Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bespoke.. WTF?

Featured Replies

Publicerat

post-241-14108994398439_thumb.jpg

24 gr stål 400m/s uk ? Nr 5..

Fattar nada.. Stål måste ju gå fortare??

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Läs nu igen......

65mm hylsa, biowad och stålhagel - då får du inte ut mer än 400m/s, i synnerhet inte om den är tänkt till gamla pipor med gamla choker. Ska du ha 450m/s så är det 28g och vanlig plastkopp som gäller i en 70mm hylsa........

/T

Publicerat
  • Författare

Ok så redan trötta stålhagel hivas iväg saktare än normalt. Förmodar att antalet hagel är ok givet lättare stål men vafan.. detta verkar ju direkt kass. Fick en ask, ska testa vid lämpligt tillfälle..

Publicerat

ASG,

bespoke= på beställning, någon har beställt en väldigt specad stålplugg för typ jakt över andpöl. När skall farbror Hippen beställa en kråkpuppa?

Christian

Publicerat
  • Författare

Ahh..

Då förstår jag, stod i begrepp att googla hade inte koll på bespoke. Kan upplysa om att det är Jaguargruppen som beställt detta.. Lite konfunderad är jag, de har rimligen beställt en helvetes massa av dem och något trollpulver måste de ha hällt ned bland haglen för förutsättningarna för en bra puppa finns inte öht. Udda som fan, javisst, men effektiv? Knappast.. 

Publicerat

Udda som fan, javisst, men effektiv? Knappast.. 

Det kryllar nu inte direkt av stålhagel i 65mm hylsa...... Det är ju för att klara hylslängden man rullstukar bla.

/T

Publicerat
  • Författare

Nej och det finns kanske goda skäl till det? När jag först såg dessa puppor så trodde jag det var bly.. vart ganska överraska när jag fick paketet i handen.. 

Är lite konspirativt lagd.. undrar om dessa hittetpå skotten är förklaringen till att årets leveranser av rioplugg är "försenade"..?

Nu borde de rimligen dykt upp i landet, inte för att jag bryr mej längre, men i alla fall.

Publicerat

Nu vill inte jag vara sådan men de puppor som Jaguargruppen och även då handlaren i Lund fått in här i Höst är en total salig blandning, en otroligt eklektisk röra utan logiskt sammanhang och eller tydlig ordning,

men visst det medför ju att man på sätt och vis tvingas att prova sådant man annars inte skulle göra. En spontan tanke är att man har fått ta de plugg som GB hade över och som fanns tillgängliga, antingen för att fylla ut en order eller för att göra en mindre ekonomiskt beställning mer sådan genom att fylla en frakt, en container eller liknande. 

Berättade jag om de där herrejösses stålpluggen 460 m/s 32 gram US enligt angivelse 2 och 4:or som finns att hitta, sen har de visst även 500 m/s stål för 28 gram, seriösa doningar.

Fick igår reda på att jag måste handla ett knippe stålplugg för en sak och kommer att inom kort färdas förbi Lunda butiken för kompletteringar. 

Vad T anger om just dessa bespoke plugg är otroligt logiskt men samtidigt saknas förklaring till varför en sådan exakt specad puppa skulle hitta sig hit till Sverige? 

/CHristian

Publicerat

Nej och det finns kanske goda skäl till det?

Ja..... det är knöligt att få till det med den hagelmängden OCH bra fart om hylsan är för kort. För stål kräver långt bättre förladdning än bly.....

/T

Publicerat
  • Författare

De måste ha varit billiga dessa puppor.. men visst, ska testa dem skarpt först innan jag sågar dem mer men jag är fantastiskt skeptisk.

Publicerat

..........r men jag är fantastiskt skeptisk.

För? 24g Uk5 (dvs Uk6) i, om texten stämmer, 420-425m/s med normal mätmetod dvs V2,5. Jag har skjutit en hel del svartfågen med NSI rosa med snudd på exakt samma prestanda.

