Publicerat September 8, 201411 yr Vet någon hur känsliga tullarna är i USA om morsan skulle ta med sig en McMillan-stock i resväskan hem när hon besköt en kompis i NewYork! Hon ser ju snäll ut och är en gammal lärarinna och jag jagar ju bara tjäder och rådjur. Gäller exporttillstånd bara ordrar som går ut med post eller alla varor som lämnar det där förlovade landet? Någon som har koll?
Publicerat September 8, 201411 yr ITAR gäller alla produkter som går ut, dvs snälla mamma riskerar att stoppas och hållas ansvarig för ett federalt brott, förvisso är det inte så där enormt troligt att det kommer att ske men risken är för betydande för att jag skulle rekommendera det överhuvudtaget. Jag såg ditt inlägg i den andra tråden och jag har en stock på beställning från staterna med leverans inom 3-6 månader, knappast det schema du önskar. /Christian
Publicerat September 8, 201411 yr Författare Tiden spelar egentligen ingen roll bara det blir så bra som möjligt. Den gamla stocken fungerar ett år till men skall bytas ut. Jag är lite trött på trä. Mitt problem är att bara Mcmillan gör stockar som passar min gamla 579 någorlunda bra. Har Du ett exporttillstånd eller han Du beställa innan det kravet kom? Vad kostar det i så fall att anlita Dig som importör
Publicerat September 8, 201411 yr Johan, jag har idag inget tillstånd, jo jag kommer att behöva ett sådant, har en stock som blir klar om 3-6 månader och då kommer att kräva exporttillstånd, om man kan dela på ett tillstånd, tja det kan man nog och det får vi utforska efterhand. /Christian
Publicerat September 8, 201411 yr Författare Vad jag förstår utifrån att ha mailat McMillan så kräves en exportlicens för den som utifrån USA skall köpa stockar. Tillståndet är personligt gäller ett år och har ingen begränsning i antal stockar. Köpa en eller tio spelar ingen roll. Så den sura licensavgiften på upp till 250 dollar blir ju betydligt roligare ju fler man är och kan dela....
Publicerat September 8, 201411 yr Vilket gör att vi får anledning att fnula på det där med tillstånd underhand som hösten lider, eller hur? /Christian
Publicerat September 8, 201411 yr Vet någon hur känsliga tullarna är i USA om morsan skulle ta med sig en McMillan-stock i resväskan hem när hon besköt en kompis i NewYork! ..... Om hon skulle behandla sin kompis på det viset så tror jag att tullarna är det minsta problemet!!Angående exportlicensen så kanske ett gruppköp här på forat vore nåt. Från Tapatalk
Publicerat September 9, 201411 yr Författare :biggrin: Såg det nu. De gummibeklädda tangentborden på sjukhuset är ett helvete att skriva på. Man måste slå ner tangenterna och det blir ofta fel. Det här var ju ändå ett av de bättre jag gjort.
Publicerat September 9, 201411 yr Beställer ni kolven genom att fylla i och maila in PDF:en som finns på McMillan's hemsida? Eller finns det ngt annat sätt?
Publicerat September 9, 201411 yr Ja det är enklast att köra med deras formulär, de känner sig trygga med det. /Christian
Publicerat September 9, 201411 yr Om hon skulle behandla sin kompis på det viset så tror jag att tullarna är det minsta problemet!! Angående exportlicensen så kanske ett gruppköp här på forat vore nåt. Från Tapatalk Gruppköp är jag intresserad av isf. Får man ihop det i vinter så har man ju den innan nästa höst. Förhoppningsvis.
Publicerat November 13, 201411 yr Uppar denna tråd som det heter så fint, Eileen på McM har meddelat att min stock är klar och jag har svarat att jag vill söka en exportlicens, jag kommer nog att ta till lite och be om att få 40 st för de 4 år som licensen gäller, förutsättningarna för att nyttja min licens är lite oklara men det förefaller som om man kan beställa en stock för att sedan så att säga överlåta den till annan för export, Johan som haft en del diskurs med fröken Eileen vet mer om detta, jag kommer inte att vara någons bank i detta men avser inte heller att sko mig så att det kommer att bli en liten, klar och satt administrativ avgift för beställningar, om man inte gillar det, tja hur roligt är det att hämta andras paket? /CHristian
Publicerat November 13, 201411 yr Fett. Så mycket kan jag säga att den dagen jag ber dig om att ta in en stock via ditt exporttillstånd så kommer jag att se till att det blir värt besväret, på ett eller annat sätt. Om jag får, vill säga
Publicerat November 28, 201411 yr Författare Jag vill ha en stock. Jag skulle skjuta in min 6 xc till toppfågeljakt i förrgår. Vår sjätte familjemedlem, Murphy, följde också med. Mellan skjutvallen och 100 m ligger ett dike och under snön låg det is, blankis, BLANK, JÄ... IS! Med bössan monterad i mesen gjorde jag en kvarts bakåt salto och lade mina 80 kg på kikarsikte och stock och gled nerför diket. Kikarsiktet är totalförstört, bitar ur bäddningen är borta och resten får jag testa. Vapensmededen dömde ut stocken och tyckte att jag skulle skaffa en ny. Fort, jag behöver en McMillan innan jul! Christiaaaaan...! Jag är med på din exportlicens. Hur mycket ska du ha och var sätter jag in pengarna
Publicerat November 28, 201411 yr Fn stackare, jag håller på o fixar, återkommer med uppdatering. Christian