Publicerat September 1, 201411 yr Hej killar! Sitter nu med en CG 3000 kal 308 med en rejäl Zeiss Diavari Classic 2.5-10x50 belyst som jag tänkt använda till vakjakt/drevjakt och lite allt möjligtjakt. Har även en Tikka 690 kal 6.5x55 som jag nu letar sikte till och den bössan kommer nog i första hand vara tänkt att övningsskjuta med pga kostnaden samt ev skjuta toppfågel, kanske räv och ev kanin med. Till den vill jag ha ett lite lättare och smidigare sikte som inte kostar för mycket, jag har redan lagt en större peng på det andra siktet Jag kan inte se att jag har något behov alls av ljusinsläpp i detta sikte, det ska bara användas i fullt dagsljus, är det sämre ljus använder jag den andra bössan. I den aspekten, är det någon stor skillnad egentligen på ett billigt sikte och ett dyrare kvalitetssikte typ Zeiss, eller kan jag lika gärna nöja mig med någon billig Leupold eller ännu billigare? Det får gärna ha hyffsat hög förstoring, men känslighet för ljus är helt ovidkommande för min del. Några förslag någon?
Publicerat September 1, 201411 yr Vet att det har legat ute en Leupold 4-14 här på forat, du får leta lite, för dagsjakt är sådant som enkelt att justera för avstånd, bra ögon-låda, vettigt ögonavstånd, samt allmän smidighet helt klart viktigt, du behöver inget superglas eller superstora linser men runt 40-50 mm krävs ändå, annars blir optiken för ansträngd om du har mer än exempelvis 10x på tuben, det finns massor med vettiga mellanklass kikare att välja bland, håll dig borta från bottenskrapet så blir det säkert bra. /Christian
Publicerat September 1, 201411 yr Christians råd är bra. Vill du mer konkreta tips så är Bushnell Elite och Leupold VariX II det jag brukar kalla det billigaste man kan komma undan och fortfarande kunna lita på grejerna. De dyker upp med jämna mellanrum men släng in en köpesannons, det kan löna sig.
Publicerat September 2, 201411 yr Författare Tack för tipsen! Ska kolla på dessa och se vad jag hittar för intressant, ska se vad som finns här i forumet också
Publicerat September 2, 201411 yr Jag är förtjust i Zeiss Conquest av nån anledning. Entumstub och bra glas. Där finns ju 4,5-14 med/utan rattar. 44 eller 50 objektiv. x44 tycker jag är jäkligt snygg också.... /Må
Publicerat September 2, 201411 yr Jag har Leupold på mina tre studsare och är supernöjd med dom. Jag har en European 30 3-9x50, en European 30 3-9x40 och en Scandinavian 3-9x40.
Publicerat Oktober 7, 201411 yr Författare Ramlade på en annons med en Burris Fullfield II 4.5-14x42 för 2300:- Vet inget om detta sikte så jag frågar er experter igen: Fyller den mina kriterier enligt första inlägget i den här tråden samt är det ett ok pris?
Publicerat Oktober 7, 201411 yr Författare Låter fint, är den rimligt hållbar så inte den krackelerar efter något tusental skott som jag läst en del billigare gör? :
Publicerat Oktober 7, 201411 yr Låter fint, är den rimligt hållbar så inte den krackelerar efter något tusental skott som jag läst en del billigare gör? : Det är nog ingen fara, dom har 10års fabriks garanti. Helt okey sikten för att vara budget.
Publicerat Oktober 7, 201411 yr Författare Tack för bra input, har lagt in en intressefråga på den så får vi se