Publicerat Augusti 24, 201411 yr lite impulsartat så skikade jag in licenshandlingrna på ovannämnda bössa häromdagen, den är i orginalskick väll omhändertagen och den har obborad låda! sidomontage på kikarsiktet med hakmontage, vilket gör det lite väl högt för den fina slanka kolvkammen, nåväl hade jag tänkt ha kvar sidomontaget så länge och låta smeden sätta på en kolvkams höjning, justerbara sådan. då pipan ej kommer att kortas och jag vill ha kvar dom öppna rm, är jag rätt ute? eller ska jag bora lådan direkt och få det överstökat? steg 2 är att sätta på ett nytt slutstyckshandtag och bocka det så man får på ett lågt montage! vill att den ska vara så orginal det kan gå, måste tilläga att jag blev helt frälst i den slanka formen på stocken och känslan i den 73 år gamla damen! har sett ekbergs 9.3a och tycker den är alldeles i min smak så det är dit jag vill komma! så förutom att dela med mig av min glädje så skulle jag villja ha lite tips på bra modifieringar som kan behövas på bössan! och tips på bra smeder i närheten av gävle som är bra på metalldelen när det gäller vapensmide, kolvkams höjningen tänkte jag låta rolf ekeberg ta hand om! några invändnigar? ha det bra och skitjakt på er!
Publicerat Augusti 25, 201411 yr lite impulsartat så skikade jag in licenshandlingrna på ovannämnda bössa häromdagen, den är i orginalskick väll omhändertagen och den har obborad låda! sidomontage på kikarsiktet med hakmontage, vilket gör det lite väl högt för den fina slanka kolvkammen, nåväl hade jag tänkt ha kvar sidomontaget så länge och låta smeden sätta på en kolvkams höjning, justerbara sådan. då pipan ej kommer att kortas och jag vill ha kvar dom öppna rm, är jag rätt ute? eller ska jag bora lådan direkt och få det överstökat? steg 2 är att sätta på ett nytt slutstyckshandtag och bocka det så man får på ett lågt montage! vill att den ska vara så orginal det kan gå, måste tilläga att jag blev helt frälst i den slanka formen på stocken och känslan i den 73 år gamla damen! har sett ekbergs 9.3a och tycker den är alldeles i min smak så det är dit jag vill komma! så förutom att dela med mig av min glädje så skulle jag villja ha lite tips på bra modifieringar som kan behövas på bössan! och tips på bra smeder i närheten av gävle som är bra på metalldelen när det gäller vapensmide, kolvkams höjningen tänkte jag låta rolf ekeberg ta hand om! några invändnigar? ha det bra och skitjakt på er! Är själv lycklig ägare till en 146:a som är orörd och jag blir väldigt glad över varje orörd klenod jag läser om, snart nog finns det inga originalbössor kvar, alla blir moddade till oigenkänlighet. OK, självklart är det en fråga om pengar, ganska mycket pengar men är det en modern bössa man vill ha så kan man ju köpa en Blaser och beställa en pipa i 9,3 X 57, då får man ju en modern bössa i kalibern. Jag älskar min gamle Joel, precis som han är och han kommer aldrig att moderniseras det allra minsta!
Publicerat Augusti 25, 201411 yr Kan du tänka dig att åka i ca 9 mil så har du Forsa Bössmakeri norr om Uppsala. Thomas där är förbannat duktig och dessutom väldigt trevlig. När det gäller kolvarbeten är Rolf helt outstanding. Jag har sett sanslöst fina jobb av honom. Börja "less is more" med din HVA. Risken är annars att man fixar och moddar till förbannelse. En plastbäddning kan vara lämpligt på äldre träkolvar, och den kan göras näst intill osynlig om smeden är duktig. En justerbar kolvkam - visst, helt OK tycker jag. Sen är det bara att skjuta med bössan som den är.
Publicerat Oktober 6, 201411 yr Författare jo del 2 i projektet licensen har kommigt och nu ska här monteras baser, finns det baser som är urfrästa så man slipper slipa bort ladramsurtaget? vilka baser är bäst, har warne på tikkan och vill nog ha sånna på denna med! några invändningar? mvh mackan
Publicerat Oktober 6, 201411 yr Kul projekt! Har också en 74årig lady i 9,3x57. Dock har min genomgått ett antal operationer;-) S
Publicerat Oktober 8, 201411 yr Jäkla trevlig kaliber den där 9,3x57. Hade tidigare också en 146:a i den kalibern.