Publicerat Augusti 24, 201411 yr Detta är en populär post. Påkörd gris inatt... Gick på två årsgrisar efter en 100m, skulle släppa då.. jag såg bara en men polaren såg en till som drog på andra hållet. Hm... tog om från start och det va ett par droppar blod på en 100m sträcka. Grisen hade förmodligen fått smällen fram i huvudtrakten. Nu gick iallafall Blackie 20 m vid sidan av första spåret. När jag så såg blod strax innan men norr 50 norr om där vi såg de andra grisarna så kopplade jag loss. Blev upptag och sen drog de runt som fan i kanten av samhället. Gick tillbaka över vägen och järnvägen. Tog oss runt och när vi springer in mot hund och gris far de förbi en gris med ritning från hundskallet som jag skjuter bom på... Inte rätt gris... för blackie vänder sin gris en hundra meter in. Sen snurrar det bra länge kring bäcken och blötmarkerna. Tog oss över bäcken ett par ggr. Kommer inte intill, står en gång på 3,5 tim... Pejlen lägger av helt... får ingen kontakt med halsbandet. Blir till att fotledes se till så vi inte tappar kontakten med hund. Rätt jobbig terräng... massor av tätt h-vete och i detta stena till förbannelse... Att vi inte bröt benen är ett under.. Kommer ifatt hund som är på andra sidan av ett stort vattensjukt område, typ vass. Vi går då rätt igenom. Ingen ide att försöka hålla sig någorlunda torr nu... Inget vidare drag i skallen, verkar mest som hon tjoar för att få hjälp. Kommer över "sjön" och tiken kommer direkt till oss och är helt slut. Koppla och börjar den mödosamma vägen tillbaka till bilen.... Efter ett 100 tal meter vägrar tåget gå mer... Klär av henne väst, pejl osv och tar henne på axlarna så går vi vidare. 20 Kilo extra vikt blir rätt jobbigt i den terrängen... stannar och pustar efter en bra bits bärande. Då kunde hon tänka sig gå igen. Brydde mig inte om att koppla för hon skulle helt säkert följa med nu... Passerad där gris och hund gått över en gång så skulle fanskapet ge sig iväg i löpan ingen... Men jag han att ta henne... Vad är felet på en DC 50 när den gröna lampan lyser konstant och det inte går att stänga av skiten.... Den har säkert varit i vatten en tim av de 3,5... Grisen då... Vet inte säkert men den va en jävel på att kuta... skador, givet.. säkert kring huvudet. Plast detaljer sönder fram på fordonet i högra kanten. De ska ha bromsat och väjt med grisen som sprang in i bilens högerfront. Får hoppas den klarar sig ändå... Surt att misslyckas men jag eller hunden kan inte göra mer. 3,5 timme hängde hon på sen va orken slut. Givet inte hennes normala "hänga på tid".. men det är ju början på säsongen och bevisligen inte tillräckligt med kondisträning i sommar...
Publicerat Augusti 24, 201411 yr Vad trist att ni inte lyckades med eftersöket bara hoppas att grisen inte har nån skada ,, Mysko med pejlen din ? att det lyser grönt o inte går att stänga av tyder på ??,,
Publicerat Augusti 24, 201411 yr " Surt att misslyckas?" Nä du, du och dina hundar har gjort mer gott för viltet än du verkar tro, genom alla år. Visst, att finna allt vilt som skadats på olika sätt är ett önsketänkade. Men det kommer att stannar vid ett önsketänkande. Tusen tack för det du, dina hundar och kamrater runt om i landet, gör för vårt vilt.
Publicerat Augusti 24, 201411 yr Håller med Lecha. Man kan inte lyckas jämt. Eftersöksjägare överlag skall ha en stor eloge för det jobb dom gör. Väl kämpat
Publicerat Augusti 24, 201411 yr Författare Ni är allt för snälla... Hur som lyckades jag stänga av pejlhalsbandet idag. Laddat ur många timmar och höll in knappen bra länge så slocknade det. Laddar nu. få se om det funkar sen. Men nog fan känns det olustigt att släppa om jag inte är hundra på att grejerna funkar. Den hunden kommer aldrig tillbaka och ger sig inte förrän hon är helt slut. När hon är slut stannar hon på löpan och lägger sig och sover.... Sen fortsätter fanskapet efter att hon vilat lite... Det går förvisso bra att höra var hon jagar men drar det utom hörhåll går de åt h-vete antar jag....