Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

M390 - Fantastiskt stål - Egna erfarenheter?

Featured Replies

Publicerat

Är det någon annan som har en kniv i stålet M390 (För egen del en Benchmade) och har märkt hur förträffligt det stålet är?

Har haft knivar med de flesta standardstål och lite exklusiveare stål. Men M390 står verkligen ut. Det räcker bokstavligt talat med ett par drag på ett IKEA-köksbryne för att kunna raka armen och bara något mer arbete med samma bryne för att kunna raka kinden. Aldrig varit med omj något liknande med en krafitg fällkniv. Och det håller eggen hyfsat också.

Skulle säga att stålet är det bästa jag stött på någonsin. Någon som träffat på något lika bra eller bättre?

Publicerat

Har inte provat M390 än, men det skulle vara intressant.

Använder själv några Benchmade och ZT med 154CM, ATS 34 och S30V.

För rådjursjakten brukar jag bära en äldre Benchmade Nimravus Cub med ATS-34 blad.

Har man väl börjat använda premiumstål så går det knappt att stå ut med standardblad igen...

Publicerat
  • Författare

Har inte provat M390 än, men det skulle vara intressant.

Använder själv några Benchmade och ZT med 154CM, ATS 34 och S30V.

För rådjursjakten brukar jag bära en äldre Benchmade Nimravus Cub med ATS-34 blad.

Har man väl börjat använda premiumstål så går det knappt att stå ut med standardblad igen...

Håller med, när man väl har testat premiumstål är det svårt att gå tillbaka igen. Kan verkligen rekommendera M390, det är klart överlägset S30V, som ändå är riktigt bra enligt mig, när det gäller att få till en bra egg och hålla den hyfsat länge. Och blir eggen dålig är det otrligt lättslipat, Tror inte du kommer bli besviken.

Publicerat

Vilken modell har du?

Publicerat
  • Författare

Jag har en Benchmade 755 MPR med "vanlig" egg, den är extremt kraftigt byggd, men lite klumpig, framför allt i att den är tjock. Men den är byggd som en stridsvagn. Det är den som är gjord i M390-stål och den jag har haft vid jakt. Sedan har jag en 940 Osborne med hälften sågtandad egg som är gjord i S30V också som allroundkniv. Plus några andra med 154CM-stål.

Vad har du för modeller?

Publicerat

Jag började med ett par ur Griptilian-serien med 440C och 154 Cm blad.  Det var då jag insåg förträffligheten med Axis-låset.  Vad fan hade jag inte använt det tidigare för??

Nu brukar jag använda en 950 Rift med 154 Cm blad. Den är ruskigt tajt och välbyggd och ger lite custom-känsla.

Slidkniven från Benchmade är en Nimravus Cub med kort ATS-34 blad. Brukar bära den på rådjursjakten.

Nu tittar jag efter en till BM slidkniv från deras jakt-serie.  Det verkar lite struligt att hitta en handlare i Sverige, men jag hittade en i Norge som verkar hålla bra priser.

Publicerat

Nu tittar jag efter en till BM slidkniv från deras jakt-serie.  Det verkar lite struligt att hitta en handlare i Sverige, men jag hittade en i Norge som verkar hålla bra priser.

Har du bara kika på hemsidor eller har du kontaktat dem direkt?

Jag har bara goda erfarenheter av såväl Tobias på  knivbutik.se som Tommy på wanderoo.se de är hjälpsamma och vill ha nöjda kunder.

Annars är det väl bara att beställa direkt från tex Knifecenter.com ? Brukar ta en vecka från att ordern är lagd tills fedex knackar på dörren.

Publicerat

Jag hittade inte BM på knivbutik.se  (eller så missade jag dom)  Men i övrigt så verkar dom ha trevliga grejor.

Sidan jag tänkte på är ju för sjutton finsk!  Och inte norsk...   :pinch:

Lamnia.fi    Kan det vara något att beställa ifrån? 

Publicerat

Jag hittade inte BM på knivbutik.se  (eller så missade jag dom)  Men i övrigt så verkar dom ha trevliga grejor.

Det stämmer säkert. Men kolla ändå med Tobias direkt, han är serviceminded och kan säkert tänka sig att ta in om det frågas efter något. Detsamma gäller Tommy på wanderoo. Båda två brukar för övrigt gå ut med förfrågningar om vad vi kunder vill se i sortimentet.

Publicerat

Kan man få tag i detta stål som färdiga blad till egentillverkning av knivar? Blev ruggigt nyfiken på stålet! :)

Publicerat

Detsamma gäller Tommy på wanderoo

Se där!  Den sidan hade jag inte sett förr  :)

Där finns ju mycket kul,  Emerson, Extrema Ratio, Lionsteel, m.fl...  

Ska maila honom och höra efter om Benchmade.

• 4 weeks later...
Publicerat

Låter intressant detta stål, jag har planer på att göra en fällkniv i december, det väger nog mellan Elmax, RWL-34 och M390 för bladet.  :smile:

• 11 months later...
Publicerat
  • Författare

Kan dra upp en gammal tråd för nu har jag verkligen fått upp ögat för detta ståls helt vansinniga förmågor. Tio drag med ett Ikea-bryne för, säg 80 spänn-kanske, och du kan raka av hela underarmen.

Eller alternativt raka skägget, bokstavligt talat. Jag har inte så tät skäggväxt, typ medel minus, dock rätt grova strån, och knivjäveln funkar fan till att raka kinden också, och då hade jag bara lite vanlig Barnängens tvål som "smörjmedel" dessutom. Inga skärskador, ingen speciell sveda. Med lite teknik kan man garanterat ha kniven som enda rakverktyg på en expeditionsresa om man vill vara cool :tongue:

Man kan alltså säga att inte bara är det enormt lätt att få en bra egg, den håller dessutom en mycket fin skärpa länge. Man hör massa skit om "kirurgstål" och så vidare men i det här fallet har jag inga tvivel alls på att man tillverkar kirurgiska instrument av detta stål för det måste vara bland det bästa som finns, och att det verkligen används när priset inte spelar någon roll.

EDIT: Är det några andra som gjort knäppa, verkligen överrskande saker med stålet M390? Kirurger välkomna också för att berätta om operationer.

Redigerad med Beatless

Publicerat
  • Författare

Låter intressant detta stål, jag har planer på att göra en fällkniv i december, det väger nog mellan Elmax, RWL-34 och M390 för bladet.  :smile:

Vad blev det för stål i din fällkniv? M390 är inte kattskit som du kan läsa om här ovanför.