Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kläder till smygjakt

Featured Replies

Publicerat

Vad kör nu för kläder på smygjakten? Har precis börjat jaga och det orasslar för mycket....

Att det är bra att täcka ansikte och händer har jag förstått men hur viktigt är det med camo osv. Finns ju kläder som ser ut som skogen själv!

Någon tipsade om vadmal som ska vara tyst men det låter varmt när man rör sig?

Samtidigt får det ju inte vara för tunnt om man avslutar smyget med några timmars pass...

Ge mig era bästa tips!

Publicerat

Jag är rätt nöjd med mitt nya ställ swedteam packlite som är lätt inte för varmt eller kallt samt tyst andas och är vattentät.

Publicerat

Själv kör ja med dom här luktfria swedteam va dom nu heter :) väldigt väldigt väldigt sköna, myskänsla. Jag tycker dom är tysta o smidiga :D fick dom dessutom på ett sjukt bra pris :)

Publicerat

Jag föredrar kamoställ av överdragstyp, bara att klä sig så det passar aktuell väderlek under, så slipper man skaffa flera ställ.

/M

Publicerat

Själv kör ja med dom här luktfria swedteam va dom nu heter :) väldigt väldigt väldigt sköna, myskänsla. Jag tycker dom är tysta o smidiga :D fick dom dessutom på ett sjukt bra pris :)

Tycker du luktspärren verkar funka? Mycket pyssel med täta påsar och jox eller är det smidigt?

Publicerat

Vette fan xD nä de e faktiskt smidigt jag kör bara påsen så de e enkelt :) fick jackan o påsen för 1200 så de va fett värt :)

Publicerat

Men du har bara jackan eller heltäckande med huva, handskar och hela baletten?

Publicerat

Bara jacka och påsen :) kör bara på sånna grå svarta byxor från engelssons dom e perfekta för smygjakt :) den combon me den jacka o dom byxorna plus en ansiktsmask o tunna handskar = mumma :D

Publicerat

Ok, så då sprider du fortfarande en hel del odörer ... Gissar att man måste köra stort sett heltäckande med scent-lok för att det ska funka märkbart.

Publicerat

Ok, så då sprider du fortfarande en hel del odörer ... Gissar att man måste köra stort sett heltäckande med scent-lok för att det ska funka märkbart.

Antagligen :/ men har inte samma pris på de nu längre när han lagt ner :'( men jackan e så skön endå så ja skiter i lukten ;) hade gärna haft viljat ha byxor :/
Publicerat

Jag kör på som Nuke!

Engelssons kompost 3D ställ och sedan väljer jag kläder under efter dag.

Det är inte helt tyst men det är sällan skogen heller,dessutom så kan man få fina skottchanser när djuren inte riktigt sett vad som kommer smygande och därmed kan man göra bättre avslut (lugnare skott).

Som normal jaktjacka så köpte jag Milwaukees eluppvämda jacka i camo och den är både tyst , bekväm och jag har inte funnit något negativt på den.

inte ens priset.

Publicerat

Den här tråden har fått upp ögonen på mig för Scent-Lok som jag inte sett förut. Det finns en filmsnutt med Mikael Tham, där han och en annan går upp mot ett par vildsvin med vinden i ryggen tills dom står 50m ifrån utan reaktion. Antingen var grisarna förkylda eller så kanske det funkar. Där jag jagar är det lite bergigt med platåer, långa sänkor kors och tvärs och så vidare. Helt hopplöst att smyga för vinden vrider och vänder sig åt alla håll som finns och man lägger vittring i precis alla riktningar. Sålunda drev mig nyfikenheten till att anförskaffa ett Swedteam kit med scent lok. Blir väl hårdtest nu i helgen så får vi se om reklamen håller vad den lovar. Eller så är skogen totalt tom som den brukar vara när man har nåt nytt man vill prova ... Hursomhelst ska det bli kul att se om det funkar.

Publicerat
  • Författare

Tack för tipsen!

Publicerat

... eller så är skogen totalt tom som den brukar vara när man har nåt nytt man vill prova ... Hursomhelst ska det bli kul att se om det funkar.

Mmmm, snudd på tom skog så nåt vettigt resultat kom inte ut från lördagens premiärtur med ScentLok-kläder. Lustig detalj var dock att en ekorre kom och var på väg att klättra upp på benet på mig. Jädrar i min låda vad han spratt till när jag rörde på mig!! Om det var ett mått på att "Scent-Lok"andet funkar vette tusan, men kul var det.

Publicerat

Ta mig tusan, men det verkar faktiskt funka med Scent-Lok!!

Satt på ett pass på en liten bergknalle 2-3m hög 50 meter från en åtel med vinden i ryggen. En stor galt promenerar in och mumsar lite majs som jag lagt ut runt om, men vill inte gå in i ljuset från åtelbelysningen. Ganska länge går han runt och letar och är som närmast 10 meter ifrån mig alldeles uppenbarligen helt ovetande om att jag sitter där. Det var alldeles för mörkt i skogen för att sätta ett säkert skott när han höll sig undan från ljuset så han lommade iväg efter en kvart eller så. Efteråt gick jag ner mot en havreåker en bit bort, återigen med vinden i ryggen. Ett flertal grisar mumsade glatt och enda reaktionen var när det blev lite oro när jag trasslade med elstängslet för att komma fram. Efter 10 min var det lugnt igen och dom brydde sig inte om mig där jag stod på en liten höjd i kanten på åkern och kollade. Tillfället kom efter en halvtimme då en galt teckande sig tydligt mot bakbrunden i stjärnljuset. Den hänger nu i viltkylen i garaget.

Lite pyssel med torktumlande och lufttäta påsar, men jag ger "luktfrikläderna" fem getingar.