Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Schmidt & Bender Zenith 3-12

Featured Replies

Publicerat

Tjenare, jag ska köpa nytt kikarsikte nästa vecka är det tänkt, och är ganska inne på en S&B zenith, men läst att det är "Medförstorande riktmedel i första planet". Vad innebär det? Och vad är för samt nackdelar med det? 

Tack på förhand.  :smile:

Publicerat

Tjenare, jag ska köpa nytt kikarsikte nästa vecka är det tänkt, och är ganska inne på en S&B zenith, men läst att det är "Medförstorande riktmedel i första planet". Vad innebär det? Och vad är för samt nackdelar med det? 

Tack på förhand.  :smile:

Du vet ju det där :D 

Publicerat

Zoomar du in så blir riktmedlet större. Har den på min 222 och skulle faktisk vilja ha utan. Har jag full zoom (12) på en räv så tycker jag att punkten blir alldeles för står.

Publicerat
  • Författare

Vet givetvis vad själva medförstorande innebär, men " i första planet " förstår jag inte?

Publicerat

Vet givetvis vad själva medförstorande innebär, men " i första planet " förstår jag inte?

har en sån och bryr mig faktiskt inte om det är i första eller femtitredje planet. större förstoring= större stolpar i kikaren

Publicerat

Ska jag vara någorlunda ärlig så gör nog inte ens tillverkaren det ? (skoj)..men ett tips är hör av dig till någon av återförsäljarna som finns. Be om att få prata med någon som kan förklara det där. Det är ju ändå rätt "dyra" saker då bör man kunna förklara vad det innebär för en kund.

Publicerat

Vad har du för nytta av att veta exakt vad det betyder rent tekniskt? Det räcker väl att veta att det betyder medförstorande riktmedel? :) Jag tycker det är en klar fördel att riktmedlet är lite grövre för ett snabbare skott på nära håll och lite finare för ett precisionsskott på längre håll så jag skulle inte köpa ett sikte med medförstornade riktmedel.

Publicerat

Vad har du för nytta av att veta exakt vad det betyder rent tekniskt? Det räcker väl att veta att det betyder medförstorande riktmedel? :) Jag tycker det är en klar fördel att riktmedlet är lite grövre för ett snabbare skott på nära håll och lite finare för ett precisionsskott på längre håll så jag skulle inte köpa ett sikte med medförstornade riktmedel.

Men shit så smart du är :D..tack för hjälpen.

Publicerat

men " i första planet " förstår jag inte?

Det handlar om hur riktmedel och förstoringsväxel är placerade i förhållande till varandra.

Riktmedlet i "första planet" / medförstorande är en stark konstruktion.