Jump to content

Fimpat Duvkött...

SweCharlz

Recommended Posts

Hej Jägare!

Vad tror folk om duvor som skjuts nära (1-2 mil) centrum/torg, eller platser där folk rör sig mycket i allmänhet.

Tänker mest på det dom äter och hur det påverkar köttet. 

Nu har jag inte satt mig in 100% i vad dom får i sig, men gamla matrester från Mcd-mat och skräp ??fimpar?? är väl kanske inte speciellt lämpligt för en god köttkvalité eller?

Eller är det så att duvorna man träffar på i naturen helt sonika inte rör sig på andra platser och vise versa?

Jag känner iaf rent spontant att en duva tagen från torget inte kommer hamna i min stekpanna. 

men jag kanske bara är jäkligt fjompig. 

Kött brukar ju ta smak av det som djuret äter. 

Intressant med duva som smakar bigmac. :P

Krokmark hade frågan om cityduvor upp för ett bra tag sen. Han tänkte testa, men fick inte för sin fru.  :cool:

(Personligen hade jag slagit näven i bordet och testat. När hon inte var hemma förstås.....)

• Like 1
david.petersson

Kött brukar ju ta smak av det som djuret äter.

Intressant med duva som smakar bigmac. :P

Krokmark hade frågan om cityduvor upp för ett bra tag sen. Han tänkte testa, men fick inte för sin fru. :cool:

(Personligen hade jag slagit näven i bordet och testat. När hon inte var hemma förstås.....)

De ligger kvar i frysen än, ska testas, kanske något för nästa sjöfågeljakt...

Varför skulle de äta fimpar?

De jag sköt hade krävan full med spannmål från omkringliggande gårdar och fält.

De är skjutna i en mindre tätort.

I London upptäckte man på 90-talet att vissa av duvorna vid Trafalgar square uppträdde underligt och dog. Vid obduktion visade det sig att de dött av nikotinförgiftning. 

Av någon anledning så tyckte vissa duvor att filtret såg ut som något ätbart och efter ett tag så fick de nikotinberoende. Tror det var ett naturprogram om det vilda London som hade med det. 

Christian N

Stadsduvor aka klipp duvor som arten egentligen heter är fantastiska levnadskonstnärer men det medför också att om de lever i städerna, i varje fall de större städerna så både lever i och äter de sådant som ingen annan vill ha,

det gör att jag inte känner något sug att äta dem, vad Krokmark skriver och fnular på angående sina duvor är en modifiering av detta och givetvis är det ingen skillnad på duva som duva om de lever på landet och äter vad naturen presenterar i from av föda där, frågan är bara hur man särskiljer på detta.

Btw i södra Sverige har vi påfallande mycket ringduva inne i städerna, vilket självfallet får en att undra hur det sedan står till med dessa och deras nyttighet. /Christian

• Like 1

I London upptäckte man på 90-talet att vissa av duvorna vid Trafalgar square uppträdde underligt och dog. Vid obduktion visade det sig att de dött av nikotinförgiftning. 

Av någon anledning så tyckte vissa duvor att filtret såg ut som något ätbart och efter ett tag så fick de nikotinberoende. Tror det var ett naturprogram om det vilda London som hade med det. 

Intressant!.

Kanske man själv blir rökare om man skulle äta duvkött då..  :tongue:

Jag skulle nog testa iaf. Smakar det inte ok. Så är det ju bara kasta. det är ju en rolig jaktform. 

david.petersson

Stadsduvor aka klipp duvor som arten egentligen heter är fantastiska levnadskonstnärer men det medför också att om de lever i städerna, i varje fall de större städerna så både lever i och äter de sådant som ingen annan vill ha,

det gör att jag inte känner något sug att äta dem, vad Krokmark skriver och fnular på angående sina duvor är en modifiering av detta och givetvis är det ingen skillnad på duva som duva om de lever på landet och äter vad naturen presenterar i from av föda där, frågan är bara hur man särskiljer på detta.

Btw i södra Sverige har vi påfallande mycket ringduva inne i städerna, vilket självfallet får en att undra hur det sedan står till med dessa och deras nyttighet. /Christian

Men sen har det väl en viss betydelse att de är skjutna i en mindre tätort, ca 10000 inv.

Det är så pass nära till odlingsmarken runt om så de behöver inte äta allsköns skit.

Jag resonerar som så att är det riktig föda i krävan så bör det vara ok, men som sagt smakar det illa så släng det då.

• Like 1

Ringduva häckar ju i parker och skogsdungar nära bebyggelse så det är ju inte konstigt att dom uppträder i städerna men det ger ju dom inte en stämpel som"skräpfågel"för det!

Jag har skjutit mycket stadsduva på mina åkrar och ätit alla och det är absolut inget fel på dom,känner ingen skillnad på dom och ringduva i smak det är bara storleken som skiljer.

/J

• Like 1