Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vart går gränsen för grävling i landets norra delar ( täta stammar och glesa )

Featured Replies

Publicerat

Som rubriken lyder så önskar jag veta på ett ca vart gränsen för täta ( normala ) stammar av grävling går samt vart det börjar glesa ut och tillslut vart det slutar visa sig helt.

jag jagar mest i östra delen när jag är norrut. Tänkte se hur man ska planera nästa års semester med lite grävlingsjakt med stövaren om han behagar jaga dessa då vill säga :)

Så gärna lite rapporter om hur det ligger till. Jag har stugan 6mil nordväst från sundsvall och där har jag skådat grävling 3ggr på lika många veckors semestrar utan att ha letat så mkt.

mvh grävglade idioten

post-3905-0-35131100-1408918771_thumb.jp

Publicerat

Grävling finns ända upp till Kiruna men i väldigt liten omfattning. Norrlandskusten är nog gränsen för riktad jakt.

Publicerat

Det finns vid kusten också men inte i någon tät stam.

Jag har då aldrig hört mer än att det har skjutits någon då o då.

Publicerat

Själv skjutit ngr i luleå trakten då jag bodde där,och sett en grävling på ca 20 kg som blev ihjäl körd av en bil nära kiruna centrum för fyra år sedan.

Publicerat
  • Författare

Tack då kan man planera in lite grävlingsjakt vid huset i sundsvall oxå då. Om de nu finns så långt upp som kiruna. Ty jag gillar min spade :D

Publicerat

Här har vi grävling skjuts några varje år. Sen är inte Sundsvall Norland, är aldeles för lång söderut. nottland börjar i Härnösand.

Publicerat
  • Författare

Här har vi grävling skjuts några varje år. Sen är inte Sundsvall Norland, är aldeles för lång söderut. nottland börjar i Härnösand.

sicken tur jag aldrig sa norrland ;) utan norrut. Bor ju granne med skåne just nu ( aka reservdanmark ) så allt är norr för en själv :D

tittar man på kartan så ligger nog mitt hus i norrland efter dina mått mätt. Då 86an så fint slingrar sig uppåt :)

Publicerat

Allt ovanför Borås är Norrland :)

Publicerat

Allt ovanför Borås är Norrland :)

Hm!

Att Gbg är Sveriges framsida mot väst vet jag sedan tidigare o S-holm är vänt mot öst o Världens diktaturer vet jag också. Ryssland, Vitryssland, Kina , Nordkorea, m. fl men det var något nytt för mig att allt norr om Borås är Norrland. Själv född i Borås. :thumbsup:  :whistling:  :laugh:

Publicerat

Äkta norrlänning är du då :)

Publicerat
  • Författare

Göteborg är då fan inte sveriges framsida. Drar jämnt o luktar skit från all ogräs som spolas upp ur havet. "Framsida" föreställer jag mig inte ska va dragit o lukta skit. Snarare baksida! ;)

Östkusten ( sthlm ) är o förblir sveriges framsida :) allt norr om sthlm är norrland. Mao jag har stuga i norrland ;)

Publicerat
  • Författare

Men för att återgå till själva trådens tanke från min sida sett. Finns det ett hyfsat bestånd av grävling i sundsvall/östersundsregionen o däromkring? :)

Publicerat

Äkta norrlänning är du då :)

Ja, numera ja. :thumbsup:  :smile:

Publicerat

Göteborg är då fan inte sveriges framsida. Drar jämnt o luktar skit från all ogräs som spolas upp ur havet. "Framsida" föreställer jag mig inte ska va dragit o lukta skit. Snarare baksida! ;)

Östkusten ( sthlm ) är o förblir sveriges framsida :) allt norr om sthlm är norrland. Mao jag har stuga i norrland ;)

Ja visst är det det! :biggrin:

Det luktar skit om 08:or o friskt hav på västkusten som är vänt mot det stora landet i väster på andra sidan pölen. :thumbsup: Östersjön o östkusten är ett riktigt skithål däremot. :verymad:

Publicerat

Men för att återgå till själva trådens tanke från min sida sett. Finns det ett hyfsat bestånd av grävling i sundsvall/östersundsregionen o däromkring? :)

Jag körde förbi 2 platta grävlingar och en jäst grävling strax söder om Skellefteå igår, så visst verkar det finnas en del norröver iallafall ☺
Publicerat
  • Författare

Tack för obsen! Skoj de finns där norrut. Man vill ju även där uppe i norr gräva lite i sten, rötter o allt annat icke grävvänligt :)

• 2 weeks later...
Publicerat

Tornedalen(4-50mil ovan ume) hyser en del grävling men runt umeå som ligger 30mil ovanför din stuga ,kan du plocka 30-40 grävlingar per år utan värre bekymmer..

Publicerat

Enligt min svåger, en äkta raggare från Svempas gäng, så är allt norr om uppsala norrland. Citat, jag tänkte fara till norrland men när jag kom till Uppsala så mötte jag det där jä...la helly hansenfolket så då vände jag, slut citat. Numera bor han i Helly Hansenland vill säga Ånge. Vi har skapligt med grävling här.

Publicerat

Finns grävling allmänt i större delen av landet. Vi (hundföraren) sköt en i lördags för övrigt, norr om Boden.

Publicerat

Finns grävling allmänt i större delen av landet. Vi (hundföraren) sköt en i lördags för övrigt, norr om Boden.

Där ja bor ca 4 mil norr om Boden är de MASSOR av grimbart... hittade idag ett enormt gryt så dit ska en fälla imorrn..
Publicerat

Då är vi jaktgrannar... Jo det är ganska gott om dem skulle jag tro.

Publicerat
  • Författare

Låter klart lovande! Då behöver jag inte lägga ner spadkontot riktigt än utan utöka det lite till istället :)