Publicerat September 2, 201411 yr Läste just en annons om jaktarrende, det gällde enbart fågel, man gjorde tydligen stora utsättningar men jag tycker att de högg i rejält för arrendet men det är underordnat här, det som får mig att fundera är upplägget, det fanns nämligen möjlighet att gästjaga i klövviltslaget som huserade på samma mark. Jaha, hur länge kan man hålla på med detta, i hur många olika jaktlag kan man dela upp en mark egentligen? Kanske det finns ett harjaktlag, rävjaktlag, grävlingsjaktlag och mårdjaktlag? Man kanske kan tänka sig att dela upp även klövviltet i en mängd "specialjaktlag"... Hur många gånger kan markägaren ta betalt för samma mark? Hur får de plats på marken? Ett par, tre kanske 4 olika jaktlag som ska jagat varsitt vilt på samma areal samma dag, en del med kula och en del med hagel... Känns lite närigt i överkant! Hur pass vanligt är detta, någon som vet?
Publicerat September 2, 201411 yr Inget konstigt tycker jag. Jag har som medlem i jaktklubb fältfågeljakt på en mark, där markägaren har övrig jakt. Har bara sjöfågeljakt på en mark på Öland, liksom all jakt utom älg i ett VVO. Och så en mark med all jakt inkl älg. Skulle aldrig haft råd med så mycket mark om den tråkiga älgjakten följt med på alla.
Publicerat September 2, 201411 yr Nej inte så jätteunikt.. vet flera ställen som delat upp klöv och fågel och dessutom säljer jaktdagar utanför klubben. Rätt skött så kan det fungera hyggligt.
Publicerat September 3, 201411 yr Det är väl så nästan överallt. Småvilt och högvilt uppdelat var för sig men börjar man dela upp på djurslag ytterligare så tackade då jag för mig.
Publicerat September 3, 201411 yr här nere har några gods kommit på idén att de plockar ur skyddsjakt på gris och bockjakt ur arrendet from nästa jaktår. dvs två jaktlag på samma mark - ena laget har jakten 1/10-28/2 och andra laget 1/3-30/9.
Publicerat September 3, 201411 yr Detta är en populär post. Tror det kan vara en god idé åtminstone när det gäller skyddsjakten. Där kan ambitionerna vara minst sagt usla och jag förstår jordbrukarna om de lackar ur..
Publicerat September 3, 201411 yr Med tanke på att det finns mycker mark där man i princip inte jagar småvilt överhuvudtaget - alltså kanin, hare, räv och fågel - utan ALLT fokus ligger på den förbannade klövjakten så tycker jag slika uppdelningar är utmärkta så länge man reglerar lite vem som gör vad och när. Annars blir det som vanligt om man vill jaga småvilt: Kan jag gå genom X? Nä, där har vi jagat gris. Kan jag ta Y då? Nä, där ska vi jaga gris...... Tyvärr är det så att klövviltsjakten i dag styr och ställer totalt i den svenska jakten. Delar man upp det mellan olika arrendatorer så delar man upp dagar/områden med. Och då kan klövidioterna hållas kort...... /T
Publicerat September 3, 201411 yr ja eller så kan hagel fjantarna stå på lerduvebanan, ingen jaktid och inga klövdjur
Publicerat September 3, 201411 yr ja eller så kan hagel fjantarna stå på lerduvebanan, ingen jaktid och inga klövdjur Eller så låter vi vargen sköta om älgbeståndet och tillåter gift och fällor på gris så slipper vi klövjägarna för gott...... Då blir det ju plats till en hagelbana till på klubben. /T
Publicerat September 3, 201411 yr Låter som man får rösta på MP, förbjuda hageljakten. Det man inte kan träffa med en kula skall man inte ge sej på med en näve småpärlor heller. Ser ingen skillnad i att skjuta klövdjur eller sådana med tassar
Publicerat September 3, 201411 yr ............. Ser ingen skillnad i att skjuta klövdjur eller sådana med tassar Det gör inte jag heller - men för väldigt många som gillar småviltsjakt så är det något som kanske kan få ske på nåder av de som jagar klövvilt - någon enstaka gång. Att dela upp arrendet och därmed tvinga fram lite jakttid för jakt på småviltet ser jag inte vare sig dumt, närigt eller oönskat. /T
Publicerat September 3, 201411 yr Natura abhorret a vacuo. & Fyll skogen med jägare Jag tycker att detta "fenomen" är en vinst-vinst situation. Sannolikt ökar lönsamheten för markägare och det ger fler jägare möjligheten till att få tid i skogen. /D
Publicerat September 3, 201411 yr Vi har det så här på mina jaktmarker, man kan lösa olika jaktkort, som ett enhetskort för Älg då ingår småvill i det kortet, man kan lösa enbart småvilltjakt. Men då har dom infört för några år sedan ett speciellt rådjurskort så vill man jaga Småvillt och rådjurskort då lösar man de två. vill mana jaga allt då lösar man enhetskortet och rådjurskortet så har jag gjort. Vi har en sva rådjursstam så därför finns det ett speciellt rådjurskort så att styrelsen har koll på hur många som jagar Rådjur. Sen har vi gäst kort oxå det är bara för småvillts jakt och måste lösas via en jägare i byn.
Publicerat September 3, 201411 yr PMT du får flytta ifrån slätten och norrut, här på mitten finns det småviltsmarker utan krusiduller.
Publicerat September 3, 201411 yr PMT du får flytta ifrån slätten och norrut, här på mitten finns det småviltsmarker utan krusiduller. Nja - det är bara lite för mycket gris här nere just nu...... /T