Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mitt system fick slagsida i bäddmassan

Featured Replies

Publicerat

Vet inte hur jag lyckades med detta då jag bäddat en hög med olika vapen genom åren. Det är iof första gången jag använder mig av metoden att tejpa runt pipan i förstocken. Har tidigare gjort stödbäddningar ist. Vad som hänt är att systemet ligger 1,3mm lutande i kolven. Det är inte mycket, det syns knappt och efter att skruvat ihop allt funkar allting som det ska. Ingen kontakt mellan låda och underbeslag, den repeterar som den ska etc. Men frågan är om det kommer ha nån praktiskt betydelse för precisionen eller om det på sikt kommer uppstå problem om systemet int eär 100% horisontelt? Jag tänker på rekylkrafterna.

Publicerat

Tja ditt sikte kommer att vara förskjutet i sida i relation till loppet, beroende på bruk och avsedda avstånd för skytte, har det allt från ingen till all betydelse. /Christian

Publicerat
  • Författare

Det är sant :( aaah fyfan så jobbigt. Känner jag mig rätt kommer jag störa ihjäl mig på detta. Ska nog testa att skjuta innan jag gör nått, men det blir väl till att göra om då.

Publicerat

Nja siktet och loppet förändras väl inte av hur systemet ligger i stocken :/

Men självklart är rakt att föredra risken att trycket och underbeslaget inte passar 100 beroende vad det är för bössa och hur du bäddat.

Jag skulle göra om annars kommer man bara att reta sig på ett misslyckat jobb!

Publicerat
  • Författare

Men självklart är rakt att föredra risken att trycket och underbeslaget inte passar 100 beroende vad det är för bössa och hur du bäddat.

Nä just det loppet följer ju systemet så det blir detsamma men likväl snett :( Ska montera ihop allt och se hur jävligt det är.

Publicerat

Tja i min värld så lutar de annars raka baserna på lådan och då även optiken om systemet ligger snett i stocken ie en sidoförskjutning, för i varje fall jag läste det om att det lutande åt sidan, vilket kan vara fel.

/Christian

Publicerat

Man riktar väl siktet efter lådan och sedan hur stocken ligger påverkar inget.

Publicerat

Håller man stocken rakt i anläggningen som vanligt kommer ju både låda och sikte att luta. 1,3mm lutning på lådans bredd gör ju en hel del om man projeserar ut linjen i en vinkel till siktets centrum.

Sedan om det har någon praktisk betydelse är ju en annan femma.

Publicerat
  • Författare

Nu har jag mätt om på olika sätt. Det verkar som det va en kombination av mätfel och synvilla. Har även monterat kikaren och det sitter rakt. Är inte helt klar än dock.