Publicerat Oktober 10, 200619 yr Brorsan har tydligen hittat en gammal Sako i 25-20win hos vår lokale handlare. Är det något att ha måntro? Såg bössan för ett tag sen och visst uppstod en liten romans, men är lite fundersam om kalibern i sig ??? Vad är den användbar till och hittar man ammunition till dessa, vad kostar de i så fall? Vi laddar inte i dagsläget även om det ligger i tankar för framtiden.. Berätta gärna om bössan och kalibern om ni har någon erfarenhet, för måste onekligen säga att det verkar vara en intressant skapelse Mvh
Publicerat Oktober 10, 200619 yr Hejsan! Visst är den väll fin och romans det bör uppstå om du är normalt funtad till vapen *ironi* Jag vet att vi är minst 2 stycken på forumet som har sådana här och det är jag och det är Mr Fiberclass Tja vad ska man säga? Helt oslagbart fin kaliber och bössa, en riktigt (Pogabössa - som vi brukar säga om dessa vapen) Ammunitionen kan vara lite jävlig att få tag i och jag har precis kommit över ett stort lager med skott = 3 stycken 50askar också har jag en(1) 50 ask sedan innan ju Men skotten är allt annat än lätta att få tag i och man bör nog handladda för att skaffa en skulle jag tro. Jag köpte min med tanke på att handladda men sedan har jag hittat såpass mycket skott så jag har inte blett klar till att köpa verktyg ännu Har ännu inte skjutit något vilt som man kan kolla effekten på, utan det har blett 1 nötskrika men ja, effekten kan du nog tänka dig Men jag tycker i din broders fall, ska ni ladda i framtiden så köp bössan. Dom växer inte på träd! MVH/Jocke
Publicerat Oktober 10, 200619 yr Författare Handlaren säljer själv ammunition även om det nu inte är den billigaste. Men eftersom vi tänkt skaffa laddutrustning nån vacker dag så kanske det inte är så dumt med en 25-20win ändå.. Hur träffar dedär bössorna föresten och finns det i värsta fall pipor i vettiga kalibrar som passar? Den är tydligen plastbäddad föresten.. Vi får se om det blir affär eller inte
Publicerat Oktober 10, 200619 yr Författare Finns nog viss risk att Kirunapatronen också laddar 25-20win, Gustav Töyrä brukar ladda lite udda kalibrar också.
Publicerat Oktober 10, 200619 yr på tal om presition så håller min bössa cirka 40mm på 80m med winchester 80grs kulor, vilket jag tycker är väldigt OK för en obäddad Sako L46 i kaliber 25-20win. Funderar på att plasta den också och se vad träffbilderna krymper till MVH/Jocke
Publicerat Oktober 10, 200619 yr Vapex säljer säkerligen 25-20 också.. Svärfar har en gammal Hva enpetare i kalibern med åttakantspipa och flaggsäkring..Har dock inte provskjutit den men det är en charmig bössa..
Publicerat Oktober 11, 200619 yr Kolla under "Träffbilder" på annat ställe på forumet får du se vad min bössa presterar. Klass 3 är det som gäller och jag tycker den verkar kalas för allt småvilt den är tillåten för. Perfekt för trädskällarjakt, ripjakt, räv samt hare mm
Publicerat Oktober 18, 200619 yr Författare Så var bössan hemma ;D Har inte hunnit prova den själv men brorsan var och sköt med en kompis under förmiddan. Enligt dom hade den hållit en-kronan på 80m och det får man ju säga vara riktigt hyggligt! Ska prova den själv vid tillfälle och ta lite bilder om jag kommer ihåg. Givetvis måste jag ju unna er en bild också Hon ser ut att vara i behov av lite olja och kärlek men är i annars fin. Mvh Jonas
Publicerat Oktober 19, 200619 yr Trevligt! Då är vi 3 med varsin Sako .25-20 här! Och nu har jag äntligen hittat en 7x33 som jag skall lägga beslag på...
Publicerat Oktober 20, 200619 yr Jimbo - de har dock rak kolvkam och matchar fint till en uppsättning M98...
Publicerat Oktober 20, 200619 yr Författare I vilka kalibrar fanns Sako L46? Funderar på en framtid ärtbössa till lite allt möjligt i klass 2-3
Publicerat Oktober 27, 200619 yr Författare Laddutrustning med allt vad det innebär är beställt så snart kan man väl börja ladda. Mr Fiberclass och rifle, ni som har 25-20win har ni nått bra recept på lite olika laddningar att dela med? Mvh
Publicerat Oktober 29, 200619 yr Jag kör med Sako original blyspets än så länge - de skjuter finfint!
Publicerat November 3, 200619 yr Kan lägga till att även jag äger en Sako i 25-20 Winchester laddar ammunition till kalibern (när andan faller på, serierna är inte stora enligt min vapenhandlare :-). Har dock ca 200 skott till den så än så länge är det ingen fara med ammunitionstillgången. ;D