Hoppa till innehåll

Svensk lapphund


Gårdvik

Recommended Posts

Har nog aldrig hört talas om att någon skulle jaga med en sådan. Kanske förr i tiden.

Nä ska du jaga seriöst så välj en jakthundsras som passar ändamålet.

Det skulle säker gå att lära den eftersök.

Det tvivlar jag inte på men en jaktras med bakomliggande avelsarbete för uppgiften är garanterat ett säkrare kort om du frågar mig. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ren spårning är nog inga konstigheter, det är pigga hundar som är lättlärda. Men som sagt så är det nog lättare att gå på en jakthundsras istället för en renvallare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

hej! jag har,eller rättare sagt min familj har en svensk lapphund. Tanken var att vi skulle jaga älg och fågel med han, men så blev inte fallet. jag började tidigt med han o spåra älg. han blev bättre och bättre (lättlärd) nu är han 2år och spårar hur bra som helst. så till eftersök är jag helt övertygad om att de funkar till. 

 

Ett syskon från en tidigare parning med samma föräldrar som våran, jagade vi fågel med. sköt några tjädrar för han. och ett kullsyskon till den hunden hamnade hos en björnjägare i malung (dalarna). ägaren till den hunden har haft många duktiga björnhundar men han sa att den lapphunden var den absolut bästa björnhunden han har haft och jagat med. sen några andra syskon har skällt älg och blivit skjutet några älgar också.

 

så det som Gunnebrink skriver om att de är en renvallare stämmer delvis men den svenska lapphunden har samerna jagat med i många generationer, älg,björn, vildsvin, fågel och rådjur. så den funkar alldeles utmärkt till jakt.

men det finns ju verkligen inte lika stort utbud på duktiga hundar jämfört med andra raser.

Men samtidigt så kan man få hunden att jaga även fast det inte direkt finns någon jaktlinje.  

 

så kör på en svensk lapphund du. Du kommer verkligen inte ångra dig, hur snälla hundar som helst. vi ångrar inte en sekund av vårt val. 

skit i att folk säger att det är bara vallhundar för då vet dom inget om rasen. 

 

mvh Martin 

 

ps. lycka till med valet av ras, tror inte du kommer ångra dig oavsett vilken ras du väljer :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja så kan nog vara men tänkte ändå att han kanske ville veta. Ja hoppas han berättar vad han ev har skaffat

Helt rätt. Det är dessutom fler än trådskaparen som läser intresserat. Jag till exempel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är att skaffa sig mer jobb än nödvändigt lägger jag till med då.

Har haft finska lapphundar på både grävling och älg och det fungerar utmärkt. Även mink o hermelin skäller dom galant kan jag intyga.

Eftersök har min moder som är uppfödare av finska lapphundar även bra många utmärkelser från viltspårsprov men sällan/aldrig gått skarpa eftersök.

Enda nackdelen är kan man väl säga att dom inte aktivt söker viltet någon av hennes hundar eller dom hon har haft. Har dom gått på så har dom skällt men ingen har aktivt sökt efter djur på frisläpp av ren instinkt.

Men bara man får dom på spår så blir det skoj i skogen.

Detta va dock finska lapphundar. Och även om ämnet är lite svalt pga 1 år gammal tråd så tänkte även jag ge lite info i ämnet nu när de ändå blev trådlyft.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en svensk lappis som jag tränar för spårning.  Har inte varit några konstigheter, utan han tog spåren direkt.  Om något, så tycker han det vara för roligt att spåra :smile:

Vi var i jaktmarkerna i helgen, och han fick upp spår efter en råbock.  Hade kunnat åka efter i 50 knyck, om jag hade haft rullegriller på fötterna. :tongue:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...