Popular Post N S 1,379 Posted September 8, 2014 Popular Post Share Posted September 8, 2014 Enl bilföraren skulle den haltat. Gått in mot samhället. Väl där ser jag ett par älg ögon lysa i pannlampskenet en 80 m in. Vet inte om det är rätt älg, kan inte skjuta in mot bebyggelsen. Jag går runt o polaren passar. Älgen går upp 40m framför mig men hinner bara se ett blänk och kan inte se var kroppen är. Polaren går på med grållen och jag förpassar. går inte släppa hund där. älgen måste tillbaka över vägen. Jag hör älgen där jag står men den viker ut mot vägen och går över. Vi fortsätter på andra sidan och älgen går upp 20 framför Jacob. Han släpper och tiken ställer älgen en 500m bort. Knepigt att komma intill. tätt som fan och kon flyttar på sig hela tiden i det täta. Jag försöker förpassa. Så hör Jacob älgen i ett dike och rusar då fram och hinner fälla innan hon tagit sig ur diket. Detta tar väl en tre timmar.. men sen va det en hel del strul med rätt markägare o mer jobb, få upp älgen ur diket på tre man som vi sen blev va ingen lek...så jag va väl hemma igen halv två. Jävligt störigt när ingen vill ta hand om älgen... markägaren vi fick tag på bor 7 mil bort och har uthyrt till danskar... Men det löste sig nu på morgonen. 7 Quote Link to post Share on other sites
peter24 187 Posted September 8, 2014 Share Posted September 8, 2014 Vad var det för skada på älgen ? Quote Link to post Share on other sites
N S 1,379 Posted September 8, 2014 Author Share Posted September 8, 2014 Vad var det för skada på älgen ? Ett bakben av som vi kunde se, såg ut som ett S... Rätt "skitig" älg när vi väl fick upp den på kanten till diket med hjälp av ett kraftigt spännband... Tar lite tid att försöka vinscha med spännband... Inga invärtes skador på buk osv. som vi såg iallafall. Tråkigt nog mjölk i ljuvret.. Såg dock inte till någon kalv eller spår från någon. Quote Link to post Share on other sites
Musköt 1,326 Posted September 8, 2014 Share Posted September 8, 2014 Jakobs fotpall eller? Quote Link to post Share on other sites
N S 1,379 Posted September 8, 2014 Author Share Posted September 8, 2014 Jakobs fotpall eller? Jupp ! Quote Link to post Share on other sites
N S 1,379 Posted September 8, 2014 Author Share Posted September 8, 2014 Förresten.. Jävligt rolig tik... hon går och lägger sig vid 20 och stiger inte upp förrän efter 9 på morgonen.... Ska Jacob ut någon gång däremellan får han först bära ner henne från övervåningen för inte vill hon stiga upp och följa med.. varpå hon direkt lägger sig i korgen nere och gottar in sig och blänger... även om han har jaktkläder på sig och plockar med jaktgrejer så vill hon hellre sova men i skogen funkar hon fint. är väl 6 älgar skjutna på stånd nu. tror hon är under två år. Liten trevlig tik Hon kom förbi Jacob på 10 m med en 12 taggare i Lördags:) Han satsar ju fullt ut på att få henne som ren älghund än så länge verkar det bli bra. Fast lite känslig på Jacobs humör... Typ bara sätter sig o skiter i allt om husse surna till.... 1 Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts