Publicerat September 5, 201411 yr Var ute en sväng ikväll och lyckades smyga in hyfsat nära en liten sexa. Hade honom väl i siktet, men han stod i det här torra, gula gräset i en kohage och det hade varit svårt att få ett rent skott. Nu tyckte jag han var rätt ung och på uppgång, så jag släppte honom ändå (även om jag senare hade kunnat ta ett halsskott) - men hur är det egentligen med detta spröda gräs, räcker även det för att påverka kulbanan? I detta fall med en 120g BT i loppet, med bara 50m till markgränsen, så kort flyktsträcka hade prioritet om jag valt att ta skottet. Jag vet att jag har en trolig returare i samma område, så frågan kan bli aktuell nästa gång, därav funderingen. Kvistar och segare gräs är ju självklart no-go, för att undvika missförstånd. Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat September 5, 201411 yr Svårt att svara på men jag skulle inte skjuta kulan genom gräset, minsta lilla grässtrå kan ställa till det, om det nu inte är nån dec innan träff! och jag skulle absolut inte tagit halsskott med gräs ivägen, troligen skulle jag inte skjuta halskott även utan gräs, på ett friskt djur!
Publicerat September 5, 201411 yr Som Ozzian skriver bara om gräset är precis framför djuret,annars inte. /Mike
Publicerat September 5, 201411 yr Är gräset nära bössan - avstå. Är gräset nära djuret spelar det inte lika stor roll. Så länge vi snackar gräs alltså. Pratar vi kvistar är det nått helt annat.