Publicerat September 11, 201411 yr Min nyfärdiga 640 har jag nu skjutit lite norma jm för att ladda på med jaktbulorna. Jag kan dock konstatera att låsmåttet är litet, egentligen för litet kanske. Med norma jm går det att stänga slutstycket med fett på klackarna men jag tycker jag får ta i mer än vad jag vill göra. Provade att sota en klickpatron jag hade och den gick lätt att stänga men det vart tydliga märken på hylsbröstet. Ska jag kalibrera för ett så litet låsmått som knappt vill ta fabriksammo eller bör jag göra nått åt patronläget istället? Mvh.
Publicerat September 13, 201411 yr Dem bössorna är inte kända för snåla låsmått. Men ingen regel utan undantag, kalibrera för ditt patronläget bör man alltid göra. Går köpes ammo tungt är risken stor att man tvingas ta av på verktyget för att lyckas
Publicerat September 13, 201411 yr Författare Ok! ja precis, jag har hört att 640 trvärtom brukar va lite väl tilltagna. Såg att hacket i lådans framkant inte riktigt linjerade med märket i pipan, kan backa pipan va en lösning? Att ha ett sånt här låsmått är ju ungefär lika flexibelt som att ha en vildkisse då jag blir beroende av ett "specialverktyg" och min kalibrering. Nu skjuter ju rackarn över förväntan så på så sätt känns det ju bra som det är
Publicerat September 13, 201411 yr En annan fråga, när du provade head space med en sotad klickpatron, lät du den då mata från magasinet eller bara genom att droppa den i lådan, kraften som går åt för att tvinga utdragaren över hylsbotten är rätt rejäl och kan upplevas som en tight stängning av pangen, det enklaste och bästa i detta fall är att mäta en ny fabrikshylsa med exempelvis en 40 auto hylsa/ annan lång hylsa som hamnar rätt, så det mäter mot bröstet och sedan mäta en avfyrad hylsa, för att utröna var bröstet är då. Jag har nog svårt att köpa att det skulle finnas tighta hsqv patronlägen som är original. /Christian
Publicerat September 13, 201411 yr Författare En annan fråga, när du provade head space med en sotad klickpatron, lät du den då mata från magasinet eller bara genom att droppa den i lådan, kraften som går åt för att tvinga utdragaren över hylsbotten är rätt rejäl och kan upplevas som en tight stängning av pangen, det enklaste och bästa i detta fall är att mäta en ny fabrikshylsa med exempelvis en 40 auto hylsa/ annan lång hylsa som hamnar rätt, så det mäter mot bröstet och sedan mäta en avfyrad hylsa, för att utröna var bröstet är då. Jag har nog svårt att köpa att det skulle finnas tighta hsqv patronlägen som är original. /Christian Intressant. Jag matade klickisen från magget så utdragaren tog patronen innan själva låsningsmomentet så att säga. Ja smeden ställde sig väldigt frågande. Han hade aldrig varit med om en hva 640 som inte ville ta norma fabriks. Kalibern är 9,3x62 glömde jag skriva. Har aldrig mätt headspace med hjälp av hylsor, endast ställt in verktyg med sotningsmetoden. Det va bra tips! tror dock jag får svårt att hitta en .40 hylsa... kanske skulle åka till smeden och köra go-nogo tolkar.
Publicerat September 22, 201411 yr Författare Varit hos smeden och patronläget va trångt, så kan det va. Nu va det inte så farligt så jag skippar att brotcha och helkalibrerar efter mitt patronläge istället.
Publicerat December 4, 201411 yr Författare Nu tänkte jag ta och göra såhär. Jag ställer in verktyget efter hylsor skjutna i mitt vapen så att verktyget knappt tar bröstet, det blir gissningsvis så att jag får plana av hylshållaren men det återstår att se. Sen kalibrerar jag andra hylsor med denna inställning så det går att mata i min bössa. Frågan är vad jag får för hylsliv på de hylsorna? det blir ju en rätt ordentlig kalibrering.
Publicerat December 4, 201411 yr En ordentlig kalibrering är inga bekymmer, det är ett återkommande stort/påtagligt återställande av datumlinjen på bröstet som sliter på dem. /Christian
Publicerat December 4, 201411 yr Författare Ok det är ju datumlinjen jag kommer pressa tillbaka, vet inte hur mycket än dock. Men 1-2 omladdningar borde väl va ok med norma hylsor
Publicerat December 4, 201411 yr Absolut, iom att du gör det en 1 gång och sedan att det inte sker igen så är det inom rimliga gränser inga bekymmer för hylsorna. /CHristian
Publicerat Februari 7, 201511 yr Författare Har försökt helkalibrera skjutna hylsor men även om jag kör minimal kalibrering av bröstet så får jag donuts strax under halsen. Ser inge roligt ut. Pratade med smeden och mankan antingen brotcha om patronläget = dyrt eller så tar han av lite på låsklackarna = gratis. Vad säger ni om att slipa in klackarna, då får jag ju "rätt" headspace.
