.

Silmas jobbade på riktigt bra, enligt min ringa erfarenhet, det var rejäl "munkäftning" stundvis & både räv & hund hördes tydligt.

Emellanåt kopplade jag upp Silmas för att ge räven en chans att sticka. Vid ett av dessa tillfällen fick vi höra på radion att en räv smitit förbi passkytten (som inte hann skjuta) som stod ovanför oss & att den kommit nerifrån oss (vi hade inte sett någonting ifrån där vi stod) så på begäran släppte jag Silmas igen för att se om grytet var tomt, men nä det var det inte... Det här var kanske efter en timme & Silmas jobbade på ytterligare en timme utan att vi fick ut räven. På slutet kunde jag också skymta Silmas ovan mark då han försökte gräva sig in från ett annat håll. Det fanns också ytterligare några hål som Silmas var intresserad av men som var alldeles för små för honom att ta sig igenom som det såg ut.

Tyvärr så ville denna räv inte komma ut trots ett, enligt mig  bra arbete från hundens sida. Det sista som hördes efter det att jag & hunden lämnat grytet var att räven tycktes trycka sig ännu längre in. Det är kanske möjligt att det blev lite för svårt för honom i och med att vi i två omgångar gått folk & letat efter grytet.

Jag är absolut inte missnöjd med hundens prestation, tvärtom så tycker jag att han visade riktigt fina takter & att han inte alls är oduglig som jag befarade efter förra gången. Närkontakt hade han definitivt haft vilket både hördes & syntes på hunden efter (några småblessyrer på hakan bara).

Det jag funderar över nu är var den första räven kom ifrån egentligen...

Min spontana tanke var nämligen att det var två rävar som sprungit in i olika hål i berget(det går tydligen två rävar ihop i området), men varför skulle i sådana fall den räven som inte blev utsatt för hunden välja att dra ifrån sitt hål, det verkar för mig ytterst konstigt. Eller? :-

Idéer, tankar & erfarenheter mottages tacksamt

MVH Anna

Publicerat

Inte annat än att den passade på att smita när det fanns tillfälle, rävar är individer precis som vi är, en del är fega andra modiga, en del smarta en del kan inte skryta med höga studieskulder......hunden verkar det vara gott gry i, bara att ge den tillfällen att jobba så blir den mera erfaren och duktigare.

Ett tips dock: välja dina jaktkamrater med omsorg, det finns många exempel på sk kamrater som plötsligt blir less och åker hem om det kör fast på något sätt, eller om det kommer till att gräva, då kommer dom på att en systers brylling kanske skulle ringa och måste hem för att passa telefonen.

Riktiga kamrater stannar tills alla är klart, hämtar spadar och gräver, ställer upp helt enkelt när det går tungt, jag har sån tur att mina kamrater finns på plats med grejor och energi om något skulle hända, även om dom inte ens varit med på jakten, dessa kamrater är guld värda, hittar du dom så vårda dom ömt.

Publicerat

Räven som smet låg säkert i grytet redan från tidigare och som Alfie skrev att den smet då det fanns möjlighet till det.

Publicerat

Som sagt, inget fel på hunden! Jag har också tvivlat på min mer än en gång. Men när man hört hunden i närkontakt med räven tvivlar man inte längre. Hunden gör sitt!

Felorsaker får man då leta på annat ställe. I ditt fall verkar det som om Alfie har rätt....Det gäller att man har bra folk med sig. Prova gå på grytet själv eller med bara en person och låt hunden göra sitt jobb i lugn och ro. Sen är det kanske inte heller så lätt att smyga i klippbranter.

Lycka till med den i mitt tycke roligaste jakten.

Roggman66

Publicerat
  • Författare

Tack så mycket för svaren!

Är det mest troligt alltså att det låg två rävar i grytet från början?

Nu är jag så himla nöjd med hunden i vilket fall som helst , men nog vore det skoj ändå om det trots allt är så att han fått ut sin första räv, såklart :)

Har ni varit med om rävar som dragit ut från gryt/hålor trots att hunden inte varit där & jobbat, som i det här fallet om den räven som smet nu låg i någon annan håla i berget?

Anna

Publicerat

"Min" första räv som hunden "sprängde" kom ut genom gång 2 när hunden precis gick in i gång 1. En del rävar smiter som sagt ut väldigt fort och andra väljer att stanna.

Jag har varit med om som du med två rävar inne, en kom ut nästan direkt medan den anrda inte kom ut alls. Rävarna passar nog på att smita om hunden är upptagen med annat. Sen är det oftast så att när hunden är tyst får man se upp extra mycket...Då kommer räven.

Publicerat

Grattis till ett gott arbete för hunden! ;D

Det är oftast så att om det finns fler en räv i grytet så smiter gärna den räven först ut som inte hunden arbetar med och om hunden arbetar tillräckligt effektivt med den andra så brukar den också lämna grytet...men då krävs nog en rutinerad hund eller en dum räv.

Det har hänt mig flera ggr att "stänkgryträvar" kommit ut först...så det är inget ovanligt alls...tvärt om !

Publicerat

Jag har varit med om 3 rävar i samma gryt...

Det är inte alls konstigt att en räv passar på att smita när hunden jobbar med den andra räven.Särskilt i berg där de kanske har väldigt stora områden att röra sig på....kanske springer under/mellan massor med stenar.

Publicerat
  • Författare

Tack så mycket för svaren...lärorikt :)

Så kanske fick han ut en räv trots allt då. Fast jag tror allt jag väntar tills nästa räv går ut innan jag påstår att han sprängt sin första räv...,nu känns det så osäkert på något vis ändå. Huvudsaken är väl ändå att jag är nöjd med hundens arbete & det är jag definitivt :)

Tack igen!