Publicerat Oktober 9, 200619 yr Min far har en NOBS som nu är 6 år gammal. Som de flesta NOBSAR har den alltid haft ett visst intresse för ekorre, men det har varit på en hanterbar nivå. Tjädern har kommit först. Men i år har det gått helt överstyr. När vi går ut och jagar har nästan alla ståndskall i år varit ekorre. Han missar fåglar som han helt uppenbart skulle ha tagit vilket resulterar i att jag stöter dem istället. När jag stöter fågeln lyssnar han bara lite efter dem men gör ingen ansats att förfölja. Han söker bättre iår än tidigare år, långa vackra sök. Som bara resulterar i Ekorre. Fågel finns det mycket gott om. Slutsatsen måste tyvärr vara att lusten efter ekorre helt tagit över nu. Detta kan förmodligen till stor del bero på att vi utanför stugan hela sommaren har haft två ekorrar som gubben låtit hunden skälla på i stort sett varje dag. Han har inte berömt hunden men heller inte markerat att det är fel. Idiotiskt, jag vet men så var det. Hur ska vi komma bort från det här beteendet? Hur pass hårt törs man markera när hunden skäller ekorre utan att riskera att ta bort jaktlusten helt och hållet?
Publicerat Oktober 9, 200619 yr Detta kan förmodligen till stor del bero på att vi utanför stugan hela sommaren har haft två ekorrar som gubben låtit hunden skälla på i stort sett varje dag. Här har du naturligtsvis problemet. Han har ju tränat varje dag.. :- Har tyvärr inget bra tips, jag tror ni får problem att lösa det. Synd på dig som använder hunden. Jag skulle nog vara rätt sur på farsgubben om jag vore i dina kläder.
Publicerat Oktober 9, 200619 yr Precis som Beretta säger så har hunden tränat hela tiden på ekorre, det som gäller är att få possitiva vibbar med fågelvittringen istället, och det skall vara så mkt roligare än ekorre!! Ignorera ekorre markeringen totalt, markera att du inte bryr dig om sånt, men å andra sidan så är fåglar det roligaste som finns! ta en vinge och lek med hunden, hetsa den lite, det minsta den visar intresse så beröm för allt du är värd! Hittar den ekorre såvisar du inte nått, stone cold, bara när det fågel vittring är husse glad, men bered dig på att det tar tid! Som all annan hundträning så gäller flera korta pass istället för få långa. Helt klart är att du har ett bekymmer på halsen.