Publicerat September 16, 201411 yr Någon som har testat biltemas avståndsmätare? Är de något att köpa? Tror ni de funkar för toppjakten upp till 300m? Tack för svar
Publicerat September 16, 201411 yr Ja, Nej, Nej. Jag anser att du har bra mycket större nytta av en bra karta och en kompass eller en bra GPS med kartsystem i./Christian
Publicerat September 16, 201411 yr Vad är det dåliga med den? Är noggrannheten så dålig eller funkar den inte på längre avstånd på små mål eller vad?
Publicerat September 17, 201411 yr Det är tillförlitligheten som brister, den och den omständighet att när du behöver mätaren som bäst så kommer den inte leverera som önskat, dvs att den inte ger svar, att den ger fel avstånd, att den lagt av osv. Jag har för tillfället två mätare, Leica 1000 och en 1600;a de är ok mätare med en del räkmackeliknande funktioner också, mitt krav är en ärlig mätare, dvs ingen mätning eller en korrekt mätning. /Christian
Publicerat September 17, 201411 yr Jag har numer en Swarre med 8ggr förstoring. Visserligen monocle men jag ansåg mig inte har råd med binocular i samma klass. Den ersätter både handkikare och billigare avståndsmätare jag hade förut. Detta funkar för mig. Sämre avståndsmätare innebär absolut krav på bättre handkikare. Att ha båda med sig ut på tur blir bökigt.
Publicerat September 17, 201411 yr Jag har testat en del olika mätare dock inte biltemas. Som Christian skriver så fungerar de billiga inte önskvärt under alla förutsättningar,dis,dimma,starkt solsken,målens storlek,vinkel och därmed möjligheten att reflektera lasern. Jag får överlag sämre till mycket sämre funktion och resultat med lågpris kontra kvalitet som nästan alltid levererar oavsett förutsättning. Det är en såpass viktig fråga att jag inte är beredd att ta risken att jag får fel invärden eller ingen funktion. /Mike
Publicerat September 23, 201411 yr Själv har jag ingen och ser heller inte behovet att ha en när jag jagar. Däremot så kan jag se ett visst behov vid förberedande av pass innan jakten men då är det sällan stressig situation eller behov av bra optik i kikare.... Nåja får se hur det blir
Publicerat September 26, 201411 yr Jag har en Nikon och använder den väldigt ofta men skjuter inte på 300 m de som köpt Biltemas har jag bara hört positiva erfarenheter från.
Publicerat September 26, 201411 yr Själva laserdelen, dvs elektroniken, är inte särskilt dyr idag. Därför kommer det massvis av junk ut på marknaden. Det som är lika dyrt idag att göra som det var för tio, trettio eller åttio år sedan är bra optik. Därför är bra optik fortfarande ganska kostsamt och i exemplet avståndsmätare så är det bra optik och gedigen uppbyggnad som står för den praktiska användbarheten. Lika lite som en jättebillig kikare är ett bra köp så är en jättebillig avståndsmätare det. Det skulle vara intressant att höra vad som menas med "positiva erfarenheter" när det gäller Biltemas avståndsmätare...
Publicerat September 26, 201411 yr Att plinga orre i topp på 300m tror jag inte på riktigt, möjligen om man får med hela trädet. Under bra förhållanden.
Publicerat September 26, 201411 yr Nä det är sant Strävhår, klövvilt upp till 200 brukar gå bra, sedan med den lilla förstoring som är samt skakig hand så är det svårt med samtliga handlasrar att garantera rätt objekt om de är små. Jag tar tre mätningar oftast. Med positiva erfarenheter menas att den gör jobbet med 0,5 m när och funkar utmärkt för den vanliga jägaren. Långhållsskytten kanske behöver bättre saker. Bara för att märket heter Biltema är det med automatik inte skräp. De har generellt rätt prisvärda saker.
