Publicerat September 7, 201411 yr Går det att erhålla ett tillstånd för en sako trg med jakt som ändamål? Blir inte riktigt klok på om det finns krav på jaktvapen som gör att ett sådant inte lämpar sig. Har sett en del som har de just för jakt men reglerar kan ju ändrats.
Publicerat September 7, 201411 yr Går alldeles utmärkt så länge det inte är en fällbar kolv. Ett formidabelt vapen på vakjakt men inget du vill bära runt på!
Publicerat September 7, 201411 yr Går alldeles utmärkt så länge det inte är en fällbar kolv. Ett formidabelt vapen på vakjakt men inget du vill bära runt på! Jävligt skitnödiga restriktioner f.ö.
Publicerat September 8, 201411 yr Vissa förstår inte lagtexten,det gäller endast halvaut. och pumprepeter.Vikbara kolvar är INTE förbjudna på repetergevär!
Publicerat September 8, 201411 yr Vissa förstår inte lagtexten,det gäller endast halvaut. och pumprepeter. Vikbara kolvar är INTE förbjudna på repetergevär! Säg det till jägarförbundet - vikbara kolvar är No-No i deras remisser. /T
Publicerat September 8, 201411 yr Författare Då tolkar jag det som att en trg är okej fastän det är ett militärt vapen eller ser ut att kunna heta tactial super sniper whatever
Publicerat September 8, 201411 yr Det spelar ingen roll vad jägareförbundet säger, det är NVV som specar vad som är lagligt eller inte, tyckande hit o dit gäller inte i en domstol, så om man får licens på en TRG och sedan sätter på en fällbar kolv så kan man vara helt lugn ingen kan komma och påstå att det är olagligt, hur högt än jägareförbundet skriker.
Publicerat September 8, 201411 yr Det spelar ingen roll vad jägareförbundet säger, det är NVV som specar vad som är lagligt eller inte, tyckande hit o dit gäller inte i en domstol, så om man får licens på en TRG och sedan sätter på en fällbar kolv så kan man vara helt lugn ingen kan komma och påstå att det är olagligt, hur högt än jägareförbundet skriker. Nej, men om man vill ha sin licens utan allt för mycket extra arbete så skiter man i den vikbara kolven. Vid tvekan hos handläggaren går förbundets rekommendationer före lagen. Om man sedan vill ha jätterätt och driver det i rätten så lär man vinna - efter nått år eller så...... /T
Publicerat September 8, 201411 yr Författare Ringde tillstånd av ren nyfikenhet och de sa att man kan få en vikbar kolv om det inte är ett halvauto eller pump vapen. Säger inte emot er ovan, en vikbar är inte aktuell ändå men det är ju lite kul hur de tolkar saker.
Publicerat September 8, 201411 yr Författare Undrar just hur de ska veta om kolven är vikbar eller inte. Lär ju vara en chansning om de kollar eller inte.
Publicerat September 8, 201411 yr Givetvis söker man på en std. TRG sen sätter man på en vikbar kolv om man så önskar, eller så gör man som PMT säger, om man har gott om tid och önskar slå licens avd. på fingrarna,söker på en med fällbar kolv, och när avslaget kommer går man så långt det behövs, förr eller senare får man rätt, men räkna med att det tar tid.
Publicerat September 8, 201411 yr Bulldog, en TRG med dämp, exempelvis är ett rätt långt och lite otympligt vapen, en vikkolv gör det hela mycket lättare att bära med mynningen uppåt och gör hela hanteringen enklare, andra små saker som att det är lättare att ta ut slutstycket och även att rengöra pipan tillkommer men det är endast när man haft vapen med detta utförande som insikterna finns där. jag minns med viss glädje än idag hur vissa reagerade på mitt MAK chassi och den pang det utgjorde. /Christian
Publicerat September 8, 201411 yr Författare Bulldog, en TRG med dämp, exempelvis är ett rätt långt och lite otympligt vapen, en vikkolv gör det hela mycket lättare att bära med mynningen uppåt och gör hela hanteringen enklare, andra små saker som att det är lättare att ta ut slutstycket och även att rengöra pipan tillkommer men det är endast när man haft vapen med detta utförande som insikterna finns där. jag minns med viss glädje än idag hur vissa reagerade på mitt MAK chassi och den pang det utgjorde. /Christian Nu ska du inte komma här o vara praktisk Det borde jag givetvis ha tänkt på. Är det alltså okej att eftermontera en vikbar kolv? Det låter på polisen som om det är okej från början men idag är allt högst luddigt.