Publicerat September 10, 201411 yr Hej, Har ett problem som jag tror andra också råkat utför. Nämligen att duvorna splittras i kastaren. Modellen är den enklaste av de enklaste och kanske därav ett utav svaren varför duvorna splittras lite oftare i dessa. Modellen är som sådan, tre ben och en "kastararm" kopplad till en fjäder. När man drar ner armen spänns fjädern och armen hamnar i en hake som man sedan frigör för att duvan ska kastas iväg. I "armen" som slungar iväg duvan har jag provat att sätta en gummilist som duvan kan glida emot på vägen ut. Fungerar bra så länge listen sitter där! Och inte följer med duvan ut! Några bra idéer finns det nog här inne, hur man kan lösa ett sådant här problem. Och hjälp mottages tacksamt! Mvh
Publicerat September 10, 201411 yr Funderar själv på att införskaffa en kastare så det var bra med informationen kring den varianten!
Publicerat September 10, 201411 yr Skador/hack i kastarmen eller skev kanske? Duvan följer ju den med hög hastighet, så kontrollera att duvan ligger väl an och inga skador förekommer på kastarmen!
Publicerat September 10, 201411 yr Författare Hmm, nepp inga skador eller liknande. Duvan ligger väl an mot "armen", men ska kanske försöka med en mjukare och tjockare gummilist mellan duvan och armen. Känns som att flera duvor klarar sig när gummit sitter väl på...
Publicerat September 10, 201411 yr Är där nån hållare till duvan eller ligger den lös på kastarmen? Har en Tvin Trainer och där är en fjädrande ståltråd som håller duvan på plats i kastarmen. nån gång har dessa lossat och utan dem så är det svårt att kasta duvor utan att de splittras.
Publicerat September 10, 201411 yr Författare Det är tyvärr inte någon ståltråd på denna modellen utan duvan ligger helt lös i armen. När kastarmen är spänd så har den en lutning på ca 30 grader (detta är ju för att duvan ska ju åka uppåt naturligtvis) men det gör att duvan ibland trillar ut neråt, för det finns inget som håller den i kastarmen...
Publicerat September 10, 201411 yr Författare Skulle gärna vilja införskaffa en mycket bättre kastade typ 12v ansluten. Men inte för tillfället.
Publicerat September 10, 201411 yr Då har du nog bekymret i att den glider neråt och på så vis får en felaktig belastning för tidigt som inte duvan klarar av. På min är det ingen tråd som håller duvan heller, men det sitter gummilist som trycker lätt mot duvan så den ligger kvar.
Publicerat Oktober 2, 201411 yr Jag har haft detta problem om jag lägger duvan för långt in på kastarmen. Flytta ut duvan längre ut på kastarmen så kommer det nog fungera bättre.
Publicerat Oktober 2, 201411 yr placeringen på kastarmen och lerduvans vilja att ligga kvar har betydelse MEN även skicket på lerduvan. jag har köpt lerduvor som varit jämrans sköra, jag visade också lerduveskytte för nybörjare där jag tänkte använda de hela duvorna ytterligare en gång (3 veckor senare), dessa duvor ramlade i bitar och gav intressant skjutning. Raggarö