Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lågförstorande (typ 1-4x20mm) allround?

Featured Replies

Publicerat

Som rubriken lyder. Har idag ett sikte 3-9x40mm på min t3:a. Jag jagar mest älg och lite smygjakt på rådjur. Hur som helst går jag i tankarna att införskaffa ett nytt. Gillar inte den lägsta förstoringen (x3) när jag står på trånga pass tex.

Har sneglat runt på ett Nikon Monarch 7 1-4x24 alt. Monarch E 1,1-4x24. Vill ha det både på älgjakten som smygjakten. Vad bör jag tänka på? Behövs belyst riktmedel? Är det för låg förstoring för smygjakten etc. Jag sysslar inte med någon vakjakt på gris eller så.

Publicerat

Snegla även på 1,5-6x42

Publicerat
  • Författare

Snegla även på 1,5-6x42

Jo jag har gjort det. Men vill gärna ha ett så lätt och smidigt som möjligt.

Hur stor är skillnaden är mellan 1x och 1,5x förstoring. Är den märkbar rent förstoringsmässigt? Synfältet lär väl vara bredare med ett 1x.

Publicerat

Köp ett bra 1-6x24 så är du hemma B-) Prisvärda och bra är t.ex Meopta R2 och Leupold VX6 :-)

Publicerat

Snegla även på 1,5-6x42

Håller med. Leta ett Helia CSX 1,5-6x42. Det har riktigt brett synfält jämfört med andra 1,5-6or (27 m på 100 m @1,5x) och är även förhållandevis kompakt. Med detta fixar du grisvak om du skulle vilja och det har riktigt bra ljusegenskaper för kvällspürschen på rådjur. Priset på dem brukar vara skapligt nu efter Helia 5 serien kom ut :-)
Publicerat

Hur stor är skillnaden är mellan 1x och 1,5x förstoring. Är den märkbar rent förstoringsmässigt? Synfältet lär väl vara bredare med ett 1x.

Jag har inte upplevt 1,5x som förstorande, jag ser pipan.

Publicerat
  • Författare
Köp ett bra 1-6x24 så är du hemma B-) Prisvärda och bra är t.ex Meopta R2 och Leupold VX6 :-)[/quote
Köp ett bra 1-6x24 så är du hemma B-) Prisvärda och bra är t.ex Meopta R2 och Leupold VX6 :-)

Fint sikte. Tyvärr är det lite för dyrt för lilla mig. Har Max runt 7 papp och lägga typ.

Publicerat

Jag vet inte om jag kan rekomendera något rakt av. Till den jakten du beskriver tycket jag att 3-9 borde vara ganska ok. Kolla lite om tre gånger verkligen är för stort. Kan det vara en lite mer förlåtande ögonplacering du behöver? Kan en förändring av stocken hjälpa? Eller har det siktet du har idag väldigt litet synfält? 3-9 finns hyffsat många att välja på. Hård konkurrens myckey för pengarna. 1-6 är det inte så många som lyckas göra något vettigt av. Detta sagt. Jag har ett Burris 1-4 med 30 tub och ringdot. Funkar bra för mig. Men man har väl inte bästa färger/blödning osv.

Publicerat
  • Författare

Jag vet inte om jag kan rekomendera något rakt av. Till den jakten du beskriver tycket jag att 3-9 borde vara ganska ok. Kolla lite om tre gånger verkligen är för stort. Kan det vara en lite mer förlåtande ögonplacering du behöver? Kan en förändring av stocken hjälpa? Eller har det siktet du har idag väldigt litet synfält? 3-9 finns hyffsat många att välja på. Hård konkurrens myckey för pengarna. 1-6 är det inte så många som lyckas göra något vettigt av. Detta sagt. Jag har ett Burris 1-4 med 30 tub och ringdot. Funkar bra för mig. Men man har väl inte bästa färger/blödning osv.

Tack för svar!

3-9 är helt ok på hyggen eller otäta skogspass. Funkar även ypperligt på smygjakten. Däremot har vi några riktiga trånga och små pass i skogen. Där är 3x för stort. Idag har jag ett trijicon accupoint 3-9. Optiken tycker jag är fantastisk. Däremot trivs jag inte med riktmedlet (gula triangeln). Så slutsatsen är att det är 2 orsaker att jag inte trivs med siktet. Obekvämt riktmedel samt för hög lägstaförstoring.

Utveckla hur du menar att 1-6 är svårt "att göra något vettigt med...". :)

Publicerat

Sex gångers växel är svårt. De riktigt seriösa har imte ansett sig klara av det förrän på senare år. Det blir allehanda optiska fenomen. Raka linjer blir krokiga osv. Du kanske inte ens har samma förstoringppå hela bilden. Så jag menar att om du inte vill pröjsa för ett riktigt dyrt sikte så blir kompromissen att du bör välja en mindre växel. Det är enklare att tillverka och då är det inte riktigt lika viktigt att hålla sig till kvalitetsoptik.

Publicerat
  • Författare

Sex gångers växel är svårt. De riktigt seriösa har imte ansett sig klara av det förrän på senare år. Det blir allehanda optiska fenomen. Raka linjer blir krokiga osv. Du kanske inte ens har samma förstoringppå hela bilden. Så jag menar att om du inte vill pröjsa för ett riktigt dyrt sikte så blir kompromissen att du bör välja en mindre växel. Det är enklare att tillverka och då är det inte riktigt lika viktigt att hålla sig till kvalitetsoptik.

Blir resultatet lika med en växel 1,5-6?

Publicerat

Det är ju en mer traditionell 4x växel och därigenom lättare att 'få till' utan att kompromissa optiskt :-)

Publicerat
  • Författare

Det är ju en mer traditionell 4x växel och därigenom lättare att 'få till' utan att kompromissa optiskt :-)

Ok. Kanske ett 1,5-6 blir bäst då :)

Publicerat

Med din budget ( <7000) skulle jag leta en Meopta R1 1,5-6x42. Den borde du kunna hitta för den pengen :-)

Publicerat

Jag har ett helia csx 1,5-6x42, helt lysande. På alla avstånd. Upplever att det är viktigare att kunna komma ner i förstoring snarare än upp

Publicerat

Jag köpte ett Leupold VX-6 1-6 till min battuebössa.

Det ersatte mitt 1.1-4 Zeiss som jag tyckte hade lite för dålig förstoring dvs jag lät Aimpointen sitta på jämt..

Så nu byter jag mellan Leupolden och ett Aimpoint beroende på pass/jakt-typen.

1-6 förstoringen tycker jag är optimal på som alltiallo sikte.

Är det riktigt trångt och snabbt är ju Aimpointen överlägsen, men är det så där som det alltid är på pass, dvs trångt åt ena hållet men lite mer öppet åt andra så blir det kanon men 1-6.

J

Publicerat
  • Författare

Med din budget ( <7000) skulle jag leta en Meopta R1 1,5-6x42. Den borde du kunna hitta för den pengen :-)

Då ska jag kolla upp det! Det är 30 ringar på siktet va?

Publicerat

Sorry. Har inte kollat på ett par dar. Har jagat...

Men Krall verkar ha samma syn på det som jag!