Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Slipa Knivar söder om Stockholm?

Featured Replies

Publicerat

Någon som vet vart man kan lämna knivar på slipning? i södra Stockholm.

Har inte en vass kniv! Blir galen! ca 10-15 som ska slipas.

S

Publicerat

Knivbrev.se ?

Publicerat

Lär dig slipa själv tycker jag, lite som slakta och stycka - tillhör det basala med jakten. Det är som att lära sig cykla. :smile:

En genväg är en knivslip från exempelvis obh nordica. Den funkar ok, typ 75% av maxskärpan på rostfritt vilket ofta duger bra till slaktmomentet iaf.

Publicerat
  • Författare

Blir inge bra. Har fel stål tror jag?

Tänkte prova knivbrev prata med några kockar dom körde där. Mycket nöjda!

Men blir nog en slip med. Då 139:- kniven lär dra i iväg rejält då de är ca 15-20 st.

S.

Publicerat

Jula har ett erbjudande på en seppach (tillverkas i Tyskland) knivslip, den är en exakt kopia av en Tormek förutom att höljet är i plast.

Tormeks alla jiggar passar.

Så för 1000lappen har du maskin, pasta, knivjigg, yxjigg, sten grov och sten fin.

Löp och köp !?

Publicerat

Vad är det för knivar. 15-20 stycken känns som många. Dom lite sämre duger ju en typ obh nordica knivslip till och så kan du skicka iväg kockkniven och kankse täljkniven. En varning dock för knivslipar som du bara dra kniven igenom effter ett tag kommer kniven vara för tjock bakom eggen för att vara trevlig att arbeta med och du måste tunna ut bladet på stenar. Och dom är ofta för trubiga för köksknivar.

Publicerat
  • Författare

Victorinox, Eka, F-dick och Switzeland.

Publicerat

Okej. Tänkte mer om det var så att det var några knivsett. Kanske inte viktigt att alla knivarna är vassa då man oftast bara använder några få i köket. Men dom är åtminstonde europeiska knivar så en kniv slipnings firma lär ju inte förstöra dom.

Jag kollade lite på obh nordicas knivslip och den vär jävligt dyr. Man får ju ett lite skystare kombinations sten för samma eller lägre pris. typ https://www.brisa.fi/portal/index.php?option=com_oscommerce&osMod=product_info&cPath=104_376&products_id=762 .
Om du väljer att gå den vägen kan väl påpekas att du absolut inte behöver en finnare sten än 3000 grit. och även det är lite för mycket. Med enbart en typ 800 sten kan du få dina knivar åtminstonde lika vassa som nya.

• 3 weeks later...
Publicerat

Hej, det kan vara ett litet problem, speciellt om man bor på landet som jag :-)

Är knivbrev bra? Eller kanske kan man köpa eget

slipningsverktyg? Är det dyrt och var får man tag i ett bra och någorlunda prisvärt

slipningsverktyg?

Publicerat

Hej, det kan vara ett litet problem, speciellt om man bor på landet som jag :-)

Är knivbrev bra? Eller kanske kan man köpa eget

slipningsverktyg? Är det dyrt och var får man tag i ett bra och någorlunda prisvärt

slipningsverktyg?

Som MKJ skriver, hålla knivarna i ordning bör vara en del av kedjan inom vilthantering.

Köp en seppach (stavning) knivslip på Jula, köp en kombisten, tormeks pasta och nån jigg för 1000lappen,

Att slips så du kan raka dig är inget problem. Skärpan håller helt ok men jag tror nog att det beror på knivens material.

Publicerat

Jag köpte en tormekslip för en par år sedan. Dyrt? HELL YEAH. Men har aldrig ångrat mig :)

Det finns jiggar till i stort sett alla typer av eggverktyg. Slipar stålen till planhyveln själv numera :D

Man kan få i stort sett den eggvinkel man önskar på knivarna och sedan polera dom till rakbladsskärpa.

Pris då ca 4000 + ett antal jiggar för nån tusenlapp till.

Är scheppach hälften så bra för tusenlappen så känns det som ett bra köp. ;)

Publicerat

Brukar ibland lämna in på Slipkliniken ( de slipar mest åt restauranger). Man kan DHLa knivarna ToR för 140kr och så tar de 38kr / kniv för slipning. De kör även hämtning/lämningsturer med egna bilar så har du tur kan de hämta och lämna i närheten av hemmet eller jobbet. Jag fick tex några knivar som jag köpte nya utkörda gratis.

Betydligt billigare än knivbrev om du har 15-20 st. 

http://www.slipkliniken.se/vadkostardet.html

Publicerat

Jag köpte en tormekslip för en par år sedan. Dyrt? HELL YEAH. Men har aldrig ångrat mig :)

Det finns jiggar till i stort sett alla typer av eggverktyg. Slipar stålen till planhyveln själv numera :D

Man kan få i stort sett den eggvinkel man önskar på knivarna och sedan polera dom till rakbladsskärpa.

Pris då ca 4000 + ett antal jiggar för nån tusenlapp till.

Är scheppach hälften så bra för tusenlappen så känns det som ett bra köp. ;)

Har också en Tormek och slipar man knivarna och bryner med läderskivan på rätt sätt, får man knivar som är riktigt vassa. Problemet är att lånar man ut dom till någon i jaktlaget brukar dom skära sig  :cool: Brukar varna frugan när jag slipat köksknivarna annars brukar det hända samma sak där.

Publicerat

Har också en Tormek och slipar man knivarna och bryner med läderskivan på rätt sätt, får man knivar som är riktigt vassa. Problemet är att lånar man ut dom till någon i jaktlaget brukar dom skära sig :cool: Brukar varna frugan när jag slipat köksknivarna annars brukar det hända samma sak där.

Haha jag känner igen det där med frun.

Tormek svider vid inköp men vill man så kan man ju ta åt sig lite slipning mot betalt ;)

Mvh Chaplin

Publicerat

Någon som vet vart man kan lämna knivar på slipning? i södra Stockholm.

Har inte en vass kniv! Blir galen! ca 10-15 som ska slipas.

S

Om du inte är stressad så kan jag slipa dem när jag hinner. Jag finns i Bromma men lämna knivarna till Urban om du har möjlighet så löser det sig. Jag vill inte ha ngt betalt, tycker det är rätt kul att slipa.
Publicerat

Om du inte är stressad så kan jag slipa dem när jag hinner. Jag finns i Bromma men lämna knivarna till Urban om du har möjlighet så löser det sig. Jag vill inte ha ngt betalt, tycker det är rätt kul att slipa.

Akta dig Steinbok så att jag inte kommer över med ett antal knivar som behöver slipas. Bor i Vällingby ;-)

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Publicerat

Du är välkommen! :)

Publicerat

Du är välkommen! :)

Jag tar dig på orden :-) Skickar PM.

Skickas från min iPhone via Tapatalk