Publicerat September 2, 201411 yr Har köpt ny pang! En Howa 1500 i 308w. Har hållit på och skjutit in den, men jag får fan inte till det!! Om jag tar bössan ur skåpet och drar en smäll på 80m, så tar den ca 2cm lågt, kula 2 tar 3cm högt och 4cm höger. Kula 3 ytterliggare 2cm högt och 2cm höger. Har iofs bara provat med Seelier bellot övningsammo och Winchester superX power point 180gr. Ska prova med lite annan ammo. Har haft bort kikaren 2ggr för att kolla att allt sitter. Va fan kan det vara????
Publicerat September 2, 201411 yr Lådan och pipans infästning i kolven? Är det samma förändring oavsett kulval så är det nog ngt knas i själva bössan/infästningen. Strular siktet/fästet där så borde det se annorlunda ut.
Publicerat September 2, 201411 yr Börja med att ta det lugnt. Jag skulle vilja säga att det är ganska normalt för en ny fabrikspipa och tillika fabriksammo. Fabriksmonterade pipor kan vara rätt så råa invändigt i början, och det kan krävas en del inskjutning innan de börjar slå bra (t.ex break-in) Gör ren pipan med täta mellanrum i början. Se över skjutstödet, fram och bak. Samt korrekt skjutteknik från bänken, vilket inte alls är så lätt som många tror. Och sen kan du testa med andra patroner. Lapua är säkra kort, enligt mig.
Publicerat September 2, 201411 yr Författare Börja med att ta det lugnt. Jag skulle vilja säga att det är ganska normalt för en ny fabrikspipa och tillika fabriksammo. Fabriksmonterade pipor kan vara rätt så råa invändigt i början, och det kan krävas en del inskjutning innan de börjar slå bra (t.ex break-in) Gör ren pipan med täta mellanrum i början. Se över skjutstödet, fram och bak. Samt korrekt skjutteknik från bänken, vilket inte alls är så lätt som många tror. Och sen kan du testa med andra patroner. Lapua är säkra kort, enligt mig. Ska se över allt. Bössan är demoskjuten, ca 150skott. Lapua mega 180gr ska inköpas i helgen. Funderar på att dela systemet en gång, och skruva ihop det igen, för att få bort eventuella spänningar. Har lyckats ett par ggr, att få ihop träffbilden till en snusdosas storlek. Är van vid den gamla pangen, en Savage rostfri, den skjöt hål i hål med 200gr mega, så lite bortskämd kanske jag är.
Publicerat September 3, 201411 yr Om du låter bössan stå och kyla av går träffbilden tillbaka då eller ligger den kvar där sista skottet satt? Farsan hade ett likadant problem då låg kolven mot pipan och ju varmare pipan blev ju högre gick skotten. När pipan svalnat så var första skottet där det brukade vara igen.
Publicerat September 3, 201411 yr testa att skjuta ett skot, vänta 30min, skjut ett till, upprepa det några ggr. Isf är det värmen av pipan som gör att den stiger. Dvs något är knas i fästet till pipan eller så har du fått ett riktigt måndags ex av pipa.
Publicerat September 3, 201411 yr Författare Var ute med handlaren o provsköt! Spred lika mycket för honom som för mig, så då var det inte mig det var fel på! (denna gång!) Han tippade på en spänning i lådan på något sätt. Får se vad han kommer fram till. Normalt sett så skjuter ju Howa'n jäkligt tätt utan något större ingrepp. Fattas bara att det är kikaren som har fått "Spatt"!
Publicerat September 3, 201411 yr Låter som bäddningsproblem, tyvärr inte ovanligt med dålig inpassning på dagens bössor. En plastbäddning borde råda bot på det.
Publicerat September 4, 201411 yr Ja, då kan det nog vara ett bäddningsproblem. Alltså hur väl lådan är inpassad i kolven. Är det en syntet / gummikolv så är det inte direkt ovanligt. Men - om den är demoskjuten i 150 skott, så kan det vara värt att testa med en total rengöring av pipan och sedan provsjuta igen. Och då menar jag en rejäl rengöring... Helst med pasta, t.ex. JB. Men ett bra solvent fungerar också om du har tålamod. Allt det där förutsätter förstås att du redan har kollat så att sikte och fästen är OK.
Publicerat September 4, 201411 yr Har dock ingen howa men en weatherby vaguard och de är ju tämligen lika.. Den spred en del och det berodde på att magasinsbrunnen låg fel så den spände mellan underbeslaget och lådan. Kan vara värt att kolla.