Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rasande björn anföll hundförare och en älgjaktsskildring

Featured Replies

Publicerat

Rasande björn anföll hundförare

HAMMERDAL.

Bertil Persson, 67 år från Ede, gjorde sig beredd på en dag i älgskogen när hans hund plötsligt började skälla. Sekunden senare anföll en rasande björn.

Läsarkommentarer

Skriv första kommentaren! Bertil Persson är hundförare i Bo Båglings jaktlag från Hammerdal. I går förmiddag var Bertil och fem andra jägare ute i Störåsberget på gränsen mellan Strömsund och Ragunda. Det blev inget älgmöte den här dagen. Det blev något mycket värre. Och Bertil hade tur att mötet skedde längst upp på en brant höjd.

- Jo. Björnen kom rätt emot oss, säger han om sig själv och hunden. Men det var så brant att den slog kullerbyttor utför sidan.

Bertil Persson hade ännu inte hunnit släppa sin hund på morgonen. Han gick och väntade på att en annan skytt skulle göra sig klar på sitt pass och meddela det på komradion. Då visade plötsligt hunden att något låg på marken framför dem. Hunden började skälla. Bertil hann tänka att det såg ut som ett djur. En älg säkert. Redan.

- Men det var en björn, en stor bjässe. Den kom rätt emot oss och jag kastade kopplet åt sidan. Allt gick så fort. Jag hann tänka att "nu är det slut" och ta skydd bakom ett träd. Jag var bara en decimeter ifrån ramen. Han hoppade rätt emot mig och slog ramen i trädet.

Sekunden efter attacken förlorade björnen balansen och fotfästet i sidled och tumlade huvudstupa nedför den branta slänten. Hunden följde efter och skällde, men fastnade ganska snart i det långa kopplet. Av björnen såg Bertil inte något mer.

- Han blev väl överraskad. Fast han borde ha känt vittringen av oss. Vinden låg på i ryggen.

Bertil säger att han inte kände sig alltför chockad efteråt. Men jaktlaget säger att han lät skärrad på rösten i radion. Och jakten avblåstes.

- Jag har ju tänkt lite på det, medger Bertil. Fast jag var mest rädd för hunden.

I dag ska laget ut i skogen igen.

- Jag jagar hela höstarna. Det går inte att vara rädd för något då. 

Maria Lindholm

maria.lindholm@op.se 

063-161621

Sköt fyra älgar på en kvart

2006-10-10 05:51 HUDIKSVALL. Pang. Pang. Pang. Pang. Fyra skott, fyra älgar.

På bara en kvart lyckades Lars Persson i Vemora utanför Hudiksvall med konststycket att fälla en ansenlig del av jaktlagets tilldelning.

- Nu laddar jag om inför fortsättningen. Men visst klarar jag mig även om jag går tom någon dag, säger han till Hudiksvalls Tidning.

En tjur, en ko och två kalvar föll för de välriktade kulorna. Tjuren var en 19-taggare vars horn snart kommer att pryda Lars Perssons vägg.