Publicerat September 8, 201411 yr Måste fylla förrådet med jaktmatch i .30-06 till älgstudsaren och såg att vildsvinsbutiken har mycket trevligt pris på Prvi Partizan FMJ 595kr/100st. Har mest skjutit Norma Jaktmatch innan men då övningsmängden tenderar och öka så känns dubbla priset häftigt. Så till frågan, man köpa på sig ett gäng med gott samvete och va nöjd med resultatet??Eller har ni andra bra tips?? Bor i ett U-hörn av Sverige gällande ammo..
Publicerat September 8, 201411 yr Jag har prövat några skott med Prvi partizan i ovan nämnd kaliber. Detta i en remington 700 LH Det jag reagerade på var att hylsan verkade expandera mer än normas hylsor för vapnet vart mycket tyngre och repetera och då menar jag mycket. Dock var detta några år sedan och det kan ju ha förbättrats sen dess. Precisionen lämnar jag därhän då jag fick låna bulor av kompisen för att skjuta full serie på älgbanan och vapnet var inskjutet efter normas fabriksammo. Mvh Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat September 9, 201411 yr Efter hylsbrott med en billig sort ammo (vilken kan kvitta) så är det bara Norma som kommer i min bössa. Kompisen fick slå upp slutstyckshandtaget med samma ammo.
Publicerat September 10, 201411 yr Remington UMC kanske? Skjuter tätt i min bössa men sotar rätt friskt. Annars så har Federal Eagle (?) funkat riktigt djävla bra i min bössa. Lite dyrare än partizan men billigare än Norma. Köpte några hundra på Skene järn (jaktia interjakt) för typ två år sedan. Har inte kollat ifall de fortfarande finns i sortimentet. S&B har jag testat men de spred som en gödselspridare i min bössa och inte ens på pappälgen skulle jag använda dem igen. (Bössan jag avnvänder är en HVA 1900 med sporterpipa och GRS-kolv)
Publicerat September 10, 201411 yr Måste fylla förrådet med jaktmatch i .30-06 till älgstudsaren och såg att vildsvinsbutiken har mycket trevligt pris på Prvi Partizan FMJ 595kr/100st. Har mest skjutit Norma Jaktmatch innan men då övningsmängden tenderar och öka så känns dubbla priset häftigt. Så till frågan, man köpa på sig ett gäng med gott samvete och va nöjd med resultatet?? Eller har ni andra bra tips?? Bor i ett U-hörn av Sverige gällande ammo.. Har testat i min Tikka T3 30-06. Patronerna är längre jmf bl.a. Normas och Remingtons, kulan sticker ut längre. Därför krånglar matningen i magasinet vid repetering. Kan väl vara olika på tillverkningsbatcher, provade 20 st för ett år sedan och då fungerade matningen. Totallängder för jaktmatch; Norma = 78,8, Remington = 81,2, Partizan = 84,3 mm.