Publicerat Augusti 27, 201411 yr Vad för sikten och vilka förstoringsspann kan vara trevligt på en bössa man ska kunna skjuta räv på lite håll med på dagen samt i skymning? Nu är hållen inte abnormt långa på något sätt men man ska kunna utnyttja en 222rem fullt ut iaf. (Även om jag minst troligt kommer nyttja den så långt) Har kollat på lite sikten som leupold och vortex. Dessa tillverkare verkar göra vettiga sikten ur budgetsynvinkel men är de så roliga optiskt? Har funderat på att köpa ett begagnat men jag är lite rädd att gå på en nit då jag inte kan så mycket om dem. Finns ju massa kinakopior.... Frågan blir kanske felställd men om vi vänder på det. Vad är det bästa jag kan få för max 8-10 000kr? Min erfarenhet säger att alla sikten inte är trevliga bara för att det står Zeiss, swarre etc på. Provade senast en Duralyt men den passade mig inte alls. Sikten där man kan få ett hyfsat vanligt hårkors tycker jag är trevligt. Kan man få ett belyst så gråter jag inte heller.
Publicerat Augusti 27, 201411 yr Jag köpte den 4-16x50 SuB med externa låga rattar, sido parallax rm nr 1, för 7000 kr, de finns o dyker upp ibland, rekommenderas. Christian
Publicerat Augusti 27, 201411 yr Skulle kika på en importerad Trijicon 5-20x50, då får du pengar över...,brukar gå att få hem för runt 6000:- Jag gillar dem, men finns såklart andra bra val.
Publicerat Augusti 27, 201411 yr Jag köpte just(bytte) ett helia c 3-12x56 det är i minsta laget förstoringsmässig men slår vortex leupold i skymning/mörker. obelyst 4-6oookr!
Publicerat Augusti 27, 201411 yr Ziess Conquest HD5 5-25x50 Helnöjd! Mycket bra optik för pengen, tillverkad och monterad i Tyskland till skillnad mot gamla Conquest serien. Ligger på dryga 9000kr
Publicerat Augusti 27, 201411 yr Inte för jakt, men visst det är roligt med mycket förstoring. Christian
Publicerat Augusti 28, 201411 yr Jag har ägt en conquest 4,5-14x50 på min dåvarande 222 och jag var nöjd med den och priset brukar väl ligga på ca 5 tusen Nya conquest HD som nämns ovan har jag inte jagat med men verkar bra, lite tyngre och klumpigare.