Publicerat Augusti 29, 201411 yr Jag har bekymmer har köpt mig en helt ny bössa Tikka T3 lite 308w Skulle idag skjuta in den och breaka in den ordentligt Första skottet och skulle repetera men hylsan fastnar i loppet provade tre skott först två med övningsammo sellier och soll Tänkte det var fel på ammunitionen så provade med en Norma Oryx som ja tänkt jaga älg med. Men den fastnade också fick trycka ut hylsorna tilbaka med läskstången. Måste väl vara något fel på slutstycket verkar det som, den vill inte alls ta tag i hylsan. Givetvis fredag eftermiddag och den som är vapenkunnig hos ÅF kommer tillbaka på måndag, ska åka in då. Men nu var ju helgen förstörd med inplanerat skytte och kanske halva älgjakten fallerar ifall bössan måste skickas tillbaka. Någon som varit med om detta eller hört talas om det? Står ju att Tikka bössorna ska vara provskjutna och felfria från fabriken men nu tvivlar man ju. Kommer man ens någonsin kunna lita på denna bössa i skogen! tänk om man står öga mot öga med en ilsken björn....
Publicerat Augusti 29, 201411 yr Dum fråga kanske men har du kollat så det inte bara sitter nåt skit under utdragarn?nån liten bit kartong/frigolit från emballage tex
Publicerat Augusti 29, 201411 yr Hur ser tomhylsorna ut? Några tecken på för högt gastryck som tillplattade tändhattar?
Publicerat Augusti 29, 201411 yr Hur menar du? när du skjutit och drar bak slutstycket så får du ut slutstycket men hylsan sitter kvar i patronläget? Eller sitter allt fast?
Publicerat Augusti 30, 201411 yr Författare Ska fröska titta efter skräp å dylikt, jo hylsan blir kvar helt inne i loppet efter att ja dragit tillbaka slutstycket syns inga skador på hylsan förutom efter slagstiftet, Det är väl så att det slutstycket som ska dra tillbaka hylsan efter smäll å så kastas den ut av gastrycket eller har jag fel? Därför ja tänker om de är slutstycket som de kan vara nå fel på
Publicerat Augusti 30, 201411 yr Ska fröska titta efter skräp å dylikt, jo hylsan blir kvar helt inne i loppet efter att ja dragit tillbaka slutstycket syns inga skador på hylsan förutom efter slagstiftet, Det är väl så att det slutstycket som ska dra tillbaka hylsan efter smäll å så kastas den ut av gastrycket eller har jag fel? Därför ja tänker om de är slutstycket som de kan vara nå fel på Gastrycket har ingenting med utkastet att göra, det sitter en fjäder belastad utkastare som sköter detta, kolla som sagt efter skit under utdragaren, och kolla om du kan dra ut en oskjuten patron.
Publicerat Augusti 30, 201411 yr Tag ut slutstycket och se efter så du kan hålla en tomhylsa: Du skall kunna vifta lite utan att hylsan ramlar, går inte det är det något knas med utdragaren.
Publicerat Augusti 30, 201411 yr Författare Nu har jag försökt titta efter skräp å dylikt men hittar inget Provade tomklicka en tomhylsa men den fastnar också direkt Niklasn jag har provat göra som du visa men hylsan går inte alls å sätta fast sådär, hylsan är alldeles för liten., för stort spelrum runt hela hylsan kring slutstycket Kan jag ha fått fel slutstycke? låter ju sjukt egentligen men vad kan de annars vara? ska kolla med nån kompis hur deras slutstycke ser ut.
Publicerat Augusti 30, 201411 yr Nej du ska inte kunna göra som Niklas säger då du har en fjäderbelastad utstötare,tycker det ser ut som slutstycket till en sako75 på hans bild och då är det en fast utstötare i botten på lådan istället
Publicerat Augusti 30, 201411 yr Mät en hylsa när den är skjuten kontra en oskjuten och se hur det diffar.
Publicerat Augusti 30, 201411 yr Författare Jag ska se hur ett annat ser ut, har också provat bara sätta hylsan i loppett med fingrarna för se om den kärvar men den verkar inte fastna nämnvärt då bara skaka lite på bössan så ramlar den ut, kan de bara vara å rengöra ordentligt i loppet, men tycker ändå utdragaren ska ha såpass kraft att de inte ska göra så mycket bössan är ju helt ny å fastnade ju från första skottet
Publicerat Augusti 30, 201411 yr Författare Kanske är så Bulldog! har inget skjutmått i närheten å mäta med, men om dem expanderar så mycket måste de ju vara nåt verkligen fel på bössan? Jag har aldrig hört om nåt liknande och ingen jag frågar verkar heller aldrig varit med om detta Bara en men det var på en gammal bössa som typ aldrig blivit rengjord. Less är bara förnamnet först fick man vänta på licensen i nästan fem månader sen detta! Första bössan och första älgjaktsåret
Publicerat Augusti 30, 201411 yr Fan vad segt Har hört historier om allt ifrån för trångt patronläge till för stort så jag antar att allt behöver uteslutas. Bör nog finnas mer lämpade människor att svara på det dock.
Publicerat Augusti 30, 201411 yr Mittåt. Alldeles riktigt en sako, fick för mig att de delade fler konstruktioner i samma fabrik.
Publicerat Augusti 30, 201411 yr Författare Har varit å kollat en kompis bössa, har hittat felet dock inte varför den är så. Det är utdragaren som ska nypa tag om hylsan som inte är som den ska, på min så är den jäms med kanten på själva slutstycket och på hans så var den vinklad inåt så den var som innanför kanten, om ni förstår vad ja menar? Men jag hittar inget skräp eller något som kommit emellan utan det tar stopp mot kanten Lie svårt å förklara men ni kanske förstår kan prova lägga in en bild. Det kan nog kanske ändå vara nå skräp där emellan har provat peta lite men lika å åka in på måndag till ÅF får han kolla på det
Publicerat Augusti 31, 201411 yr Författare Detta är en populär post. Bössan verkar fungera nu, det verkar ha varit skräp ändå under utdragaren, har petat med nål och den hamnade på plats såg inte direkt något skräp men de behövs väl inte så stort för att den inte ska åka på plats, har repeterat med tomhylsan ett antal gånger hemma och det har fungerat varenda gång hylsan spottas ut som den ska, ska åka och skjuta på banan idag. Tack för hjälpen och tipsen
Publicerat Augusti 31, 201411 yr Smörj utdragarklon med bra olja! T.ex EN droppe symaskinsolja (INTE mer) :-) (för övrigt är detta ett fall som på ett bra sätt åskådliggör varför mauserutdragare regerar ;-) )
Publicerat Augusti 31, 201411 yr Författare Detta är en populär post. Kan meddela att jag varit och fortsatt med inskjutning och inbreakning på banan i eftermiddag och bössan fungerade felfritt. Nästa helg blire å börja älgjakten, tummen upp på det!