Publicerat Augusti 27, 201411 yr Era bästa tips på harjakt utan hund? Hur lyckas man? Tack! fällor, åtel eller pysh på åker för fälthare iaf.
Publicerat Augusti 27, 201411 yr Era bästa tips på harjakt utan hund? Hur lyckas man? Tack! Vinterklätt landskap med fullmånen i topp smyga runt för att kika efter dem små. plötsligt så kanske "jösse" är där?
Publicerat Augusti 27, 201411 yr fällor, åtel eller pysh på åker för fälthare iaf. Fällor?! Ursäkta en dåligt insatt, men vilken fälla är godkänd för hare...? mvh/Urban
Publicerat Augusti 27, 201411 yr Detta är en populär post. Spårningsjakt på nysnö. Bara att följa löpan och va beredd med hagelpangen när den går upp. Ett knep när det blir svårt att se avhoppet eller var spåret går är att konstant trampa med fötterna. Alltså trampa på stället tills du ser vart du ska gå. Haren trycker ofta hårt så länge den vet var du är, med andra ord hör dig.. Blir det tyst går den upp direkt. Vet förresten inte om det fungerar på fälthare... Skogshare fungerar det bra på. Speciellt på första snön. Hittar man bara harspår så sitter den nära.
Publicerat Augusti 27, 201411 yr Fällor?! Ursäkta en dåligt insatt, men vilken fälla är godkänd för hare...? mvh/Urban Här har du en tex http://www.naturvardsverket.se/upload/stod-i-miljoarbetet/rattsinformation/beslut/fangstredskap/godkanda/L023.pdf Mvh
Publicerat Augusti 27, 201411 yr Spårningsjakt på nysnö. Bara att följa löpan och va beredd med hagelpangen när den går upp. Ett knep när det blir svårt att se avhoppet eller var spåret går är att konstant trampa med fötterna. Alltså trampa på stället tills du ser vart du ska gå. Haren trycker ofta hårt så länge den vet var du är, med andra ord hör dig.. Blir det tyst går den upp direkt. Vet förresten inte om det fungerar på fälthare... Skogshare fungerar det bra på. Speciellt på första snön. Hittar man bara harspår så sitter den nära. Riktigt bra skolning för färska jägare är det också......tänkte göra nåt försök med äldsta grabben till hösten, bara tiden räcker till! mvh/Urban
Publicerat Augusti 27, 201411 yr När jag hade 222:an smygjagade jag hare ibland på hyggen och fält. Jäkligt kul. Eller varför inte köra en klassisk klappjakt! Man behöver inte va så fasligt många för att lyckas.
Publicerat Augusti 28, 201411 yr Hur skjuter ni den med kula? Öronbasen eller lunga? finns läge är ju skallen klart nr1, annars bröstet.
Publicerat Augusti 28, 201411 yr Låter som en mycket trevlig jaktform. Man kan få till mycket jakt och skott. Som normalhushåll går det ju inte åt hur många rådjur, hjortar och vildsvin som helst menar jag. Tack för att ni öppnat mina ögon för vad som verkar vara en mycket trevlig jakt. Förresten, kaliberval?
Publicerat Augusti 28, 201411 yr Jag använder 222rem om jag är ute efter just hare, men jag säger inte att den är bäst.