Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vad för kikarsikte ska jag köpa till blasern i ca 3-12x56,3-18x50,2,5-15.56

Featured Replies

Publicerat

jag är ute efter ett sikte till min blaser i caliber 30-06 för jakt på älg/björn och på bäver å rådjur.

jag har ett nikon 6,5-20x44 som fungerar bra men då jag var på björnjakt och hade inne på ca 20 meter så insåg jag att detta sikte inte fungerar utan till banskytte å älgjakt vid torn men ej på väg pass då jag sköt en liten oxå igår för då fick jag in den på 30 meter å den kom skenande över vägen å jag som var snabb fick stopp på den ändå men likt för de så behöver jag mej ett annat lågförstorande kikarsikte, typ 3-12x56 men jag gillar inte medförstorande för de har jag på min kahles cb 3-12x56 men ljusinsläppet är otroligt bra och så men men.

men sen så gillar jag långhålls skytte oxå men jag vill inte ge så mycket mer än 8-10 000kr för ett begagnat fint sikte heller så vad ska jag köpa för nått??

INGA kina å okända märken tack

Publicerat

Leupold vx-6 2-12x eller 3-18x.

Mvh

Cris

Publicerat
  • Författare

Leupold vx-6 2-12x eller 3-18x.

Mvh

Cris

ok, varför är leupold så bra då??

Publicerat
  • Författare

hur är skillnaden mellan swarovski 3-18x50 och leupold 3-18x50 då?? någon som vet, STOR skillnad eller små?

Publicerat

JAG tycker skillnaden är stor mellan z6an och vx-6an. Men eftersom du pratar om kikare för runt 8-10k så absolut leupolden. Swarren ligger prislappen över detta. Även beg.

Publicerat
  • Författare

JAG tycker skillnaden är stor mellan z6an och vx-6an. Men eftersom du pratar om kikare för runt 8-10k så absolut leupolden. Swarren ligger prislappen över detta. Även beg.

är ute på blocket å ser vx-R och vad är skillnaden mellan vx-R och vx-6?

Publicerat

6x förstoringsväxel jämfört med 3x och markant bättre optik (skarpare, bättre kontrast, jämn skärpa över hela synfältet, bredare synfält). De spelar i helt olika divisioner.

Publicerat

Lillebror har en VX-6, 2-12 som är kanonfin. Belyst punkt mitt i korset. Går från allt från älgjakt till toppfågel. Dock behövs mer förstoring om man vill se tjädrarna blinka. Leupold sägs vara bland det robustaste och mest skottfasta som finns, alla kategorier (om man skall tro amerikanerna (och min lillebror som ramlade i ett stenröse en gång och kikarsiktet tog hela smällen utan att påverkas))

Publicerat

VX-6 är Leupolds första modell som kan jämföra sig någorlunda med de europeiska siktena. Övriga modeller kan det icke (men är dugliga dagljussikten, om än med ganska trånga synfält). En bra grej med Leupold är ju också deras fantastiska garantiåtagande, som verkligen levererar och inte bara är tomma ord :-)

Publicerat
  • Författare

ja jag pratade med en kille som säljer vx-6 sikten och 3-18x50 kändes som ett bra sikte, skönt att de är 30mm tub å inte 34 mm då de ringarna är så svårt att få tag på, ska kolla med några av mina jaktkompisar om de har ett vx-6 sikte man kan få kolla i men de sägs ju att handladigitalt.se finns i umeå men de har väl bara en internet sida och inte en lokal va??

annars så skulle de va kung om man kunde fara dit å kolla men men.....

Publicerat

3 ggr förstoring är ju ingen höjdare om det blir 20 m och tränga pass. En del kanske trivs med det , men jag skulle gå ner så mycket i förstoring det bara är möjligt.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

jag vet inte vad jag ska ha, en del säger låg i förstoring och en del i mej säger typ 3-18 då jag vill bäde ha en för långhållsskytte och dels för trånga pass men ändå mycket ljusinsläpp då jag jagar i gryning/skymning/natt så jag får nog ta mej en funderare ett tag till

Publicerat

Jag hade nog gått på en VX-6 i detta fall också. Eller lagt en slant till och köpt en Swarovski Z6.:)

Publicerat

Du borde helt enkelt ha 2 sikten när du nu har möjligheten med Blasers fina snabbfästen. Eller varför inte ta av siktet och köra öppna riktmedel om du har?