Publicerat September 26, 201411 yr Jag skulle tro att det är fullt möjligt att göra en exakt laseravståndsmätare (dvs själva lasern - tack Raggarö för synpunkten) för cirkus en tia i produktionskostnad. Exaktheten ligger i att en laser är en laser och kretsarna för det kostar i princip gratis.Men skall de fungera utomhus i skiftande temperaturer, fuktighet, ljusstyrkor etc så ställer det krav på det mekaniska och optiska utförandet. Själva avståndsmätningen i sig är alltså inte problemet, det är den långsiktiga funktionen i fält. Och där finns det tyvärr inga genvägar.
Publicerat September 26, 201411 yr Jag skulle tro att det är fullt möjligt att göra en exakt laseravståndsmätare för cirkus en tia i produktionskostnad. Exaktheten ligger i att en laser är en laser och kretsarna för det kostar i princip gratis. Men skall de fungera utomhus i skiftande temperaturer, fuktighet, ljusstyrkor etc så ställer det krav på det mekaniska och optiska utförandet. Själva avståndsmätningen i sig är alltså inte problemet, det är den långsiktiga funktionen i fält. Och där finns det tyvärr inga genvägar. "Jag skulle tro" att en laser inte är en laser, det ligger mycket arbete bakom även den delen i en avståndsmätare: http://www.6mmbr.com/rangefinders.html Raggarö
Publicerat September 26, 201411 yr "Jag skulle tro" att du som vanligt mest bara vill säga emot. Min tro gällde prisnivån, inte att det är billigt. Det VET jag att det är. Faktum kvarstår: det är den optiska och mekaniska konstruktionen som kostar pengar att utföra. Bra optik innebär mer precis laser osv. Vi byggde lasrar på åttiotalet i gymnasiet, just den biten är inte komplicerad. Men att få det att fungera i praktiken över tid och med exakthet - då krävs det klassisk kvalitet, precis som med handkikare och kikarsikten...
Publicerat September 26, 201411 yr Med ditt resonemang sitter det liknande laserenhet i en billig golfavståndsmätare för 49:50 som i t.ex. en Vectronix Terrapin för 2000 dollar......Glöm det. Ska man mäta på lite avstånd så är designen på "lasern" nog så viktig. Dina gymnasieförsök är kanske inte tillämpbara fullt ut. Jag säger bara emot då du uppenbarligen "chansar", detta är ett sådant tillfälle..... Raggarö
Publicerat September 26, 201411 yr Min poäng är att prisskillnaden och prestandan har mer med optik osv att göra än med elektroniken...
Publicerat September 26, 201411 yr Min poäng är att det inte var så du skrev ursprungligen. Man får som vanligt se till helheten, Vectronix Terrapin har jag provat jämsides med en Leica 1600 (?) och jag hade helt klart valt Leican alla dar i veckan om jag var ute efter optiska egenskaper. Ska man däremot mäta på något så väljer jag Terrapin (den mätte rent jävulskt exakt). http://precisionrifleblog.com/2013/12/03/rangefinder-binoculars-reviews-field-tests-overall-results-summary/ Bra test som kanske visar på vad jag försöker hävda dvs motsatsen till: "Jag skulle tro att det är fullt möjligt att göra en exakt laseravståndsmätare för cirkus en tia i produktionskostnad. Exaktheten ligger i att en laser är en laser och kretsarna för det kostar i princip gratis." Raggarö
Publicerat September 26, 201411 yr Jaja, de flesta förstod nog poängen. En laser är en laser, elektronik är billigt, optik dyrt. Här kan man få tips om hur man bygger en egen: http://forums.hackaday.com/viewtopic.php?f=3&t=3490 Den lär knappast bli bättre än Leicas eller faktiskt ens Biltemas. Men kul! EDIT: Nu förstår jag vad du menar... jag avsåg själva laserenheten, inte hela mätaren. Helt rätt, skall man ha precision i praktiken så kostar det, något hela mitt resonemang också gick ut på.