Publicerat September 9, 201411 yr En ständig fråga som de debatteras flitigt är mängden foder som vi ska ge djuren. Vad för foder, när vi ska börja och hur länge vi ska hålla på. En del anser att inget foder behövs, en del tycker djur måste hjälpas kalla vinterdagar, andra anser att man ska börja tidigt med allsköns foder för att ge jaktlagen så bra jakt som möjligt. Godsen öser ut foder för att ge kunderna bra jakt. Förutom grisåtling, när påbörjar ni er fodring, vad fodrar ni med och hur länge håller ni på? Vi kör grisåtlar året runt....sprider i huvudsak majs och lite vete. Varje spridning 1,5 kg ca. I tillägg tvättade betor som körs ut hyggligt tidigt, ensilage från oktober, säd i form av havre, korn eller vete i den mån man får tag på. Vi försöker lägga ut tillräckligt för att de ska räcka en vecka och sedan fylla på. Vid kall väderlek ökas mängden. I tillägg finns vall runt omkring på marken. Förra året var marken plöjd. Vi har hyggligt med djur på markerna. iPad Tapatalk HD
Publicerat September 9, 201411 yr O skillnaden mellan er fordring och godsens är? Nåväl låt inte det vara som en sten i skon men det är så lätt att skriva andra på näsan om hur de agerar, de lag jag har insyn i skåne har enorm varians, i ett sker ingen fordring alls, iofs hålls både häst och ko på den gården så visst vilt, rå och dov ser till att få den föda de behöver. I ett annat lassas det ut foder såsom om man skulle föda hela socknen och visst det syns och märks på antalet vilt på marken, särskilt när vintern är hård. Om man lägger till ordet stöd till ordet fordring så skapar man enligt mig en bättre målbild och förståelse för vad man sysslar med, dvs vi hjälper viltet att överleva när det är svårt, att viltet har svårt att klara vintern beror på att det moderna skogs/jordbruket har tagit bort mycket av den naturliga möjligheten att livnära sig. Om man på jaktfabriker ie gods osv har en anan högre utfordring så får det vara så, knappast något att lägga tid på, det är trots allt deras sätt att kapitalisera på den ägda egendomens möjligheter. /Christian
Publicerat September 9, 201411 yr Författare Christian, skillnaden mängden foder är rätt stor mellan "godsen" och det vi kör ut. Syftet med tråden är inte att knäppa någon på näsan om vad som är rätt eller fel. Jag undrar helt sonika hur fodersituationen ser ut och vilken policy man har. Det svarade du bl a på. iPad Tapatalk HD
Publicerat September 9, 201411 yr Vi har fyra grisåtlar igång året om, vill dock inte kalla det för fodring! I övrigt så fodrar vi med ensilage och lite sockerbetor som extra godis! För att jämföra lite, när det varit hårda vintrar har vi kört ut 52balar, 16ton lösensilage och 9 ton sockerbetor. Föregående vinter som var mild gick det bara åt 15balar och 12 ton sockerbetor. Doven gick helt enkelt hellre och betade pä vallarna och dom balar vi fick tag på var inge bra så många blev ratade! Med bra balar hade det gått åt fler!
Publicerat September 9, 201411 yr Mycket sparsamt på samtliga marker jag är med på. Åtlar som sprider 2-5 sekunder en gång per dygn. Lösensilage vid behov. Jag vill nog påstå att ankan matar klart mer än genomsnittet, om än en bra bit kvar till "godsnivå". Observera att det är min bild av de marker som jag besökt under åren. Ser inga större bekymmer med att mata friskt så länge det sköts och sker på ett sätt som inte sticker i ögonen på allmänheten. Till syvende och sist handlar allt om tid och pengar. Jag personligen skulle vara mer aktiv med foder om jag hade mer av de två komponenterna.
Publicerat September 9, 201411 yr Höst och vinter utfodras det med hö, ensilage, spannmål och betor - sparsamt. Då hittar djuren mat och behåller sitt hull. Vid mycket snö ökar vi utfodringen efter hur mycket djur där är som besöker foder platsen. Slutar gör vi när snön är borta. I Skåne kan det vara tidigt eller som förr förra vintern då snön låg till början av april månad. Grisåteln går 5sekunder en gång varje natt, med vete och majs under höst och vinter och fram till skörden är avslutad. Då kanske jag sparar grannarnas odling något. Fast grisens besök är sporadiska under sommaren när det finns annat gott att hitta överallt Lagom och efter behov är bäst för alla. /M
Publicerat September 9, 201411 yr Självklart fodrar vi efter behov vi också! Ekonomin har vi löst genom en kassa i jaktlaget, vi säljer en hel del vilt samt att alla i jaktlaget betalar lite mer än arrendet varje år så det ska finnas pengar till foder, virke, mat och dricka vid arbetsdagarna under sommaren! Men jag måste erkänna att även om vi inte lägger ut stora högar med betor så är en stor anledning att få till en bra drevjakt!