Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

30-06 jaktmatch till gås?

Featured Replies

Publicerat

Funkar det? Har ett fält som jag inte kommer åt gässen på något annat sätt än med kula.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Publicerat

Ja den kommer ju dö av det med. :)

Men när du skjuter på en gås sedd från sidan så är undre hälften bröstkött, kulan ska alltså sitta mitt i övre halvan. För min del skjuter jag oftast dessa skott med 222rem och zmax, jag skjuter ju i skrovet vilket jag inte ämnar äta ändå.

Publicerat

Har du nån precision med jm så kör på. Har själv haft kass precision med jm i både 6,5x55 och 30-06

Publicerat

Tänk på kulfånget bara så blir det nog bra. Med JM kan nog en gås tom flyga en bit efter träff. Christian

Publicerat

Håller till fullo med Christian. Sköt en gås för 5 år sedan med helmantel i .30-06 och trots perfekt träff lyfte gåsen ihop med 25st andra.. Hittade den sen ca 30m från skottplatsen och det va bara tur att jag gick och leta eftersom jag va säker på att jag bommat. Numera, även om det blir sällan, jagar jag gås med 6,5 och 120 grain bst. Det är oerhört riskabelt att skjuta med helmantel på detta vis så tänkt efter både en och två gånger så du verkligen har kulfång

Publicerat

Har skjutit gås med scandums jaktmatch i 3006, dom dör inte omedelbart men rättså snabbt, dom jag skjutit har legat i vattnet då har dom simmat och flaxat med vingarna i 20-30 sekunder innan dom gett upp.

Har också tagit gås men normas jaktmatch i 6,5x55 och den tycker jag ger bättre effekt, där brukar dom sitta kvar och vingla lite med huvudet eller klappa ihop direkt.