Publicerat September 12, 201411 yr Hej! Vill ha rekommendationer om bössa, ska till 90% vaka på vildsvin, vill ha antingen 308 eller 30.06 Var inne på en lokal butik idag, o mannen där tyckte att ja absolut skulle klara mig på jaguargruppen.se:s Remington 783 paket med sikte ca7500kr Mannen menade också på att siktet "Optic Science" som var med var helt fullvärdigt med 10000kr sikten, vad tror ni? är det prisvärda grejer? Eller ska jag kosta på ordentligt och gå till en lokal "Custombyggare" som håller sig mycket med Mauser där prislappen troligen närmar sig 30K eller mer komplett? i mitt fall så vill jag ju att grejerna ska funka o betalar gärna för det, men vill samtidigt inte ge överpriser om ni förstår vad ja menar. vad behöver jag till vildsvinen o finns det nån magisk gräns för vad bra grejer kommer att kosta?
Publicerat September 12, 201411 yr Såhär mycket kostar en bössa som smäller allt en handlare kan ge dig nytt under 10000 på fingrarna. http://m.blocket.se/sodermanland/Tikka_M65_30_06___Kolvkam_55906544.htm?ca=11&w=3
Publicerat September 12, 201411 yr En gammal HVA 640/1640 i kaliber 30-06 - pris runt en tusenlapp Så bra kikare du har råd med........ OCh då blir det tyskt eller Österrikiskt. Att kolven är bandyklubba, bössan ganska ful och du åker förmodligen på ett högt montage spelar mindre roll - på vak är det knappast de sakerna som avgör framgången i vakjakten. /T
Publicerat September 12, 201411 yr Remington 783 är ett bra fungerande vapen som i test efter test visat sig skjuta riktigt bra. Optic science är raka motsatsen,kontraktstillverkat "Gud vet var" men sannolikt Kina,kunde lika gärna hetat jaguargruppen premium optics..... Inget jag skulle lägga ens parkeringsmynten i bilen på-särskilt inte för mörkerjakt. Välj vilket annat etablerat siktesfabrikat som helst och det är ljusår bättre. /Mike
Publicerat September 13, 201411 yr Jäkla krämare att höja skit till skyarna... Ungefär som handlaren jag pratade med som sa att u.s optics bara var ett tufft namn på budgetskräp.
Publicerat September 13, 201411 yr Kan varmt rekommendera en äldre Sako Finnbear, där får du mycket bössa för pengarna om inte handlarn saltat priset. Köp sedan, som tidigare skrivit, optik för så mycket du har råd med. Där kan jag rekommendera Leupolds serie med 30mm tub. Billigare än Zeiss och Swarovski, men fortfarande en tålig ock bra kikare.
Publicerat September 15, 201411 yr Man kan få verkligt bra prylar för 7.500 kr - men givetvis inte det där nya som handlaren yrade om. Sako, Tikka, Heym, Ruger, Winchester, CG / HVA, mfl... är exempel på bra beg. köp. Välj skicket före fabrikatet... Om det till 90 % handlar om vak, så hade jag tveklöst valt ett begagnat europeiskt 8X56. Det finns fina Helia och SuB för 3-4000 kr. Ovanstående kombo slår det mesta som är nytillverkat idag. Customstudsare är fantastiskt trevligt, men vänta med det till du verkligen vet vad du vill ha i framtiden.