Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hylsan fastnar Tikka T3

Featured Replies

Publicerat

Jag har bekymmer

har köpt mig en helt ny bössa Tikka T3 lite 308w 

Skulle idag skjuta in den och breaka in den ordentligt

Första skottet och skulle repetera men hylsan fastnar i loppet

provade tre skott först två med övningsammo sellier och soll

Tänkte det var fel på ammunitionen så provade med en Norma Oryx som ja tänkt jaga älg med.

Men den fastnade också fick trycka ut hylsorna tilbaka med läskstången.

Måste väl vara något fel på slutstycket verkar det som, den vill inte alls ta tag i hylsan.

Givetvis fredag eftermiddag och den som är vapenkunnig hos ÅF kommer tillbaka på måndag, ska åka in då.

Men nu var ju helgen förstörd med inplanerat skytte och kanske halva älgjakten fallerar ifall bössan måste skickas tillbaka.

Någon som varit med om detta eller hört talas om det?

Står ju att Tikka bössorna ska vara provskjutna och felfria från fabriken men nu tvivlar man ju.

Kommer man ens någonsin kunna lita på denna bössa i skogen! tänk om man står  öga mot öga med en ilsken björn....

Publicerat

Dum fråga kanske men har du kollat så det inte bara sitter nåt skit under utdragarn?nån liten bit kartong/frigolit från emballage tex

Publicerat

Hur ser tomhylsorna ut? Några tecken på för högt gastryck som tillplattade tändhattar?

Publicerat

Hur menar du? när du skjutit och drar bak slutstycket så får du ut slutstycket men hylsan sitter kvar i patronläget? Eller sitter allt fast? 

Publicerat
  • Författare

Ska fröska titta efter skräp å dylikt, jo hylsan blir kvar helt inne i loppet efter att ja dragit tillbaka slutstycket

syns inga skador på hylsan förutom efter slagstiftet,

Det är väl så att det  slutstycket som ska dra tillbaka hylsan efter smäll å så kastas den ut av gastrycket eller har jag fel?

Därför ja tänker om de är slutstycket som de kan vara nå fel på

Publicerat

kolla under utdragaren då den inte får grepp om hylsbotten

Publicerat

Kan du repetera ut patronerna om de inte är avfyrade?

Publicerat

Ska fröska titta efter skräp å dylikt, jo hylsan blir kvar helt inne i loppet efter att ja dragit tillbaka slutstycket

syns inga skador på hylsan förutom efter slagstiftet,

Det är väl så att det  slutstycket som ska dra tillbaka hylsan efter smäll å så kastas den ut av gastrycket eller har jag fel?

Därför ja tänker om de är slutstycket som de kan vara nå fel på

Gastrycket har ingenting med utkastet att göra, det sitter en fjäder belastad utkastare som sköter detta, kolla som sagt efter skit under utdragaren, och kolla om du kan dra ut en oskjuten patron.

Publicerat

Tag ut slutstycket och se efter så du kan hålla en tomhylsa:

post-14887-14093966942299_thumb.jpg

Du skall kunna vifta lite utan att hylsan ramlar, går inte det är det något knas med utdragaren. post-14887-14093966942299_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Nu har jag försökt titta efter skräp å dylikt men hittar inget

Provade tomklicka en tomhylsa men den fastnar också direkt

Niklasn jag har provat göra som du visa men hylsan går inte alls å sätta fast sådär, hylsan är alldeles för liten., för stort spelrum runt hela hylsan kring slutstycket 

Kan jag ha fått fel slutstycke? låter ju sjukt egentligen men vad kan de annars vara?

ska kolla med nån kompis hur deras slutstycke ser ut.

Publicerat

Nej du ska inte kunna göra som Niklas säger då du har en fjäderbelastad utstötare,tycker det ser ut som slutstycket till en sako75 på hans bild och då är det en fast utstötare i botten på lådan istället

Publicerat

Mät en hylsa när den är skjuten kontra en oskjuten och se hur det diffar.

Publicerat
  • Författare

Jag ska se hur ett annat ser ut, har också provat bara sätta hylsan i loppett med fingrarna för se om den kärvar men den verkar inte fastna nämnvärt då bara skaka lite på bössan så ramlar den ut, kan de bara vara å rengöra ordentligt i loppet, men tycker ändå utdragaren ska ha såpass kraft att de inte ska göra så mycket

bössan är ju helt ny å fastnade ju från första skottet

Publicerat

fick för mig att hylsorna kanske växer fast...

Publicerat
  • Författare

Kanske är så Bulldog! har inget skjutmått i närheten å mäta med, men om dem expanderar så mycket  måste de ju vara nåt verkligen fel på bössan?

Jag har aldrig hört om nåt liknande och ingen jag frågar verkar heller aldrig varit med om detta

Bara en men det var på en gammal bössa som typ aldrig blivit rengjord.

Less är bara förnamnet först fick man vänta på licensen i nästan fem månader sen detta!

Första bössan och första älgjaktsåret

Publicerat

Fan vad segt :(

Har hört historier om allt ifrån för trångt patronläge till för stort så jag antar att allt behöver uteslutas. Bör nog finnas mer lämpade människor att svara på det dock.

Publicerat

Mittåt.

Alldeles riktigt en sako, fick för mig att de delade fler konstruktioner i samma fabrik.

Publicerat
  • Författare

Har varit å kollat en kompis bössa, har hittat felet dock inte varför den är så.

Det är utdragaren som ska nypa tag om hylsan som inte är som den ska, på min så är den jäms med kanten på själva slutstycket

och på hans så var den vinklad inåt så den var som innanför kanten, om ni förstår vad ja menar?

Men jag hittar inget skräp eller något som kommit emellan utan det tar stopp mot kanten 

Lie svårt å förklara men ni kanske förstår kan prova lägga in en bild.

Det kan nog kanske ändå vara nå skräp där emellan har provat peta lite men lika å åka in på måndag till ÅF får han kolla på det

Publicerat

Smörj utdragarklon med bra olja! T.ex EN droppe symaskinsolja (INTE mer) :-)

(för övrigt är detta ett fall som på ett bra sätt åskådliggör varför mauserutdragare regerar ;-) )

Publicerat

Gott att det löste sig  :smile: