Publicerat September 4, 201411 yr Tjenare! Jag har på gång med en handlare om att köpa en drilling av honom, Det är en merkel som är tillverkad 1977 och ser ut att vara i bra skick. Någon modell vet jag ej och ej heller kvalitén och passligt pris, så där kan ni komma med hjälp! Priset han begär är 1600 € ( jag bor i finland) och jag har planer att köpa till ett docter holografiskt sikte och montera på. bifogar länk här så ser ni vad som är monterat på spången. Går det enkelt att montera ett doctersikte på där? eller krävs något mera fästsystem? Drillingen kommer till 95 % användas vid rävjakt med stövare
Publicerat September 4, 201411 yr Författare http://www.ace-gun.com/fi/yhdistelmaaseet/323-merkel-1270-56x52r.html länken
Publicerat September 4, 201411 yr Vet ej prisbilden i finland men i sverige är det lite dyrt för en drilling med 5.6x52r i kulpipan. Jag köpte själv en begagnad sauer&Sohn drilling i 5.6x52r i bra skick förra året för 9000kr eller 990€. /Mike
Publicerat September 4, 201411 yr Författare Vet ej prisbilden i finland men i sverige är det lite dyrt för en drilling med 5.6x52r i kulpipan. Jag köpte själv en begagnad sauer&Sohn drilling i 5.6x52r i bra skick förra året för 9000kr eller 990€. /Mike E de dyr ammunition eller bara p.g.a att utbudet är dåligt? 1600 € är bland de billigaste det går att få tag på här
Publicerat September 4, 201411 yr Borde funka utmärkt att montera Docter på en weaverklack. Ammo är inte speciellt dyr Norma,RWS och S&B tillverkar. Tror att din drilling är av lyxmodell nu när jag tittar närmare så priset är nog rätt okej ändå. /Mike
Publicerat September 4, 201411 yr Det ser ut att vara en Lützen, då är nog 1600 snudd på billigt..... Men någon borde deporteras till Sibirien för att bultat fast klackar i spången....... /T
Publicerat September 4, 201411 yr men montaget är det jag funderar mest på Pmt hann före ( även om jag var lite snällare än deporteringshotet ) /M
Publicerat September 5, 201411 yr Författare Tack för svaren, så är det så nu att jag kan snabbt och enkelt bara doctern på den bakre "klacken" ? går det att ta bort den främre eller låter man den vara där den är?
Publicerat September 5, 201411 yr Tack för svaren, så är det så nu att jag kan snabbt och enkelt bara doctern på den bakre "klacken" ? går det att ta bort den främre eller låter man den vara där den är?Recknagel har montage för Doctersight till bakre hakmontaget. Lämna den främre klacken kvar. Om du vill någongång montera dit en kikare. Ring Sam Björkholm och kolla med han!http://www.bjorkholm.fi Edit: Såg nu på bilden. Säger samma som PmT... [emoji6] Skulle inte köpa den där, fast det skulle bränna..
Publicerat September 6, 201411 yr Finns även Maknetic fäste, är det fästet + docter sight 3 som jag har funderat till min kombi när den kommer. Bara läst bra om det fästet. /Baner
Publicerat September 8, 201411 yr Författare Har nu talat med en vapensmed och han avråder från köp, han menar att klackarna brukar sitta dåligt så med tiden lossnar de p.g.a. rekylen. Har ni några erfarenheter eller borde de sitta som sten? skulle det funka att ta bort den bakre och limma + skruva fast igen för att få ett hundraprocentigt fäste?
Publicerat September 8, 201411 yr Tja efter att jag köpt en drilling som var på detta viset, dvs med skruvade saker i spången håller jag med din smed, det kostade på rejält att få pippaketet omlött och omblånerat, så visst finns risken att lödningarna har släppt och nej då går det inte att limma om och eller skruva något, spången är nämligen inte solid utan snarare det motsatta. /Christian
Publicerat September 8, 201411 yr Har nu talat med en vapensmed och han avråder från köp, han menar att klackarna brukar sitta dåligt så med tiden lossnar de p.g.a. rekylen. Har ni några erfarenheter eller borde de sitta som sten? skulle det funka att ta bort den bakre och limma + skruva fast igen för att få ett hundraprocentigt fäste? I korthet: nej, den drillingen är förstörd..... Pången är inte gjord för att hålla ett sikte så lödningen kommer att släppa. /T
Publicerat September 9, 201411 yr Författare Okej då tror jag att jag skppar köpet och letar vidare, tack för alla svaren!
Publicerat September 9, 201411 yr Författare Sökandet gick fort! Har hittat en Merkel 32 tillverkad 1977 med kaliber 12/70 222, vilket passar mig ypperligt. Drillingen är helt oanvänd, dvs oskjuten påstår handlaren och enligt bilderna är den nog i fantastiskt skick Vad säger experterna nu? är det bara å slå till pris 1900 € vilket motsvarar kanske 21000 kronor. En annan fråga nu då, på drillingen har aldrig något varit monterat och i vilken prisklass talar vi nu då för att få ett montage?
Publicerat September 9, 201411 yr Författare ursäkta yrandet 1900 euro motsvarar i grova drag 17500 kronor
Publicerat September 17, 201411 yr Författare Blev den drillingen, för 1700 € till på köpet så ca 15500 kronor. Så nu en ny fråga, eftersom drillingen kommer användas till rävjakt skulle jag skjuta med någon varmintpatron i 222. Vilken går bra i dessa vapen och jag har hört att de öppna riktmedlen passar tyngre kulor bäst så kör man på den tyngsta varmintkulan då? (laddar ej själv)