/T

Publicerat
  • Författare

Svartfågel fixar man med det mesta inom rimliga håll. Denna puppa serverades till gräsänder där det ibland slarvas rejält med avstånden.. Mer jobb för oss  :wallbash:

Publicerat

Ankor vill jag nog ha US5 eller US4 till om det ska vara stål, inte UK5......

/T

Publicerat

Uppdatering? Christian

Publicerat
  • Författare

Nja.. paketet med plugg har flyttat från köket ut till bilen så när som helst kan jag återkomma med någon form av praktisk test ev redan i helgen men då är ju ni offline  :biggrin:

Publicerat

Nja.. paketet med plugg har flyttat från köket ut till bilen så när som helst kan jag återkomma med någon form av praktisk test ev redan i helgen men då är ju ni offline  :biggrin:

Jag tar med en annan Bespoke variant du kan provåka när det beger sig :biggrin:

/M

Publicerat

Apropå detta med roliga puppor,

jag köpte ett gäng av dessa för att prova ut på ön, 

Hyper-Steel1.jpg

visst är de söta, skall göra 480 enligt asken, jag köpte dem nästan enbart för att jag anser att handlarna tror att Rio stål kan få kosta över 5 kr smällen så är jag inte så dumsnål att lite till hindrar mig från att få prova det herrejössesigaste ammon som kommer från ön,

32 gram US 4:or ger enligt uppgift på asken 232 hagel i varje puppa, dvs det är inte helt enligt vedertagen spec, antagligen för att haglen är lite mindre än US4 mer som en UK4, en liten jämförelse med bly ger för handen att det är som att skjuta med en 38 grams US 5:a eller en 30 grams US 6:a med hänsyn till täckning osv, det medför att jag tror/känner/hoppas på att detta kan vara en väldigt bra puppa för den blandade havsjakten på oiiin.

/Christian

Publicerat

Pris på de där Chris?

Blev smått förälskad!

Publicerat

Freddan,

de var inte billiga, runt 6 kr puppan, vilket i min värld är helt galet dyrt men det får vara så, för denna gång. Återkommer med besked om hur de fungerar /Christian

Publicerat

Friluftsgården?

/M

Publicerat

Jupp så är det. Christian

Publicerat

Freddan,

de var inte billiga, runt 6 kr puppan, vilket i min värld är helt galet dyrt men det får vara så, för denna gång. Återkommer med besked om hur de fungerar /Christian

Åhå! Jo redogör gärna, matchar prestandan priset är det helt klart intressant!

Winnie Blind Side kostar det dubbla, dom ÄR bra -men inte 12kr smällen bra.

Publicerat

OK- summering av Hyper pluggen, viss är det sjukt mycket åka i dem, jag hade dock inte tillräckligt många lägen/bud att verkligen känna på dem, till landjakten sköt jag med mina slaskplugg, GB BG :), men jag sköt två krickor med skotten och visst är det rätt mycket övervåld till så små änder men det fungerade väl,

på rätt styva håll och snabba fåglar. Baksidan är dock den att de hade rejäl rekyl och helt enkelt gjorde att man tappade sving och linje, eller i varje fall jag gjorde. /Christian

Publicerat

Okej, inte helt optimal med andra ord. Fortsätter troligen med NSI denna säsong ut då.

Publicerat
  • Författare

Testade pluggen i trådstarten igår.. Skum upplevelse! Rätt bra drag i dem trots ytterst moderat hastighet och endast 24 gr hagel.. Reste en såt och sköt 7 änder med dem under denna hantering och de dog fint. Körde några i ett vatten där jag tagit ett pass med men där kände jag att det vart lite jobbigt, fick ganska styva håll på änderna och erhöll inte rätt effekt förrän jag skiftade till andra plugg som stod till buds dvs Eley Impax. 

Men denna upplaga av Bespoke får klart godkänt upp till 25 meter.