Publicerat Februari 9, 201511 yr Författare Jag svamlar. När jag kör helkalibrering, alltså verktygskontakt med hylshållaren, blir hylsorna fina och går lätt att kamra. Däremot ser de väldigt bearbetade ut men det är väl inte så konstigt kanske. Om jag kalibrerar hylsor med samma inställning på verktyget, hylsor ej skjutna i mitt vapen och som heller inte går att kamra i mitt vapen, så går de att kamra men går lite tyngre och ser heller inte lika bearbetade ut av verktyget.
Publicerat Februari 9, 201511 yr Författare Jag fortsätter att fråga och om ingen svarar löser jag det väl själv förhoppningsvis Uppdaterar lite. Jag har ju trångt patronläge, eller fel slutstycke i min 640. Nu har jag lyckats kalibrera dom så de går som handen i handsken i bössan. Men såklart har mässingen tagit vägen någonstans och det är i halsen. Mina hylsor är 62.05 och bör således trimmas ner till under 62mm, problemet är att hylshalsarna är så trånga att mina Lee trim-gauge vägrar ta hylsan. Hylshalsen är alltså för smal, Jag kan ju trimma ändå men dessa halsar kommer ju nypa kulan duktigt hårt om det ens går att få i kulan? Hylshalsarna blir 8.9mm och gaugen är 9,22mm expanderkulan i verktyget är också 9,22mm.
Publicerat Februari 9, 201511 yr Låter märkligt att leepinnen är för grov då den är anpassad för diametern?
Publicerat Februari 9, 201511 yr Författare Det nog inte pinnen det är fel på eftersom innermåttet på hylshalsarna är 8,9mm?
Publicerat Februari 10, 201511 yr Författare Vad är det för ett träsk man håller till i egentligen jaja man får väl se det som ett evigt lärande om inte annat. Denna bössa sätter mig verkligen på prov. Har läst mig till att jag är utsatt för nått som heter springback? dock lite konstigt efter endast en kalibrering kan jag tycka men å andra sidan är ju inte förutsättningar så bra iom mitt trånga patronläge.
Publicerat Februari 10, 201511 yr Författare Längd trimma före kalibrering, så har jag alltid gjort. Christian Aha smart det kunde jag ju gjort. Men det blir inte ohälsosamma tryck när kulan sitter så hårt?
Publicerat Februari 10, 201511 yr Prova att sätta en kula för att sedan dra ut den, min gissning är att metallen gett sig då, spring back brukar oftare vara ett bekymmer åt andra hållet. Christian
Publicerat Februari 10, 201511 yr Författare Satte en barnes tsx kula, det gick förvånansvärt lätt och utan synliga bristningar i hylsan. Utsidan av halsen med kulan i mäter samma mått som norma fabriksladdad. Provade att försöka slå ut kulan med kulhammaren... det va inte lätt så lätt inte. Problemet även om jag skulle köra på detta är att jag inte kan trimma hylsorna med hjälp av lee trimmern eftersom man använder en tolk som vägrar ta de smala halsarna.
Publicerat Februari 10, 201511 yr Författare Prova att sätta en kula för att sedan dra ut den, min gissning är att metallen gett sig då, spring back brukar oftare vara ett bekymmer åt andra hållet. Christian Ok, men när jag kör expanderkulan (som är 9,23mm) genom halsen som är 8.9mm och ingenting händer så tycker jagdet är märkligt.
Publicerat Februari 11, 201511 yr Författare Var hos smeden idag och där kunde vi konstatera att jag har ett muppigt patronläge minst sagt. Dels är det lite väl tight, men patronläget är koniskt vid halsen så hylsorna kläms ihop längst ut i hylsan men inte längre ner mot bröstet. Sen var min Lee pinot trim gauge fel, så den kan jag kasta eller svarva ner till rätt mått, sen var expanderkulan i mitt verktyg mindre än i hans verktyg, när vi körde hans verktyg trycktes halsen ut helt ok. Då va det löst, får låna en brotch och fixa till patronläget.