Publicerat September 15, 201411 yr Vet inte hur jag lyckades med detta då jag bäddat en hög med olika vapen genom åren. Det är iof första gången jag använder mig av metoden att tejpa runt pipan i förstocken. Har tidigare gjort stödbäddningar ist. Vad som hänt är att systemet ligger 1,3mm lutande i kolven. Det är inte mycket, det syns knappt och efter att skruvat ihop allt funkar allting som det ska. Ingen kontakt mellan låda och underbeslag, den repeterar som den ska etc. Men frågan är om det kommer ha nån praktiskt betydelse för precisionen eller om det på sikt kommer uppstå problem om systemet int eär 100% horisontelt? Jag tänker på rekylkrafterna.
Publicerat September 15, 201411 yr Tja ditt sikte kommer att vara förskjutet i sida i relation till loppet, beroende på bruk och avsedda avstånd för skytte, har det allt från ingen till all betydelse. /Christian
Publicerat September 15, 201411 yr Författare Det är sant aaah fyfan så jobbigt. Känner jag mig rätt kommer jag störa ihjäl mig på detta. Ska nog testa att skjuta innan jag gör nått, men det blir väl till att göra om då.
Publicerat September 15, 201411 yr Nja siktet och loppet förändras väl inte av hur systemet ligger i stocken :/ Men självklart är rakt att föredra risken att trycket och underbeslaget inte passar 100 beroende vad det är för bössa och hur du bäddat. Jag skulle göra om annars kommer man bara att reta sig på ett misslyckat jobb!
Publicerat September 15, 201411 yr Författare Nja siktet och loppet förändras väl inte av hur systemet ligger i stocken :/ Men självklart är rakt att föredra risken att trycket och underbeslaget inte passar 100 beroende vad det är för bössa och hur du bäddat. Jag skulle göra om annars kommer man bara att reta sig på ett misslyckat jobb! Nä just det loppet följer ju systemet så det blir detsamma men likväl snett Ska montera ihop allt och se hur jävligt det är.
Publicerat September 15, 201411 yr Nja siktet och loppet förändras väl inte av hur systemet ligger i stocken :/ Men självklart är rakt att föredra risken att trycket och underbeslaget inte passar 100 beroende vad det är för bössa och hur du bäddat. Jag skulle göra om annars kommer man bara att reta sig på ett misslyckat jobb! Tja i min värld så lutar de annars raka baserna på lådan och då även optiken om systemet ligger snett i stocken ie en sidoförskjutning, för i varje fall jag läste det om att det lutande åt sidan, vilket kan vara fel. /Christian
Publicerat September 15, 201411 yr Man riktar väl siktet efter lådan och sedan hur stocken ligger påverkar inget.
Publicerat September 16, 201411 yr Håller man stocken rakt i anläggningen som vanligt kommer ju både låda och sikte att luta. 1,3mm lutning på lådans bredd gör ju en hel del om man projeserar ut linjen i en vinkel till siktets centrum. Sedan om det har någon praktisk betydelse är ju en annan femma.
Publicerat September 16, 201411 yr Författare Nu har jag mätt om på olika sätt. Det verkar som det va en kombination av mätfel och synvilla. Har även monterat kikaren och det sitter rakt. Är inte helt klar än dock.