Jump to content

Vin?

hs_merkel

Recommended Posts

hs_merkel

Ska gifta mig. Har satt menyn. Men dryckerna? Vet att de finns en hel del kunskap här inne, så frågar?

Räkcocktail med wacthelägg och rodeihlandsås. Vin?

Ankbröst, rotsaksgratäng sparris och rödvinssås

Salmbärs parfie med grädde.

S.

• Like 1
Anders Johannesson

Förrätt: torr riesling eller champagne/mousserande jag gissar att det redan skålats i bubbel innan middagen därför väljer jag riesling. Georg Breuer Riesling Sauvage 111kr torr, krispig, mineralig och fräsch perfekt start på middagen.

Anka vill jag alltid ha pinot noir till, problemet är att det kan bli ganska dyrt om de ska vara nå bra. Men det blir gott. Irony Pinot Noir 6694 141kr har en lagom fyllighet och en kryddig mustig ton som passar fint med både anka och rotsaker.

Desserten, måste ovilligt erkänna att jag aldrig ätit salmbär. Men till fruktdesserter tycker jag att det är sött vitt som gäller. Moscato d'Asti funkar till alla andra bär så troligen även till salmbär.

Nivole 7787, 75kr, 375ml bör sitta som en smäck.

Gå till bolaget testa vinerna innan middagen eller be om hjälp med tips om andra alternativ där. Kom ihåg att du får lämna tillbaka oöppnade flaskor. Låt inte eventuell serveringspersonal korka upp en massa flaskor i förväg. Diskutera mängder med bolagspersonalen, ofta kommer mer än hälften tillbaka. Ett ungefär som kan gå åt per person är: 1/3 flaska till förrätt 1/2 flaska till varmrätt och en 8-9cl till dessert. (Nivole är rätt lättdrucket).

Hoppas det blir en härlig dag. Lägg inte allt för mycket energi på dryckesvalet man vill att allt ska bli perfekt men det är ganska få som sitter och analyserar på en bröllopsmiddag. De flesta vill bara glädjas med brudparet och lägger ganska lite energi på vad som är i glasen.

• Like 1

Först och främst, grattis till er båda. Ta väl hand om varandra,utmed den i bland krokiga vägen. :wub:  :wub:  :wub:

En fråga, vad i hela fridens namn är "salmbärs parfie?" :huh:. Bärs vet jag vad det är :lol: , men salm???Växer det, gror det, FINNS  det i Sverige?

Vintips?? Jag bara nickar gillande till" A.J" inlägg. "Di" är duktiga på spritbolaget :thumbsup:     

hs_merkel

Var inte mycket rättstavat här inte;-)

Räkcocktail med vaktelägg rhode island sås.

Ankbröst rotsaksgratäng med rödvinssås

salmbärs parfait

Salmbär växer som buskar på Gotland längs diken. Mognar i augusti.

Påminner om ett björnbär men är sötare i smaken.

Mike och Ken1! 2100 är de brudvisning. Då är ni välkomna.

S

S.

Var inte mycket rättstavat här inte;-)

Räkcocktail med vaktelägg rhode island sås.

Ankbröst rotsaksgratäng med rödvinssås

salmbärs parfait

Salmbär växer som buskar på Gotland längs diken. Mognar i augusti.

Påminner om ett björnbär men är sötare i smaken.

Mike och Ken1! 2100 är de brudvisning. Då är ni välkomna.

S

S.

Oj, lite sötare än björnbär :thumbsup: ? Det kommer nog bli en hit större än Mendelssohns vals. :yes:  :yes:

hs_merkel

A.J Tackar:-) Ska titta på dem du räkna upp.

Nej sidlock. Mer åt björnbär. Blåhallon har jag alldrig ens hört?

Mad Mike

Nej sidlock. Mer åt björnbär. Blåhallon har jag alldrig ens hört?

Samma sak hs, lite olika namn på den beroende på var i landet man befinner sig.

/Mike

hs_merkel

Har aldrig hört!? Vart i landet kalla de dem de? Fråga två kockar hade heller inte hört de?

Tror ni driva me mi!_;-)

S.