Publicerat September 10, 201411 yr Börjar bli sugen på att skaffa hund igen. Denna gången är det en strävhårig vorsteh som jag funderar på. Tänkte använda den till mer än bara fågeljakt (har tyvärr inte plats för flera hundar). Här uppe i norr så verkar de flesta vorstehr uppfödare fokusera på egenskaperna som stående fågelhundar. Ville jag ha en stående fågelhund så skaffar jag en pointer igen. Har ni tips på uppfödare av strävhårig vorsteh som använder sina hundar som "allround" i praktisk jakt (inte bara på prov). Läser mycket om tyska linjer som lämpliga, men jag tänkte att det kanske finns en del praktisk erfarenhet av olika linjer/uppfödare här på forumet.
Publicerat September 10, 201411 yr Vad menar herrn med allround ?Som malin du vet.....typ drivande,ståeende...mmmvh/Urban
Publicerat September 10, 201411 yr Författare Fungerar som stående fågelhund. Skallar/stöter/driver klövvilt, räv mm. Spårar "bättre" än rena fågelhundar mm Självklart är det så att man får den hund man "förtjänar", men det brukar bli bättre om man är noga med förutsättningarna.
Publicerat September 10, 201411 yr Subterram, kör tyska linjer. Min ena är därifrån och jag vet om 2 till som kommer därifrån och alla de driver med skall.
Publicerat September 11, 201411 yr En kamrat till mig har en tik från subterram. Hon blev dessutom parad för någon vecka sen med hane från tyska linjer (har jag för mig) tiken driver med skall och det ska tydligen hanen göra oxå. Hls Rickard Hls Rickard K-T
Publicerat September 11, 201411 yr Många uppfödare, särskilt söderöver föder upp all roundhundar, inte alla men många. Jag har hundar från Skogs och Trollängen, båda driver med skall, dock inget de får göra innan dressyren sitter. Lägger man lite tid, så ser man att många parar med tyska hanar och har tyskt på tiklinjerna. Ofta parar de då med högt meriterade hanar som testats i det tyska provsystemet. Ett tips, gå in på vorsteh.se och kolla på uppfödare och godkända parningar.
Publicerat September 11, 201411 yr Intressant med hur väl dessa allrounhundar funkar även för våra prov. T ex Pimen`s X-kull, där pappan, Ulan v.d Dachswiese, enbart används till viltsvinshund och apportör. En från kullen van riksprovet 2012 i UKL och flera placerade sig högt med höga fältpoäng. Appråpå Sub Terram, en av deras tiklinjer är väll från Landinars Jill? Där de senare tagit valpar från hennes avkomma, Sub Terram Håll Truten.
Publicerat September 11, 201411 yr Rovviltsskärpa och "apporteringsintresse" i vatten är viktigt, tycker jag, på en allround-vorsteh. Det har man nytta av som vanlig "bonnjägare".. /Må
Publicerat September 11, 201411 yr Författare Tack för alla svar. Sub terram, skogs, trollängens & pimens skall kollas. Detta med Landinarnas och sub terram verkar extra intressant. Apporteringen i vatten är en bra/viktig egenskap att kolla på. Det här med riksprovsvinnare (inge prov på klövvilt) och pappa som endast används till vildsvin/apportör är en av anledningarna att jag funderar på strävhår och som jag tycker är styrkan med en strävhårig vorsteh.
Publicerat September 11, 201411 yr Återigen, mitt råd är att kolla många olika uppfödare, lägga en del tid på telefonsamtal, kolla statestik, besöka uppfödare etc. Kom ihåg att uppfödare också är försäljare, du måste bilda dig en egen uppfattning om uppfödarnas hundar och komma igen hemsidornas beskrivningar om hur bra just deras hundar är. Tänk på att du lever nära ett bra strävhår och har dem med i vått och torr i många år, då är det värt att lägga tid på att hitta rätt! Det finns inga garantier, men du kan öka chanserna till en bra hund genom att kolla statestik på avkommor, kullsyskon etc. Kolla även med avelsfuntionärerna, tyvärr slutade ansvarig avelsrådguvare precis men du kan prata med funktionärerna. Kontaktuppgifter finns på vorsteh.se. Lycka till!
Publicerat September 11, 201411 yr Författare Tackar, en sak som jag tycker är viktig är om uppfödaren tänker behålla en hund själv från kullen. Pointern jag hade blev 12 år och den valde jag på det sätt som du beskriver. Nu finns internet som en ytterligare informationskanal.
Publicerat September 11, 201411 yr Författare En kamrat till mig har en tik från subterram. Hon blev dessutom parad för någon vecka sen med hane från tyska linjer (har jag för mig) tiken driver med skall och det ska tydligen hanen göra oxå. Hls Rickard Hls Rickard K-T Går det att få mer information om denna parning ? Mvh Micke