Publicerat Augusti 25, 201411 yr Tyckte den första var en rolig "tävling" så jag fortsätter med en till. Denna gång med ett pris till vinnaren, en påse blandade tomhylsor fritt sorterad av ägaren (det går att avsäga sej vinsten, men tänk på att mässingpriset är på väg upp) Alla kulor finns/fanns som fabriksladdningar men 2:a & 3:e kulan från vänster är handladdade. Alla kulor är av samma kaliber och skjutna ur samma vapen i samma vedhög av riktigt dålig kvalité drygt halvröten (halvrutten) Uppdateras löpande men har ingen gissat rätt till fredag kommer svaret
Publicerat Augusti 26, 201411 yr Eftersom ingen annan har gett sig på det får jag väl göra ett försök. Många rena gissningar här: Core-LoktSciroccoBallistic TipPartitionBarnes X Hoppas på ett rätt i alla fall. Kan man få reda på ursprungliga kulvikten som en ledtråd?
Publicerat Augusti 26, 201411 yr Författare Ett rätt eller om man skall vara riktigt petig 2 halva rätt Ursprungsvikt från vänster till höger 140grs, 150grs, 140grs, 154grs, 130grs Ledtråd: Kalibern finns fortfarande i min ägo
Publicerat Augusti 26, 201411 yr Författare Så rätt, tänkte inte själv på det då den inte används så frekvent
Publicerat Augusti 27, 201411 yr Okej. Med kulvikterna i huvudet tänker jag:Core Lokt Ultra Bonded (Skulle den kunna ha varit hälften rätt?)InterbondAccubond (Skulle den också kunnat vara hälften rätt då en Accubond ju i princip är en bondad Ballistic Tip?)?Hornady GMX2:an skulle kunna vara en A-Frame men tycker den borde vara mer utbuktande då (Fast å andra sidan, om den är en A-Frame måste anslagshastigheten varit rätt låg), 5:an skulle kunna vara Nosler E-Tip också. Hmm... Får be om en ledtråd till - Har alla kulor skjutits från samma avstånd från vedhögen och har alla varit ungefär maxladdade?Inte lätt, men roligt... Vill inte fler vara med och leka?
Publicerat Augusti 27, 201411 yr Författare 3 rätt hittills Alla kulor har skjutits på samma sätt med samma förutsättningar, (genom pipan ) 3st är faktiskt fabriksladdningar och dom två (2 & 3) är strax under max med URP V/0 fån vänster till höger 825, 865, 880, 830, 885
Publicerat Augusti 27, 201411 yr Det här var svårt. Jag vet att tre av de ovanstående var rätt. Jag har som alternativ:1) Core Lokt Ultra Bonded2.1) Interbond2.2) A-Frame 3) Accubond4) ?5.1) Hornady GMX 5.2) Nosler E-TipJag är alltså ganska säker på att Nr 1 är en Core-Lokt Ultra Bonded och att Nr 3 är en Accubond. Det stämmer med vikterna. Det innebär att en av Interbond och Hornady GMX är fel.Nr 2 kan jag bara komma på ett alternativ till på 150 gram och det är A-Frame, fast just precis nu slog det mig att Oryx väl finns i .277 och kollade just på Normas hemsida, mycket riktigt, det finns en 150 gramsversion av Oryx. Men vet inte om det ser ut som en Oryx, Oryx brukar svampa mer i nära mynningshastighet. Och A-Frame brukar väl ha fyra "vingar" när den svampar litegrann bara. Så jag gissar trots allt på Interbond. Det innebär att GMX är fel och att det ska vara E-Tip. Men eftersom jag inte vet hur Oryx ser ut när den svampar litegrann är jag väldigt osäker. Hursomhelst, vad den fjärde, som väger 154 gr, är för något har jag ingen aning om. Något från Hornady eller Norma? Med 51 % säkerhet: 1) Core-Lokt Ultra Bonded2) Interbond3) Accubond4) Något från Norma eller Hornady5) Nosler E-Tip Med 49 % säkerhet: 1) Core-Lokt Ultra Bonded2) Oryx3) Accubond4) Något från Norma eller Hornady5) GMX
Publicerat Augusti 27, 201411 yr Författare Det är tre rätt på 49% Kan som ytterligare ledtråd meddela att ingen laddning/kula kommer från norma
