Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Klass 1 jakt med öppna riktmedel

Featured Replies

Publicerat

Finns det några här som jagar i klass 1 med öppna riktmedel?

För och nackdelar???

Skjuter själv på bana med öppna riktmedel, avstånd 200m men har aldrig jagat med sådana.

waffe_M03_Solid_re_re.png

Publicerat

Aldrig gjort, men ser helt klart fördelarna vid t.ex älgjakt och trånga pass. Ångrar rätt hårt att jag beställde slät pipa till Blasern!

Publicerat

Vetefan, tänkte mig först Argon utan kikare som drev- och eftersöksbössa. Fick många blickar och "ska du skjuta in utan kikare??" på inskjutningen när jag kom med öppna riktmedel kan jag säga. På 100meters inskjutningsbana är det i vart fall inget problem att få täta träffbilder.

Sket i idén till slut och kör ett 1-6 på den bössan...

Publicerat

Gillar blaserns öppna riktmedel. Jag har väl inga 200m planer med den. Men 50-60m är absolut inga problem o ligga på ett rå iaf. Annsrs har jag för det mesta kikare monterad.

Publicerat

När jag går med hund så kör jag öppna. Och även trånga pass. Både på R93 som är utbytta till R8. Och D99an är std fortfarande.

Som komplement har jag aimpoint 9000sc och en 1-4x20.

Har skjutit djur från 0 m till ca 55m

S

Publicerat

Du får aldrig den överblick i något sikte. Som med öppna

Blir som att skjuta hagel

Man blir förvånad hur bra de går att skjuta med öppna.

Nackdel är väll att köns bestämma och kolla att inge djur är bakom på längre håll.

Där jag jagar blir de sällan över 40m så då funkar de.

Men blir de stora öppna ytor så komplettera med en kikare i snabb fäste.

S.

Publicerat

Själv tycker jag det är lättare att skjuta med aimpoint. ( har inte skjutit nått djur med det) men på bana känns det lättare :)

Publicerat

Nu blev jag inspirerad att börja skjuta med öppna :smile: . Min winchester 70 ligger an perfekt om jag tittar över siktblad och korn men har aldrig vågat mig på att skjuta in. Funkar det bra så blir nog konceptet högförstorande i snabbfästen och öppna när jag jagar med hund.

Publicerat

Jag har svårt med öppna RM vid jakt, visst på korthåll är de helt i sin ordning och många skjuter väl med dem, det är helt klart.

Mina ögon tillåter inte ett i min bedömning tillräckligt välriktat skott på vilt i rörelse, stillastående fixar jag nog men inte i rörelse, med allt från skillnader i träffläge iom skiftande ljusförhållanden till min egen begränsade förmåga kan inte jag skjuta väl nog att se det etiskt att jaga med öppna rm.

Givet är att om vi bara talar älg och vildsvin, på avstånd under 60 meter och i bra ljus är det inga bekymmer men lägg till eller dra ifrån i förutsättningarna därav och jag är inte alls lika säker.

En typisk hundförarpang anser jag skall ha öppna RM, en drevjaktspang bör kanske ha sådana, övriga pangare behöver dem inte, men de kan vara snygga att ha på pangen. /Christian

Publicerat

Finns nån snubbe på DuTuben som bara jagar med öppna riktmedel. Ganska tilltalande faktiskt att öka svårighetsgraden vid bockjakt genom att behöva ta sig närmare viltet innan man kan skjuta. Den snubben verkar iaf ha snöat in totalt på det.

Publicerat

Jag har plockat bort kikaren på min bössa till årets älgjakt. Hade lite problem till en början att hitta rätt träffläge i höjdled, men det har ordnat sig nu. Träffbilderna är mellan 3-6cm på 100m. Duger mer än väl till älgjakt. Dessutom tänkte jag prova de öppna på belyst åtel under älgjakten. Ska bli intressant att se hur väl kornet kommer att synas gentemot griskroppen. Känns det inte bra är det bara att avstå skott.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Publicerat

Skjuter varje år några serier på älgbanan med öppna.

Även Virå skjöt jag med öppna. Likaså på Arlanda.

Tycker se funkar riktigt bra.

S.

Publicerat
  • Författare

Har ni båda ögon öppna när ni siktar?

Publicerat

Har ni båda ögon öppna när ni siktar?

Inte jag i vart fall... Med Swarren på 1x så - men inte med de öppna.

Publicerat

Japp jag har.

Publicerat

Ingen kikare monterad på min dubbelstudsare, och drillingen är utan kikare när jag jagar.......

/T

Publicerat

Jagar till 95% med öppna riktmedel. 100% öppna på eftersök.

Men så handlar det mest om grisjakt och korta håll.

Sätter mig inte i torn utan kikarsikte.

Bästa lösningen är givet kikare i bra snabbfäste.

Hur som jag tycker det funkar bra med Öppna RM för mig  :thumbsup:

Lite filmer på skytte med öppna RM kan jag ju bjuda på.  :cool:

http://youtu.be/yVVgJp6LBnk?list=UUmlGYP8QyZ12RTgyyLyUx4w

http://youtu.be/OMDkk7sNsw0?list=UUmlGYP8QyZ12RTgyyLyUx4w

http://youtu.be/P9qZPO2ib7k?list=UUmlGYP8QyZ12RTgyyLyUx4w

Publicerat

Ingen kikare monterad på min dubbelstudsare, och drillingen är utan kikare när jag jagar.......

/T

öhh , sätter du dit kikaren på drillingen innan du stoppar in den i skåpet?

Publicerat

Jag fick krångel med en kikare för 25 år sedan, slet bort den under älgjakten och åkte till banan, satte tre skott inom en snusdosa och vart nöjd.

men sen några timmar kom skjutbara djur ut på ett hygge ca 80-90m ifrån mig men jag tyckte jag siktade på hela älgen med öppna så jag lät bli att skjuta.

så för mig, jättegärna snabbmontage så man kan ta bort kikaren vid eftersök eller riktigt trånga pass, annars blir det 1-5 eller 2,4-12 kikare.

men jag skjuter alltid några skott med varje bössa med de öppna, ibland bara stillastående på 60m, mest för att känna självförtroende då de behövs!

Publicerat

öhh , sätter du dit kikaren på drillingen innan du stoppar in den i skåpet?

Normalt sett - ja.

/T

Publicerat

Nackdelen med öppna är att de blir sämre ju äldre man blir... Ögat klarar inte utmaningarna lika bra när man trillar över 40+. Annars funkar det bra med öppna och jag har skjutit några vilt med öppna. Men idag använder jag äjjmpojjnt som ger i princip samma fördelar plus några till så länge batterierna är bra.

Publicerat

Ålder är ett problem hos mig med... men jag har typ nästan aldrig nått minne av korn och sikte när jag skjuter med öppna RM.

Kräver givet att bössan passar men jag ser typ bara målet och var jag vill att kulan ska träffa.

Än funkar det... men den dagen kommer nog när det inte gör det... 

Publicerat

Jag jagar med öppna på min HVA 640 9,3x62 och kikarsikte på CG 1900 6,5x55.

Det är oftast HVA som följer med ut när det vankas kuljakt, rävvak däremot så får CG jobba.

Har än sålänge bara skjutit en gris med öppna riktmedel men det kommer mer.

Känner att det är skönt att slippa fundera över om kikar stämmer, man behöver inte vara lika försiktigt med bössan och går man mycket så behöver men inte tänka på snö, regn och skit som hamnar på linserna.