Publicerat Augusti 27, 201411 yr Aaarghhh Haha, vem har sagt att det ska vara lätt. Det är roligare än Soduko, det här. Skönt att ingen kula är från Norma i alla fall. Jag hatar Norma.Men okej, jag tolkar det som att Nr1 är en Core-Lokt Ultra Bonded, Nr3 är en Accubond och Nr5 är en GMX. Det stämmer med vikterna. Då har vi en konstig kula som ser ut att vara bondad som vägde 150 gr och en ännu konstigare kula som ser mycket skum ut som vägde 154 gr över.Nr2Vad har vi för kulor som väger 150 gr i .277 (Det här blir de jag kan komma på från minnet för jag tänker inte fuska och använda nätet igen)? Oryx, A-Frame, SST, Interbond, Interlock SP (Tror jag), Ballistic Tip (Tror jag), Partition, Sierra Gameking, Sierra Prohunter (Finns Sierra-kulorna i rätt vikt?). Finns garanterat fler (Speer, Winchester etc) som jag inte kan. De jag inte nämnt tidigare är SST, Interlock SP, Ballistic Tip och Partition. Kulan var dessutom hemladdad och hade en inte riktigt maxladdad V0 på 865 m/s. Nu kom jag på att Partition har ju en liten boat tail. Och SST har också en boat tail. Likaså Ballistic Tip och Gameking. Men en Interlock SP då?Nr4154 gr och en utgångshastighet på 830 m/s säger mig ingenting. De kulor jag vet absolut noll om är Rhino och Woodleigh. Winchester är inte min starka sida heller. Inte Speer heller. Skulle det kunna vara en Winchester XP3 eller en Speer Trophy Bonded Claw? De har väl en mellanvägg där kulan skulle kunna gått av som förklarar att den ser ut som den gör. Eller? Har XP3 koppar i hela främre delen och bly i bakre delen medan Trophy Bonded Claw har bly i främre delen och koppar i bakre delen. Eller är det tvärtom? Jag gissar på Trophy Bonded Claw och att blydelen har gått av helt. Fast den borde inte se ut som den gör då. Men det är min gissning. Annars ger jag upp. En ledtråd till någon annan - är någon av de fyra märkena (Rhino, Woodleigh, Winchester, Speer) jag nämnt rätt?Min gissning blir:1) Core-Lokt Ultra Bonded2) Interlock SP3) Accubond4) Speer Trophy Bonded Claw5) GMXFår jag fyra rätt blir jag glad och ger facklan vidare... EDIT: Nu fick jag en idé: 1) Core-Lokt Ultra Bonded2) Speer Trophy Bonded ("Icke-Claw", den ser för bondad ut för att vara en Interlock)3) Accubond4) Woodleigh av någon sort (Gissning, de har väl en mellanvägg och skumma kulvikter)5) GMX Om detta är fel är mina kunskaper uttömda...
Publicerat Augusti 28, 201411 yr Författare Hm, imponerande analys helt klart Fortfarande 3 rätt! Kula nummer 2 har du varit inne på och det är en liten slamkrypare då det är en variant av en mer vanlig kula men en helt egen konstruktion. Sen alla kulor du nämnt är från andra sidan atlanten. Både kulan och kalibern fick väl en renässans efter "3:an" Lite klurig ledtråd
Publicerat Augusti 29, 201411 yr Författare Sista chansen på en påse blandade tomhylsor Något svalt intresse på en så rolig och spännande "tävling"
Publicerat Augusti 29, 201411 yr 1) Core-lokt ultra bonded 2) Partition gold 3) accubond 4) Rws TIG 5) GMX Mvh Joacim
Publicerat Augusti 29, 201411 yr Författare Helt otroligt! Så nära att man nästan får utse en vinnare! Hur vill du ha hylsorna? Rätt svar: 1. Core lokt ultra bonded 2. Nosler partition Gold 3. Nosler accubond 4. RWS H-mantel 5. Hornady GMX
Publicerat Augusti 29, 201411 yr Hade ju det ganska väl förspänt genom att Beatless hade tagit de jag var osäker på. Vet inte om jag med gott samvete kan motta dessa hylsor ;-) Om jag mot förmodan gör mig förtjänt av vinsten så: Antar att vi inte bor helt nära varann så det får väll bli en påse blandade hylsor (gärna med en majoritet av 308 och 222 ;-) ) skickat via bussgods (måste vara det billigaste alternativet?) Sedan Pm:ar du bara bankuppgifter så för jag över fraktkostnaden till dig. Mvh Joacim
Publicerat September 1, 201411 yr Bra jobbat Joacim!Jag trodde faktiskt att partition gold var en identisk konstuktion till "vanliga" partition. Och TWS fanns inte i mitt huvud. Så det fanns inte en chans att jag tagit denna.Men gärna lite fler tävlingar.
Publicerat September 1, 201411 yr Författare Kollade i gömmorna men det var skralt med 308 och 222 knappats värt att skicka om du vill använda dom tänkte jag, 5-15 av varje. 6,5, 9,3 lite 30-06 & JÄTTEMÅNGA 22LR Nja Gold och vanlig partition skiljer sej rätt mycket. mellanväggen är framflyttad och godset i främre kulväggen är tjockare sedan i bakdelen sitter en stålhylsa som förstärkning på insidan. Annars är dom samma